Zaw贸d: tester gier komputerowych

Kategoria
Student

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Student

Praca testera gier nie polega tylko na… graniu. To z艂o偶ony proces, kt贸ry wymaga kreatywno艣ci, cierpliwo艣ci i zaanga偶owania. Dzia艂ania na nowych platformach i przy wielkich tytu艂ach 鈥 to tylko niekt贸re korzy艣ci z wykonywania tej profesji.

O zawodzie testera gier opowiada 艁ukasz B艂aszczak, QA Project Manager w firmie Testronic, kt贸ry od ponad 10 lat pracuje w bran偶y gamingowej.

S膮 r贸偶ne wyobra偶enia o zawodzie testera. Spr贸bujmy wi臋c wyja艣ni膰, kim jest tester gier.

Obecnie tester jest sobie troch臋 sterem i okr臋tem. Do jego obowi膮zk贸w nale偶y zar贸wno zaplanowanie sposobu, w jaki wykona powierzone mu zadania, jak r贸wnie偶 zadbanie o to, aby wszelkie mo偶liwe permutacje testowe zosta艂y sprawdzone. M贸wi膮c w skr贸cie: tester to profesjonalista, kt贸ry poprzez konsekwentne pog艂臋bianie wiedzy, stara si臋 wychwyci膰 tak wiele nieprawid艂owo艣ci gry, jak to tylko mo偶liwe. Oczywi艣cie, nie jest w stanie odnale藕膰 wszystkich wad, ale dzi臋ki jego zaanga偶owaniu deweloper mo偶e wprowadzi膰 poprawki i usprawnienia b膮d藕 zmieni膰 pierwotne za艂o偶enia, jakie przyj膮艂 sobie podczas planowania projektu. Jak wida膰, praca testera jest niezwykle istotna w kontek艣cie stworzenia produktu, charakteryzuj膮cego si臋 wysok膮 jako艣ci膮.

Czy nale偶y mie膰 uko艅czone studia, 偶eby pracowa膰 w zawodzie testera?

Testowanie gier to nie fizyka kwantowa, nie trzeba tu 偶adnego specjalistycznego wykszta艂cenia, cho膰 studia b膮d藕 zainteresowania tematyk膮 informatyczn膮 mog膮 okaza膰 si臋 bardzo pomocne w pracy, zw艂aszcza gdy wkraczamy na bardziej techniczny grunt.

Czy pracodawcy wymagaj膮 znajomo艣ci j臋zyk贸w obcych?

Umiej臋tno艣膰 komunikatywnego pos艂ugiwania si臋 j臋zykiem angielskim jest jednym z g艂贸wnych kryteri贸w, jakie brane s膮 pod uwag臋 podczas procesu rekrutacyjnego. Praca testera prowadzona jest zwykle w 艣rodowisku mi臋dzynarodowym i wsp贸艂pracujemy z deweloperami z ca艂ego 艣wiata. Oczywi艣cie nikt nie wymaga od testera pos艂ugiwania si臋 j臋zykiem akademickim. Chodzi g艂贸wnie o to, aby w zrozumia艂y spos贸b przedstawi膰 deweloperom b艂膮d, kt贸ry napotkali艣my podczas test贸w.

Jakimi umiej臋tno艣ciami powinien wykaza膰 si臋 tester?

Tester powinien by膰 spostrzegawczy i dociekliwy. Wa偶ne s膮 te偶 cechy analityczne. Prac臋 testera mo偶na by por贸wna膰 do pracy detektywa – r贸偶ni nas tylko 艣rodowisko, w jakim pracujemy. Nie szukamy wy艂膮cznie b艂臋du, pr贸bujemy te偶 znale藕膰 jego 藕r贸d艂o. Nie zawsze jest to mo偶liwe, ale staramy si臋 ukierunkowa膰 nasze poszukiwania w taki spos贸b, aby dostarczy膰 deweloperom wyczerpuj膮cych informacji.

A czy jest wymagana znajomo艣膰 konkretnych aplikacji?

Znajomo艣膰 aplikacji czy narz臋dzi testowych nie jest wymagana, cho膰 podobnie jak w przypadku wykszta艂cenia i wiedzy, bywa pomocna. Zanim rozpoczniemy prac臋 nad projektem, zawsze przechodzimy szkolenie wst臋pne, przygotowuj膮ce i zapoznaj膮ce nas ze specyfik膮 pracy. Zazwyczaj pracujemy pod okiem osoby bardziej do艣wiadczonej, kt贸ra zapoznaje nas ze 艣wiatem test贸w, narz臋dziami oraz procesami.

Czy jest du偶e zapotrzebowanie na tester贸w gier?

Zapotrzebowanie na tester贸w jest ogromne i stale ro艣nie. Niemal ka偶dego dnia dowiadujemy si臋 o powstaniu nowego studia czy nowym projekcie, jaki przyjdzie nam testowa膰. Stale pojawiaj膮 si臋 coraz nowsze platformy, wi臋c wydaje si臋, 偶e zapotrzebowanie jest nieograniczone.

Komu poleca艂by艣 prac臋 na tym stanowisku?

Praca testera z pewno艣ci膮 nie jest dla ka偶dego. Jak wspomnia艂em wcze艣niej, idealny kandydat powinien posiada膰 cechy umo偶liwiaj膮ce mu sprawne dzia艂anie, ale trzeba zaznaczy膰, 偶e testerzy cz臋sto pracuj膮 pod presj膮 czasu. Deweloperom zale偶y, aby wypu艣ci膰 gry na czas i 鈥瀢strzeli膰 si臋鈥 w rynek 鈥 w przeciwnym razie miesi膮ce, a nawet lata, ich pracy mog膮 zosta膰 zaprzepaszczone.

W pracy testera odnajd膮 si臋 osoby cierpliwe, odporne na stres i zachowuj膮ce dystans. Sama praca wymaga r贸wnie偶 kreatywno艣ci oraz niekonwencjonalnego podej艣cia do testowanej gry. Nie chodzi tylko o to, 偶eby uko艅czy膰 gr臋 (cho膰 takie testy te偶 maj膮 miejsce), ale te偶 upewni膰 si臋, czy gra nie reaguje negatywnie na czynno艣ci nieprzewidziane przez deweloper贸w.

Jak wygl膮daj膮 pocz膮tki w tym zawodzie?

Pocz膮tki s膮 zazwyczaj spokojne. Naszym celem jest zapoznanie si臋 z gr膮, jej mechanik膮 oraz narz臋dziami, jakich b臋dziemy u偶ywa膰 podczas pracy. Im wi臋ksze do艣wiadczenie, tym coraz trudniejsze zadania. Gdy poznajemy zasady dzia艂ania gier, narz臋dzi oraz proces贸w, dzi臋ki kt贸rym powstaj膮 poszczeg贸lne elementy, nasza praca nabiera bardziej technicznego wymiaru.

Testowanie gier to nie tylko weryfikacja ich funkcjonalno艣ci. Wyr贸偶niamy r贸wnie偶 testy zgodno艣ci, testy kompatybilne, j臋zykowe, itd. Jak wida膰, praca testera obejmuje do艣膰 szerok膮 gam臋 specjalizacji.

Jakie s膮 mo偶liwo艣ci rozwoju, co decyduje o awansie?

W zale偶no艣ci od zainteresowa艅 i potrzeb rozwojowych testerzy maj膮 mo偶liwo艣膰 wybrania jednej z wymienionych specjalizacji. Dzi臋ki temu mog膮 szkoli膰 si臋 dalej, w bardziej technicznym wymiarze. Kwestia awansu to sprawa indywidualna i zale偶y od wielu czynnik贸w, takich jak: do艣wiadczenie, zaanga偶owanie, efektywno艣膰 i jako艣膰 pracy itp. W otwartym procesie rekrutacyjnym, jaki stosuje nasza firma, ka偶dy ma r贸wne szanse na awans. Osoby zainteresowane dalszym rozwojem mog膮 zg艂asza膰 swoje kandydatury. Nast臋pnie zostaj膮 poddane procesowi selekcji i ewaluacji. Na ko艅cu wybierany jest najw艂a艣ciwszy kandydat do danej roli. Opr贸cz awans贸w mamy r贸wnie偶 ewaluacj臋 wykonywanej pracy, kt贸ra odbywa si臋 co sze艣膰 miesi臋cy. Je艣li pracownik zostanie pozytywnie oceniony, zostaje mu przyznana podwy偶ka.

