Porady Student Pierwszy dzień w nowej pracy – jak zrobić dobre wrażenie?
03.01.2020  | 5 min czytania

Pierwszy dzień w nowej pracy – jak zrobić dobre wrażenie?

03.01.2020  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(2)

Koncentracja, otwartość i uśmiech na twarzy – to podstawowe składniki w przepisie na udany pierwszy dzień w nowej firmie. Zadbaj o punktualność i znajomość zasad dotyczących ubioru. Aby wzmocnić pozytywny efekt, z zainteresowaniem poznawaj zwyczaje panujące w miejscu pracy. 

Stres pod kontrolą

Wejście w nowe środowisko stanowi obciążenie psychiczne, zwłaszcza dla osób, które powoli przyzwyczajają się do zmian, obawiają się oceny itd. Uciekanie przed tym, co nowe, niestety nie pomoże w pokonaniu lęku, dlatego warto konfrontować się z własnymi obawami i wychodzić poza strefę bezpieczeństwa. Im częściej będziesz to robić, tym łatwiej będzie Ci radzić sobie w nowych, nieznanych warunkach. W zmniejszeniu napięcia pomoże także poczucie humoru. Żarty zbawiennie wpływają na atmosferę, dzięki czemu są niezastąpione przy przełamywaniu lodów i skracaniu początkowego dystansu. Sprzymierzeńcem w minimalizowaniu stresu jest też… wiedza. Im więcej dowiesz się o firmie na etapie rekrutacji, tym łatwiej będzie Ci oswoić się z nowymi realiami. Aby poznać środowisko firmowe, wybierz się na targi pracy i dni otwarte. Warto rozmawiać z pracownikami oraz śledzić informacje dostępne w sieci. 

Stres w nowej pracy: Jak z wroga uczynić sprzymierzeńca?

Powitania i prezentacje – zrób to dobrze

Pierwszego dnia nowy pracownik nie tylko jest wprowadzany w obowiązki, ale również poznaje ludzi, których będzie regularnie spotykał na swojej drodze. Pamiętaj o podstawowych zasadach obowiązujących w relacjach służbowych:

  • Dobre maniery i życzliwość to podstawa

Warto być miłym dla ludzi, których spotykamy. Okazując szacunek i życzliwość, wpływamy na atmosferę panującą w miejscu pracy. Twój uśmiech i zainteresowanie drugim człowiekiem z pewnością korzystnie zadziałają na relacje, jakie nawiążesz w firmie. 

  • W kontaktach zawodowych hierarchia służbowa ma większe znaczenie niż np. płeć i wiek

Choć w sytuacjach prywatnych mężczyzna kłania się kobiecie, w świecie biznesu sprawy etykiety mają się nieco inaczej. Kluczową rolę odgrywa hierarchia służbowa, dlatego np. stażystka powinna powiedzieć „dzień dobry” szefowi, a nie odwrotnie. Warto zapoznać się z podstawowymi zasadami savoir-vivre. 

  • Zapamiętywanie imion i kluczowych informacji na temat poszczególnych osób świadczy o Twoim zaangażowaniu

W pierwszym dniu pracy musisz przyswoić solidną dawkę informacji, również na temat ludzi, z którymi będziesz współpracować. Postaraj się szybko zapamiętać imiona i stanowiska poszczególnych osób. Na pewno będzie im miło, kiedy przekonają się, że starasz się ich poznać.  

  • Autoprezentacja jest ważna

Kiedy poznajesz nowych ludzi, nie tylko słuchasz o nich, ale również mówisz o sobie. Ważne, abyś potrafił przedstawić się krótko i konkretnie, np. wskazując na jedną z Twoich charakterystycznych cech, stanowisko, które będziesz zajmować itd. Pozwól współpracownikom bliżej się poznać i zapamiętać – to ułatwi kontakt.  

  • Pracownik z inicjatywą - mile widziany

Od pierwszego dnia angażuj się w swoje obowiązki. Zamiast wchodzić w rolę biernego obserwatora, przystąp do realizacji zadań. Skoncentruj się również na relacjach interpersonalnych. Możesz np. zainicjować krótką rozmowę ze współpracownikiem, zaproponować przyniesienie kawy itd.  

8 kroków do idealnego pierwszego dnia w pracy

Szata zdobi człowieka

Oznaką szacunku dla zwyczajów panujących w firmie jest również przestrzeganie zasad dotyczących ubioru. Aby wybrać adekwatny strój, poznaj kulturę organizacyjną firmy. Możesz zapytać o dress code już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. Dzięki odpowiedniemu ubiorowi szybciej poczujesz się częścią firmy.

Polacy o dress code w pracy. Od garsonki po trampki

Poznaj firmowe zwyczaje

Kultura organizacyjna to nie tylko dress code, ale również wiele innych zasad. Pierwszy dzień pracy to idealny czas na zadawanie pytań. Jeśli osoba, która wprowadza Cię do organizacji, nie podaje ważnych dla Ciebie informacji, dowiedz się:

  • jak zwracają się do siebie pracownicy (oficjalnie czy po imieniu),
  • kiedy i na jakich zasadach korzystać z przerw,
  • gdzie możesz przechowywać kubek na kawę,
  • czy w firmie jada się przy biurku, czy np. w kuchni.

Istnieją również uniwersalne zasady, o których warto pamiętać w miejscu pracy. Ważne, by zachować powściągliwość w mówieniu o prywatnych sprawach. Złośliwe komentowanie zachowań współpracowników czy plotkowanie również nie pomogą w budowaniu wartościowych relacji. Warto także szanować przestrzeń osobistą ludzi, z którymi współpracujesz, nie zadawać wścibskich pytań, nie zerkać przez ramię na monitor itd. 

Po czym poznać przyjazną kulturę organizacyjną?

Nie taki pierwszy dzień straszny, jak go malują. Im spokojniejsze i bardziej profesjonalne nastawienie zachowasz, tym łatwiej będzie Ci wywrzeć korzystne wrażenie.  

A czy Ty znalazłeś już wymarzoną pracę? 

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł