Porady Student Marketingu nie nauczysz się na studiach. Jak zacząć pracę w tej branży?
07.07.2021  | 4 min czytania

Marketingu nie nauczysz się na studiach. Jak zacząć pracę w tej branży?

07.07.2021  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Jak zacząć pracę w marketingu? Najlepiej szybko. Jest to bowiem jedna z tych dziedzin, których niuanse poznaje się dopiero w praktyce. Im wcześniej zaczniesz zdobywać doświadczenie przy rzeczywistych projektach, tym lepiej dla rozwoju Twojej kariery. Na początek przyda się otwarta głowa, duża doza pokory i świadomość, że mimo skończenia studiów z marketingu… tak naprawdę niewiele o nim wiesz. I bynajmniej nie chodzi o to, by sobie umniejszać (do tego nigdy nie zachęcamy!), a o to, by nie przegapić okazji do uczenia się od praktyków z kilkuletnim doświadczeniem.

Co znajdziesz w artykule:

• Marketing – jak zacząć w tej branży?
• Jak zacząć pracę w marketingu? Przede wszystkim wybieraj świadomie
• Praca w marketingu bez doświadczenia, czyli gdzie stawiać pierwsze kroki
• Jak zacząć pracę w marketingu internetowym i nie tylko – umiejętności i predyspozycje na start

| Każde doświadczenie ma znaczenie – odważ się o nim mówić

Marketing – jak zacząć w tej branży?

Oczywiście tytułowe stwierdzenie, że marketingu nie nauczysz się na studiach, jest lekką hiperbolą. Lekcję teoretyczną odrobić trzeba. Bez solidnych podstaw i lektury takich klasyków jak „Marketing” Philipa Kotlera nie ma dobrego marketingowca. Takie braki potrafią odbić się czkawką nawet po latach pracy, zwłaszcza że do branży garnie się dużo osób myślących, że marketing to tylko robienie szumu medialnego. Jak ten „szum” zaprojektować i ukierunkować, by docierał do serc? To potrafią tylko najlepsi. Jeśli chcesz być wśród nich, nie pomijaj etapu nauki z książek.

Studia związane z marketingiem pozwalają zdobyć wiedzę m.in.: z zakresu brandingu, reklamy, funkcjonowania rynków, obsługi klienta i wielu innych obszarów. Zaplecze teoretyczne zbudowane na studiach i podczas własnych poszukiwań jest niezbędne do tego, by znać i rozumieć ekosystem działań marketingowych, a także by praca miała szanse przekładać się na wyniki, czyli realne korzyści biznesowe. Teraz jednak pora na ważne ALE. To wszystko jest zaledwie punktem wyjścia do nauki zawodu. A ta rozpoczyna się, gdy z auli wykładowej przeniesiesz się do departamentu marketingu prawdziwej firmy lub do agencji reklamowej, która tworzy kampanie dla klientów.

| Poznaj bliżej branżę marketingu

Jak zacząć pracę w marketingu? Przede wszystkim wybieraj świadomie

Jeśli na poważnie podchodzisz do planowania swojej ścieżki kariery w marketingu, Twój wybór pierwszego pracodawcy nie powinien być przypadkowy. W końcu chodzi o to, by uczyć się od najlepszych.

Nie ma się co czarować – w pierwszej pracy w marketingu mało kto zarabia kokosy. Oczywiście wynagrodzenie musi pozwolić Ci się utrzymać, jednak warto pamiętać o tym, że na początku kariery walutą jest też know-how, który możesz zdobyć. Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość, uważnie wybieraj firmy, do których wysyłasz CV, a na rozmowie rekrutacyjnej wypytuj, jak potencjalny szef podchodzi do przekazywania wiedzy, jakie możliwości rozwoju oferuje firma, czy można się sprawdzić w różnych obszarach etc.

Marketing to bardzo szeroka dziedzina, a osoby pracujące w branży mogą specjalizować się m.in. w tworzeniu kampanii wizerunkowych, sprzedażowych oraz szeroko pojętej komunikacji, social mediach i influencer marketingu, działaniach efektywnościowych (performance marketing), tworzeniu contentu i pozycjonowaniu stron, analityce danych, planowaniu mediów, układaniu strategii, obsłudze klienta i w wielu innych obszarach – a przecież cały czas wyodrębniają się nowe specjalizacje.

Zanim odkryjesz, w czym czujesz się najlepiej, dobrze jest popróbować różnych zadań i zastanowić się, jakie prace wykonujesz z lekkością i przyjemnością, a gdzie idzie Ci pod górkę. Dzięki temu oprzesz dalszą karierę na swoich predyspozycjach lub – mówiąc językiem trenerów z Instytutu Gallupa – talentach. Jednocześnie „liźnięcie” innych obszarów pozwoli Ci później na efektywną współpracę z osobami odpowiedzialnymi za zadania spoza Twojego zakresu specjalizacji.

| Researcher, redaktor, informatyk – kto może pracować w influencer marketingu?

Praca w marketingu bez doświadczenia, czyli gdzie stawiać pierwsze kroki

No dobrze, ale jak znaleźć pracodawcę, który zapewni możliwość poznania branży od podszewki? Jeśli chcesz związać się z jedną firmą na dłużej, rozglądaj się za takimi, które pod jednym dachem łączą różne komórki. To może być np. duża agencja reklamowa prowadząca tzw. kampanie 360˚, dom mediowy albo nawet korporacja, które są otwarte na wewnętrzne rotacje pracowników między działami. Takie miejsca często poszukują juniorów gotowych zdobywać wiedzę z różnych dziedzin.

W branży marketingu coraz więcej jest też kompleksowych programów stażowych przeznaczonych dla osób stawiających swoje pierwsze kroki w marketingu. Firmy chętnie inwestują w „świeżą krew” i kształcą sobie pracowników zgodnie z własnymi wysokimi standardami. Warto skorzystać z takiej możliwości.

Alternatywą dla dużych graczy, którzy mogą zaoferować Ci wszechstronne doświadczenie, jest zmienianie co jakiś czas miejsc pracy, tak aby zbudować sobie solidne podstawy i potem już bardziej świadomie wybrać kierunek rozwoju i pracodawcę, u którego zaparkujesz na dłużej. O korzyściach z częstych zmian pracy pisaliśmy m.in. w tekście:

| Żurawie łączą się w pary na całe życie. Jesteś żurawiem obecnej pracy?

Jak zacząć pracę w marketingu internetowym i nie tylko – umiejętności i predyspozycje na start

Na współczesnym rynku gros działań marketingowych odbywa się w sieci. Ten trend był widoczny od lat, jednak po doświadczeniach pandemii marketing internetowy i e-commerce wręcz wystrzeliły w statystykach istotności. Budżety reklamowe w dużej mierze przeniosły się do internetu, a co za tym idzie – potrzeba dobrych specjalistów w tej dziedzinie.

Widzisz tu pole do działania dla siebie? Jak najszybciej staraj się zdobyć pierwsze doświadczenia komercyjne, by załapać się na tę falę. Podczas rozmów z pracodawcami podkreślaj przede wszystkim swoje cechy, umiejętności i predyspozycje kluczowe do wykonywania obowiązków na danym stanowisku. Oto kilka z nich:

  • kreatywność i zaangażowanie

Osoba, która bierze udział w tworzeniu kampanii marketingowych, musi być pomysłowa. Przygotowywanie strategii reklamowych wymaga kreatywności, intuicji i zaangażowania. W tej pracy trzeba wykazać się błyskotliwością i nieszablonowym sposobem myślenia – powielanie schematów jest niedopuszczalne. A jak pokazać swoje zaangażowanie? Trzymaj rękę na branżowym pulsie: oglądaj kampanie konkurencji i wyrób sobie zdanie na ich temat, czytaj blogi i media branżowe, śledź grupy – z takim zapleczem nawet mimo braku formalnego doświadczenia będziesz równym partnerem do dyskusji w czasie rozmowy kwalifikacyjnej.

  • umiejętność przeprowadzania wnikliwej analizy

To jedna z najważniejszych kompetencji w branży marketingu – a wcale nie tak dużo osób może się nią pochwalić. Dobry marketingowiec musi wyciągać wnioski z analizowanych danych, na przykład ze statystyk odwiedzin strony internetowej. Do jego zadań należy również śledzenie sytuacji na rynku i sprawdzanie, co przyciąga uwagę potencjalnych odbiorców. Podczas prowadzenia kampanii internetowych niejednokrotnie wymagana jest znajomość programów analitycznych (np. Google Analytics) i systemów reklamowych w social mediach. Samych narzędzi nauczysz się w pracy, jednak żyłkę analityka zwykle ma się dużo wcześniej – zrób z niej swój atut!

  • lekkość pióra i umiejętności językowe

Cyfry i Excele to nie Twoja bajka? To też jest w porządku, jeśli możesz pochwalić się innymi talentami, np. giętkim językiem. Specjalista ds. content marketingu, social mediów, PR-u czy copywriter musi odznaczać się umiejętnością opisywania produktów i usług oraz trafiać do serc klientów, odpowiadając na ich potrzeby. Znaczenie mają styl pisania, dostosowany m.in. do potencjalnych odbiorców treści, oraz nieszablonowe pomysły i posługiwanie się grami językowymi.

O doskonałej znajomości angielskiego nawet nie wspominamy, bo w dzisiejszym świecie to oczywistość – jeśli chcesz czerpać inspiracje z zagranicznych kampanii, które wygrywają konkursy, lub pracować dla międzynarodowych klientów, musisz swobodnie posługiwać się angielskim i kropka.

| Co można robić po filologii i lingwistyce?

  • podstawy HTML-a, programowania, grafiki, WordPressa…

W marketingu internetowym przydaje się rozumienie podstaw technologii i grafiki. Oczywiście to nie Ty będziesz kodować strony, ale prawie na pewno będziesz musiał porozumiewać się z osobami, które za to odpowiadają. Umiejętność operowania podstawowymi pojęciami znacznie ułatwi rozmowę z grafikiem czy programistą. A jako specjalista ds. marketingu, zwłaszcza w mniejszych firmach, być może będziesz samodzielnie projektować bannery czy posty na social media oraz odpowiadać za zmiany na stronie opartej na WordPressie czy innych popularnych systemach CMS.

  • znajomość psychologii oraz wyczucie trendów

Rozumienie potrzeb, wyborów i zachowań konsumenckich to podstawa jakichkolwiek działań w branży marketingowej. Bez znajomości podstaw psychologii ani rusz. To dobra wiadomość dla osób, które nie kończyły marketingu, a np. nauki społeczne i mogą wykazać się taką wiedzą na start. Z kolei umiejętność wyłapywania trendów, które mają potencjał rozwojowy, pozwala być zawsze krok przed konkurencją. Jako przedstawiciel(ka) pokolenia Z masz też duży plus u bardziej doświadczonych Millenialsów, którzy jednak nie do końca czują młode media, takie jak TikTok.

| Zawód „kulturoznawca”? 10(00) pomysłów na pracę dla absolwentów antropologii

Oprócz tego do rozpoczęcia pracy w marketingu przydadzą Ci się takie umiejętności miękkie jak: komunikatywność, prowadzenie prezentacji, działanie pod presją czasu, praca w zespole oraz chęć ciągłego dokształcania się i poszerzania wiedzy. Szczególnie ta ostatnia to must have w branży, która zmienia się z roku na rok i jest silnie powiązana z rozwojem technologii.

Szukasz swojej pierwszej pracy w marketingu? Szukaj na Pracuj.pl!

Oceń artykuł