Osoby wykazuj膮ce cechy managerskie, pragn膮ce sprawowa膰 piecz臋 nad zespo艂em i projektem, mog膮 rozwija膰 si臋 w kierunku lidera projektu, a w przysz艂o艣ci awansowa膰 na stanowisko managera projektu. Wszystko zale偶y od ch臋ci, motywacji, jak r贸wnie偶 preferencji osobistych.

8 ciekawostek o pracy stewardessy

Jak wygl膮da dzie艅 z 偶ycia testera gier?

Klasyczny dzie艅 testera zaczyna si臋 od zaplanowania pracy. Lider projektu rozdaje zadania, a testerzy, w oparciu o swoje dotychczasowe do艣wiadczenie b膮d藕 do艣wiadczenie starszych koleg贸w, ustalaj膮, w jaki spos贸b te zadania zostan膮 wykonane. Zdarza si臋, 偶e przypisane do nas zadanie nie b臋dzie owocowa艂o w 偶adne b艂臋dy i nie zg艂osimy nic przez ca艂y dzie艅. Nie jest to jednak dzie艅 stracony! Brak oczywistych b艂臋d贸w pozwala nam na sprawdzenie gry przy u偶yciu mniej konwencjonalnych metod. Co w przypadku, gdy i ta metoda nie przynosi rezultat贸w w postaci nowych b艂臋d贸w? W贸wczas mo偶emy, w porozumieniu z deweloperami, wykluczy膰 dane zadanie z test planu. Planowanie pracy i znajdowanie b艂臋d贸w to bynajmniej nie jedyne zadania tester贸w. Do ich obowi膮zk贸w nale偶y te偶 pomoc mniej do艣wiadczonym kolegom, dzielenie si臋 wiedz膮, komunikacja z deweloperami, dbanie o sprz臋t i 艣rodowisko pracy itp.

Czy tester mo偶e pracowa膰 zdalnie?

Praca odbywa si臋 wy艂膮cznie w biurze 鈥 ze wzgl臋du na konieczno艣膰 zapewnienia bezpiecze艅stwa danych, jakie s膮 nam dostarczane na potrzeby test贸w przez naszych klient贸w.

Testowanie to g艂贸wnie praca za biurkiem. Jak wi臋c dba膰 o higien臋 pracy?

Zazwyczaj udajemy si臋 na kr贸tkie, dziesi臋ciominutowe przerwy co dwie godziny. D艂u偶sza, obiadowa przerwa planowana jest zazwyczaj w po艂owie dnia. Ponadto staramy si臋 by膰 elastyczni – je艣li kto艣 ma ochot臋 na herbat臋 czy kaw臋 w mi臋dzyczasie, potrzebuje wsta膰 od biurka i zaczerpn膮膰 艣wie偶ego powietrza – nikt nie robi z tego powodu problemu. Atmosfera w zespo艂ach jest raczej lu藕na. Testerzy cz臋sto wymieniaj膮 si臋 opowie艣ciami i 偶artami.

Jak rozliczany jest tester?

Stawki rozliczane s膮 godzinowo, nie pracujemy na akord. Regularny czas pracy wynosi 40 godzin tygodniowo. Zdarza si臋, 偶e okazjonalnie pojawia si臋 mo偶liwo艣膰 wypracowania nadgodzin, cho膰 s膮 to raczej sporadyczne przypadki.

