Porady Rozmowa kwalifikacyjna Ubranym na pomarańczowo dziękujemy
31.01.2014  | 2 min czytania

Ubranym na pomarańczowo dziękujemy

31.01.2014  | 2 min czytania
Autor wpisu Agnieszka Dobosz
Ocena treści
(2.6)

colorful portrait of funny girl on a blue backgroundZupełnie nie zwracasz uwagi, jaki kolor ma ubranie, w którym idziesz na rozmowę o pracę? To może być błąd. Serwis Career Builder przepytał HR-owców, z czym kojarzą się im barwy strojów. Okazuje się, że mają one spore przełożenie na postrzeganie kandydata do pracy. Najlepiej wypadł czarny i granatowy; najgorsze opinie zebrał natomiast pomarańczowy, który łączony był z brakiem profesjonalizmu.

Na rozmowę o pracę wybierasz czerń, szarość, a może cos odważniejszego? Stonowane, „biznesowe” kolory taki jak grafitowy czy granatowy, kojarzą się HR-owcom z profesjonalizmem. Aby podkreślić swoją kreatywność, można sięgnąć po nieco żywsze barwy. Tu jednak nie można przesadzić; pamiętajmy, żeby przede wszystkim kolor naszego stroju nie odwracał uwagi rozmówców od tego, co najważniejsze – samej rozmowy.

Z jakim typem pracownika kojarzą się HR-owcom wybrane kolory?

1) Niebieski/granatowy – gracz zespołowy

To jeden z najlepszych kolorów, które można wybrać na rozmowę kwalifikacyjną. Budzi zaufanie i sugeruje, że jesteś idealną osoba do współpracy. Warto zdecydować się na takie barwy szczególnie kiedy staramy się o stanowisko wymagające częstej pracy w zespole.

2) Czarny – lider

Czarny to kolor, który skojarzył się HR-owcom z przywództwem. Do rozważenia szczególnie w przypadku rekrutacji na stanowiska menedżerskie. Uwaga, osoba obrana tylko i wyłącznie na czarno może jednak sprawiać wrażenie nieprzystępnej.

3) Szary – osoba logiczna, analityczna

Szary strój sugeruje osobę poukładaną, pewną siebie i chodzącą czasem własnymi ścieżkami. Może jednak także trochę przytłoczyć – jeśli pewności siebie na rozmowie zazwyczaj Ci brakuje, uważaj, aby szarością ubioru nie pogłębić wrażenia zagubienia i wyobcowania.

4) Biały – ktoś dobrze zorganizowany

Biały i beżowy to kolory osób poukładanych i dobrze organizujących swoją pracę. Trzeba jednak na nie uważać – mogą także kojarzyć się z … nudziarzami. Jeśli więc starasz się o kreatywne stanowisko w agencji reklamowej, tych barw raczej unikaj.

5) Brązowy – pracownik godny zaufania

Ten kolor kojarzy się z osobą lojalną, na której można polegać. Dobry dla osób, w których nowej pracy będą to istotne wartości.

6) Czerwony – osoba silna i lubiąca władzę

Jak wiadomo, czerwony to kolor władzy. Osoba, która go wybiera, może być postrzegana jako lubiąca robić wrażenie, zwracać na siebie uwagę i przejmować kontrolę. To także wizualna wskazówka, że kandydat jest pracownikiem angażującym się w to, co robi. Jeśli więc będziecie walczyć o stanowisko menedżera, to może warto mieć jakiś element garderoby w tym właśnie kolorze?

7) Zielony, żółty, pomarańczowy, fioletowy – wulkan kreatywności

To kolory, które rekruterom kojarzą się z kreatywnością, ale także – niestety – z niskim poziomem profesjonalizmu (najgorzej wypada tutaj pomarańczowy). Można je rozważyć, jeśli na rozmowie chcemy przede wszystkim podkreślić, że mamy głowę pełną pomysłów.

 

No dobrze, a co jeśli chcę pokazać siebie jako osobę kreatywną, a jednocześnie zorganizowaną; w dodatku można na mnie polegać i świetnie pracuję w zespole? Żółta marynarka, szare spodnie, brązowa koszula i niebieskie skarpetki to niekoniecznie klucz do sukcesu. Przy ubiorze na rozmowę o pracę najlepiej bowiem działa jedna podstawowa zasada – ubierz się odpowiednio. Co to znaczy?

Zrób dokładny wywiad, jak wygląda atmosfera i dress code w firmie, w której starasz się o pracę i dopasuj do tego swój strój. Nie będzie dobrze widziane, jeśli do agencji interaktywnej o luźnej atmosferze przyjdziesz w szarym i oficjalnym stroju (nawet jeśli chcesz pokazać swoją analityczną naturę), a na spotkanie rekrutacyjne w banku wybierzesz się wystrojony w kolory tęczy – chociażby Twoje przyszłe stanowisko wymagało niezmierzonych pokładów kreatywności.

 

Oceń artykuł