Coraz częściej podejmujemy decyzje zakupowe w oparciu o rekomendacje influencerów. Ten trend staje się szczególnie wyraźny zwłaszcza wśród młodych ludzi. Okazuje się jednak, że nie trzeba posiadać cech charyzmatycznego frontmana, aby móc pracować w influencer marketingu. W firmach tworzonych przez osobowości internetowe jest miejsce również dla grafików, dźwiękowców, prawników i przedstawicieli wielu innych zawodów.
Kim jest influencer?
Influencerem nazywamy osobowość internetową, która buduje markę osobistą, nawiązując relacje z gronem ufających jej odbiorców. Taki ktoś staje się inspiracją, a czasami wręcz autorytetem w konkretnej dziedzinie. Influencerzy mogą pokazywać odbiorcom, jak prowadzić zdrowy styl życia, jak oszczędzać pieniądze, jak dbać o urodę itd. Rachel David, przedsiębiorca i CEO w agencji marketingowej Hashtag Communications, w swoim wystąpieniu w trakcie TEDx Vancouver stwierdziła, że 60% milenialsów (przedstawicieli pokolenia Y) podejmuje decyzje zakupowe pod wpływem postu zaobserwowanego w social mediach lub na blogu. David powołała się również na statystyki, z których wynika, że milenialsi spędzają w social mediach średnio 9 godzin każdego dnia – znacznie więcej niż ze znajomymi ze świata realnego... To sprawia, że zaczynają odczuwać więź z influencerami, których darzą sympatią i zaufaniem, a - co za tym idzie - są skłonni polegać na ich opiniach i rekomendacjach.
10 nietypowych i ciekawych zawodów ostatnich lat
Team influencera – kto może dołączyć?
Influencer (np. youtuber, bloger, instagramer) wykazuje dużą aktywność w mediach społecznościowych. Taka osoba może tworzyć notki na blogu, nagrywać filmy, publikować zdjęcia. Wielu influencerów zaczynało od publikacji nieprofesjonalnych treści. Obserwując poszczególnych twórców, można zauważyć stopniową poprawę jakości tworzonych materiałów. Często wynika ona nie tylko z doświadczenia i umiejętności zdobytych przez influencera. Do sukcesu osobowości internetowej przyczyniają się także inni ludzie, m.in. managerowie, marketingowcy, graficy, montażyści, redaktorzy… Zdaniem Ewy Grzelakowskiej-Kostoglu, youtuberki tworzącej kanał Red Lipstick Monster i influencerki uznawanej za jeden z największych urodowych autorytetów w Polsce, lista zawodów potrzebnych w influencer marketingu jest znacznie dłuższa:
W zależności od specyfiki danej branży może się przydać również asystent, copywriter, operator, dźwiękowiec, oświetleniowiec, scenarzysta czy producent. Każdy z nas chce się rozwijać i tworzyć coraz lepsze jakościowo treści, więc zapotrzebowanie na wymienione przeze mnie zawody z roku na rok coraz bardziej rośnie.
Otwartość i elastyczność to podstawa
Osoba, która aplikuje na stanowisko dźwiękowca, grafika czy scenarzysty, powinna świetnie znać się na swoim fachu. W influencer marketingu liczą się jednak nie tylko kompetencje twarde:
Każdy z tych zawodów wymaga innych kompetencji. To, co powinno je łączyć, to faktyczna znajomość branży, w której działa dany twórca internetowy. Nie trzeba znać się np. na grach, działając z influencerką beauty, i odwrotnie. Jeśli chodzi o uniwersalne cechy, liczy się przede wszystkim otwartość i elastyczność. Nasza internetowa rzeczywistość bardzo szybko się zmienia, a my nie tylko musimy się do niej na bieżąco dostosowywać, ale również ją tworzyć.
Jakie kompetencje kształcić już dziś, by przygotować się na przyszłość?
Trzeba mieć ikrę!
Znajomość branży, w której działa influencer, nie musi być równoznaczna z pasjonowaniem się konkretną dziedziną. Pasjonaci są mile widziani, ale jedną z kluczowych ról odgrywa zaangażowanie. Jak mówi Ewa Grzelakowska-Kostoglu:
Najbardziej zależy mi na tym, aby osoby z którymi pracuję, miały ikrę do realizacji zadań i obowiązków, które im powierzam. Nie muszą być pasjonatami makijażu, mogą ale nie muszą. Znajomość branży przydaje się w codziennej pracy, ale żeby nakręcić przepiękny film beauty, wcale nie trzeba znać się na kosmetykach. Wystarczy mieć poczucie estetyki i dobre oko do kamery. Tak samo, żeby zaplanować strategię marketingową nie trzeba odróżniać wszystkich eyelinerów z zamkniętymi oczami, tylko znać specyfikę branży i różnorodnych możliwości lokowania produktów.
Influencer marketing to młoda i prężnie rozwijająca się dziedzina, która oferuje ciekawe perspektywy zawodowe przedstawicielom rozmaitych profesji. Z pewnością odnajdą się w niej osoby, które są zmotywowane, nie boją się wyzwań, chętnie się uczą i potrafią dostosowywać się do nowych realiów.