Porady Student Uczenie się – jaką rolę odegra w przyszłości?
16.10.2019  | 5 min czytania

Uczenie się – jaką rolę odegra w przyszłości?

16.10.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa – ta maksyma brzmi szczególnie prawdziwie w kontekście przemian kształtujących nasze życie zawodowe. Rozwój nowoczesnych technologii wymusza na nas szybką adaptację do nowych warunków. Ktoś, kto potrafi przystosowywać się do zmian, za kilka lat świetnie poradzi sobie ze znalezieniem swojego miejsca w nowej rzeczywistości.  

Dynamiczne zmiany – intensywny rozwój

Sztuczna inteligencja, robotyzacja, szybki Internet, który jest dostępny niemal wszędzie – to przykładowe czynniki wywierające wyraźny wpływ na rynek pracy i kształtujące przyszłość pracowników. Część zawodów, które znaliśmy dotychczas, ulega przeobrażeniom, inne znikają i ustępują miejsca nowym profesjom. Przemiany zachodzące na naszych oczach wpływają na wymagania pracodawców. Od pracowników oczekuje się przede wszystkim otwartości na wiedzę i nastawienia na rozwój. Trudno konkretnie przewidzieć, jak będą zmieniać się poszczególne branże pod wpływem postępu technologicznego. Z pewnością niezmiernie ważne będą: gotowość do podejmowania wyzwań, innowacyjne myślenie i twórcze wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

W raporcie „The Future of Jobs” dostępnym na stronie Światowego Forum Ekonomicznego czytamy, że w 2022 r. na liście dziesięciu kluczowych umiejętności pracowników znajdą się:

  1. myślenie analityczne i innowacyjność
  2. aktywne uczenie się 
  3. kreatywność, oryginalność i inicjatywa
  4. programowanie
  5. krytyczne myślenie
  6. rozwiązywanie złożonych problemów
  7. przywództwo i wpływ społeczny
  8. inteligencja emocjonalna
  9. argumentowanie, rozwiązywanie problemów i tworzenie pojęć
  10. analiza i rozwój systemów

Czy sztuczna inteligencja może pomóc nam znaleźć nową pracę?

Niekończąca się nauka

Kompetencje, które dziś gwarantują nam pracę, za kilka lat mogą okazać się niewystarczające. Jeśli opanujemy umiejętność programowania w konkretnym języku, za chwilę może się okazać, że wymagana jest również znajomość innych języków oraz zdobywanie dodatkowych kompetencji, dzięki którym będziemy wykonywać swoją pracę sprawniej i wydajniej. Aby dobrze radzić sobie na rynku pracy, warto stawiać na umiejętności technologiczne (znajomość oprogramowania wykorzystywanego w zawodzie, w którym pracujemy, obsługa mediów społecznościowych itp.) oraz kompetencje społeczne. Istotną rolę odgrywają i będą odgrywać również nasze cechy osobowości.  

Przyswajanie wiedzy to jedna z kluczowych umiejętności pracowników. Warto wykorzystywać różne okazje, by stawać się coraz lepszym fachowcem. Narzędzia, które mamy do dyspozycji, to np.: 

Jakie kompetencje kształcić już dziś, by przygotować się na przyszłość?

Kariera oparta na nauce i współpracy

Aby dobrze radzić sobie na rynku pracy za kilka lat, warto przygotować się na ciągłe zdobywanie nowych umiejętności. Dostęp do nowoczesnych technologii pozwala nam uczyć się w dowolnym miejscu i czasie. Wystarczy, że jednym kliknięciem uruchomimy aplikację językową w telefonie i już możemy przyswajać obcojęzyczne słówka. Od lat obserwujemy, jak na znaczeniu zyskuje także zdolność osiągania celów zespołowych i wspólna praca nad projektami. Stale doskonaląc swoje kompetencje i łącząc własny potencjał z talentami i wiedzą innych ludzi, mamy szansę osiągać coraz większe sukcesy. 

Warto wkładać wysiłek w rozwój zawodowy. Osoba, która jest dobrze przygotowana do pracy, czuje się pewnie  i może czerpać satysfakcję z wykonywania obowiązków. 

Firmy zatrudniające pracowników zmieniają się z upływem czasu. Ważne, by na bieżąco reagować na nowe sytuacje, a także wykazywać elastyczność i zadaniowe podejście do problemów. Taka postawa sprzyja nauce. 

Oceń artykuł