Kalkulator: oblicz, ile zarobisz 鈥瀗a r臋k臋鈥 i por贸wnaj zarobki w zale偶no艣ci od rodzaju umowy
Sprawd藕

Jak wygl膮da sam proces raportowania b艂臋d贸w?

To jedno z naj艂atwiejszych zada艅 w pracy testera. Nale偶y jedynie pami臋ta膰, aby uwzgl臋dni膰 w raporcie wszystkie istotne informacje. Maj膮c jednak do u偶ytku odpowiednio skonfigurowane narz臋dzia, pomini臋cie kluczowych informacji staje si臋 ma艂o prawdopodobne. Z czasem, wraz ze zdobyciem do艣wiadczenia, raporty s膮 pisane niemal automatycznie.

To, co odgrywa najwa偶niejsz膮 rol臋, to ca艂y proces przed zaraportowaniem b艂臋du. Napotkany problem konsultujemy z zespo艂em, weryfikujemy, czy b艂膮d nie zosta艂 ju偶 wcze艣niej zg艂oszony i sprawdzamy, czy problem jest specyficzny dla danej platformy lub systemu operacyjnego, czy mo偶e wyst臋puje globalnie na wszystkich urz膮dzeniach. B艂臋dy nale偶y zaraportowa膰 w zrozumia艂y spos贸b. W celu upewnienia si臋, 偶e 偶aden z raportowanych b艂臋d贸w nie zawiera pomy艂ek, s膮 one wst臋pnie weryfikowane przez lidera projektu, a nast臋pnie wys艂ane do dewelopera.

Droga do sukcesu bywa kr臋ta 鈥 8 historii znanych os贸b

Za co cenisz swoj膮 prac臋?

Zalety pracy testera mo偶na by wylicza膰 bez ko艅ca. Ograniczaj膮c si臋 jednak do najbardziej oczywistych, nale偶a艂oby wymieni膰: wyj膮tkow膮 atmosfer臋, jak膮 tworz膮 ludzie dziel膮cy wsp贸ln膮 pasj臋, mo偶liwo艣膰 zapoznania si臋 z procesem tworzenia gier oraz podstawowych dzia艂a艅 mechaniki, prac臋 na nowych platformach 鈥 zdarza si臋, 偶e testerzy maj膮 dost臋p do platform, zanim pojawi膮 si臋 one na rynku. Doda艂bym jeszcze mo偶liwo艣膰 pracy przy naprawd臋 du偶ych, interesuj膮cych tytu艂ach, co daje poczucie ekskluzywno艣ci. Pracuj膮c przy projektach na platformy mobilne, mamy dost臋p do najnowszych urz膮dze艅 mobilnych oraz 鈥瀎lagowych urz膮dze艅鈥 najpopularniejszych firm. Istotnym elementem jest r贸偶norodno艣膰 zada艅. Cho膰 praca testera w wi臋kszo艣ci przypadk贸w ma bardzo powtarzalny charakter, zr贸偶nicowanie test贸w jest na tyle du偶e, 偶e ci臋偶ko jest m贸wi膰 o nudzie.

Co motywuje Ci臋 do dzia艂ania?

Wydaje mi si臋, 偶e jest to pewnego rodzaju satysfakcja wynikaj膮ca ze znalezienia problemu, kt贸ry umkn膮艂 deweloperom na wcze艣niejszych etapach produkcji. Motywuje te偶 wdzi臋czno艣膰 za nasz wysi艂ek. Ka偶dy z nas chcia艂by przecie偶 gra膰 w jeszcze lepsze gry, a wsp贸lne dzia艂anie przybli偶a nas do tego celu. Du偶e znaczenie ma te偶 poczucie przynale偶no艣ci do jednego zespo艂u. Dodatkowym czynnikiem jest 艣wiadomo艣膰, 偶e mamy realny wp艂yw na testowany tytu艂. Testerzy nie tylko szukaj膮 b艂臋d贸w. Cz臋sto s膮 pierwszymi osobami, kt贸re deweloperzy prosz膮 o feedback i opinie na temat zmian w swoich grach.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia