Zagraj o prac臋

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Pracuj.pl

Concept of strategy and tactics in businessGrywalizacja w oczywisty spos贸b kojarzy si臋 z gr膮, rywalizacj膮 i zabaw膮. I w艂a艣nie dlatego cieszy si臋 coraz wi臋ksz膮 popularno艣ci膮. Uznanie zdobywa r贸wnie偶 w bran偶y HR. Niewykluczone, 偶e niebawem wejdzie do kanon贸w rekrutacji.

Wykorzystywanie mechanizm贸w znanych z gier do modyfikowania zachowa艅 ludzkich – tym, najog贸lniej m贸wi膮c, jest grywalizacja, zwana tak偶e gamifikacj膮. Polega na anga偶owaniu ludzi w aktywno艣ci, kt贸re w jakim艣 stopniu zach臋caj膮 ich do rywalizacji, realizowania zada艅, osi膮gania wynik贸w. I czerpania z tego przyjemno艣ci.

 

Naj艂atwiej mo偶na opisa膰 to zjawisko na przyk艂adach. Element rywalizacji znakomicie wykorzystano w strefie kibica podczas Euro 2012. Ustawiono w niej 艣mietniki, na kt贸rych znajdowa艂a si臋 miara zape艂nienia i flagi poszczeg贸lnych pa艅stw – tych, kt贸re akurat rozgrywa艂y mecz. To zach臋ci艂o kibic贸w do rywalizacji o to, kt贸ra z nacji w wi臋kszym stopniu zape艂ni kontener. Dzi臋ki temu s艂u偶by sprz膮taj膮ce mia艂y do uprz膮tni臋cia o 30 proc. mniej 艣mieci.

 

Z kolei element zabawy znakomicie wykorzystano w Sztokholmie, gdzie by zach臋ci膰 ludzi do korzystania z tradycyjnych schod贸w zamiast ruchomych, przekszta艂cono je na wz贸r pianina – po nadepni臋ciu stopni wydobywa艂 si臋 d藕wi臋k. To sprawi艂o, 偶e a偶 66 proc. wi臋cej os贸b zacz臋艂o korzysta膰 ze schod贸w tradycyjnych kosztem ruchomych.

Korzy艣ci dla kandydat贸w i rekruter贸w

Mechanizmy gamifikacyjne ciesz膮 si臋 du偶膮 popularno艣ci膮 w marketingu, sprzeda偶y, edukacji czy w aktywno艣ciach zwi膮zanych ze sportem, rozrywk膮 oraz rozmaitymi formami sp臋dzania wolnego czasu. Trudniej na pierwszy rzut oka znale藕膰 dla nich zastosowanie w HR. Jednak specjali艣ci od rekrutacji radz膮 sobie z tym coraz lepiej, dzi臋ki czemu mog膮 prowadzi膰 coraz efektywniejsze kampanie rekrutacyjne.

 

Grywalizacja pomaga wczu膰 si臋 w prawdziwe sytuacje zwi膮zane z przysz艂膮 prac膮 i unikn膮膰 rozczarowania co do zada艅 stawianych przed kandydatem w przysz艂ym zawodzie – wyja艣nia Micha艂 M艂ynarczyk, dyrektor zarz膮dzaj膮cy Hays Poland, kt贸ry o plusach grywalizacji opowiada艂 m.in. podczas Mi臋dzynarodowego Kongresu Rekrutacji i HR w Warszawie.

 

Je艣li chodzi o zastosowanie w HR, mechanizm jest r贸wnie prosty jak podczas wykorzystywania gamifikacji w innych dzia艂aniach. Chodzi o to, by za po艣rednictwem zabawy i rywalizacji wci膮gn膮膰 kandydata do procesu rekrutacyjnego. Pracodawca wdra偶aj膮c innowacyjn膮 metod臋, otrzymuje mo偶liwo艣膰 sprawdzenia niekt贸rych predyspozycji potencjalnego pracownika, m.in. kreatywno艣ci, logicznego my艣lenia, zaanga偶owania, determinacji czy 艂atwo艣ci w korzystaniu z aplikacji i nowych medi贸w.

 

Nie jest to jednak jedynie wykorzystane gamifikacji.

Rekruterzy coraz cz臋艣ciej wykorzystuj膮 mechanizmy grywalizacji w programach rekomendacyjnych, gdzie kandydat mo偶e otrzymywa膰 punkty, osi膮gni臋cia czy nagrody, rekomenduj膮c swoich znajomych o unikalnych umiej臋tno艣ciach, np. IT lub j臋zykowych. Grywalizacja zwi臋ksza wi臋c skuteczno艣膰 kampanii rekrutacyjnych prowadzonych w internecie, szczeg贸lnie w social media – wyja艣nia Micha艂 M艂ynarczyk.

 

Kandydat natomiast mo偶e wzi膮膰 udzia艂 w procesie rekrutacyjnym zdecydowanie r贸偶ni膮cym si臋 od tych tradycyjnych, cz臋sto skrajnie stresuj膮cych i uniemo偶liwiaj膮cych niekt贸rym osobom ukazanie swojej faktycznej warto艣ci.

 

Grywalizacja w HR

 

Najbardziej znane przyk艂ady wykorzystania mechanizm贸w grywalizacji p艂yn膮 z mi臋dzynarodowych koncern贸w. Ikea w Australii wykorzysta艂a je do poszukiwa艅 kandydat贸w do pracy. Na wewn臋trznych stornach karton贸w do pakowania produkt贸w zamie艣ci艂a og艂oszenia o prac臋, dzi臋ki czemu mog艂a przeprowadzi膰 rekrutacj臋 po艣r贸d klient贸w sklepu. W efekcie firma otrzyma艂a blisko 5 tys. zg艂osze艅 na niespe艂na 300 wakat贸w. I zaoszcz臋dzi艂a pieni膮dze, kt贸re wyda艂aby na og艂oszenia w prasie czy internecie.

 

Z kolei dzi臋ki aplikacji My Marriott Hotel (dost臋pnej na Facebooku) jedna z najpopularniejszych sieci hoteli poszukuje mened偶er贸w kuchni. U偶ytkownik mo偶e sprawdzi膰 si臋 w tej roli w wirtualnym 艣wiecie, pracodawca za艣 ma szans臋 na ocen臋 jego zachowa艅 czy sposobu podejmowania decyzji. Marriott International pr贸buje w ten spos贸b rekrutowa膰 ludzi w r贸偶nych cz臋艣ciach 艣wiata.

 

Natomiast kosmetyczny gigant L’Oreal wykorzystuje grywalizacj臋 do poszukiwania sta偶yst贸w i praktykant贸w. Firma przygotowa艂a aplikacj臋, za po艣rednictwem kt贸rej mo偶na bawi膰 si臋 w tworzenie, wprowadzanie na rynek i sprzeda偶 nowego produktu, a na koniec wzi膮膰 udzia艂 w te艣cie zbli偶onym do tych, jakie stosuje si臋 podczas rekrutacji. W 2013 roku L’Oreal zwerbowa艂 do gry 11 tys. u偶ytkownik贸w.

 

Najbardziej znany polski przyk艂ad wykorzystania grywalizacji w HR zawdzi臋czamy Kompanii Piwowarskiej i jej opartej na marketingu wirusowym 鈥Grze o bro鈥. Zadaniem uczestnik贸w zabawy by艂o pozyskiwanie dla koncernu kandydat贸w, kt贸rzy wype艂niali zadania rekrutacyjne w aplikacji dost臋pnej w internecie. Najlepsi za艣 l膮dowali w siedzibie KP, gdzie odbywa艂o si臋 spotkanie rekrutacyjne.

 

Jak uwa偶acie, grywalizacja to przej艣ciowa moda czy przysz艂o艣膰 rekrutacji?聽

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia