Rekrutacja tylko dla or艂贸w

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Pracuj.pl

maz_zonaInterview na szczycie g贸ry? Og艂oszenie o prac臋 ukryte w kodzie 藕r贸d艂owym strony internetowej? A mo偶e zorganizowanie konkursu dla haker贸w? Owszem. Pracodawcy nieustannie szukaj膮 nietypowych form rekrutacji.

Znalezienie pracownika, kt贸ry b臋dzie spe艂nia艂 wszystkie oczekiwania pracodawcy czasem jest nie lada wyzwaniem. Wiedz膮 o tym doskonale firmy. Dlatego w艂a艣nie nierzadko stosuj膮 nietypowe sposoby przeprowadzania rekrutacji.

Szukajcie, a znajdziecie鈥 艣wietn膮 prac臋!

Niedawno Flickr, czyli jeden z najpopularniejszych serwis贸w do udost臋pniania zdj臋膰, zaskoczy艂 odwa偶nym og艂oszeniem o prac臋. Odwa偶nym, poniewa偶 niewiele os贸b mog艂o je zobaczy膰. Flickr w kodzie 藕r贸d艂owym swojej strony umie艣ci艂 proste og艂oszenie: 鈥濼y to czytasz. My zatrudniamy鈥.

To oczywi艣cie niejedyny przyk艂ad takiej innowacyjnej i skierowanej do w膮skiej grupy odbiorc贸w rekrutacji. Ameryka艅ski oddzia艂 Deloitte wykorzysta艂 serwis spo艂eczno艣ciowy Pinterest, aby znale藕膰 nowych pracownik贸w gotowych na wyzwania.

Jedn膮 z pierwszych tego typu akcji urz膮dzi艂 Google. Kilka lat temu firma umie艣ci艂a na kilkunastu uczelniach w USA billboard鈥 zadanie matematyczne. Co istotne, na samym plakacie nie by艂o nawet logotypu giganta z Mountain View. Po prostu ci, kt贸rzy zdecydowali si臋 owo zadanie rozwi膮za膰, po pewnym czasie otrzymali informacj臋: 鈥濭ratulujemy! Przeszed艂e艣 do drugiego etapu鈥 oraz drugie zadanie. Po jego poprawnym rozwi膮zaniu 鈥 kandydaci byli ju偶 oficjalni zapraszani na interview do Google. Z kolei pewna japo艅ska firma internetowa przygotowa艂a jeszcze ciekawsz膮 rekrutacj臋. Wszyscy zainteresowani musieli 鈥 wdrapa膰 si臋 na szczyt g贸ry Fujijama, gdzie przy stoliku odby艂y si臋 rozmowy kwalifikacyjne z kierownictwem sp贸艂ki.

Oczy i komputery szeroko otwarte

A w Polsce? R贸wnie偶 mia艂y miejsce podobne przedsi臋wzi臋cia. Przyk艂adowo firma Future Processing postanowi艂a zatrudni膰鈥 haker贸w. W tym celu urz膮dzi艂a konkurs, w kt贸rym g艂贸wnym zadaniem uczestnik贸w by艂o w艂amanie si臋 do zabezpieczonej bazy danych. Z kolei tw贸rca gier komputerowych 鈥 CD Projekt RED 鈥 wypu艣ci艂鈥 gr臋 Marketing Director II鈥. Wytworzy艂 jednocze艣nie virale internetowe, kt贸re mia艂y zach臋ci膰 osoby do korzystania z gry i sprawdzania swoich umiej臋tno艣ci.

Przyk艂adem niestandardowej rekrutacji w Grupie Pracuj by艂a kampania skierowana do specjalist贸w z bran偶y IT, a konkretnie 鈥 偶on programist贸w i m臋偶贸w programistek. Oferty zach臋ca艂y drugie po艂贸wki profesjonalist贸w z sektora IT, aby przekonali swoich partner贸w do wzi臋cia udzia艂u w rekrutacji.

mazizona_wew

 

 

 

 

 

 

 

Po co firmy decyduj膮 si臋 na tak skomplikowane i nietypowe rekrutacje?Tak wygl膮daj膮 rekrutacje maj膮ce na celu dobranie ludzi nie tyle z oczekiwanymi umiej臋tno艣ciami, ale przede wszystkim postawami i warto艣ciami. Firmy robi膮 to, aby w t艂umie sformatowanych, r贸wnie dobrze wykszta艂conych, przyzwyczajonych do braku powa偶nych wyzwa艅 w codziennym, uporz膮dkowanym 偶yciu (organizowanym cz臋sto przez rodzic贸w z GenX, kt贸rzy swoje pociechy s膮 gotowi hodowa膰 pod szklanym kloszem), cz臋sto pasywnych i roszczeniowych kandydat贸w reprezentuj膮cych GenY, znale藕膰 per艂y. Prawdziwe 鈥 wyja艣nia Joanna Malinowska-Parzyd艂o, prezes zarz膮du Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu, doradca strategiczny, a tak偶e przez wiele lat Dyrektor Personalny TVN SA. 鈥 Co odr贸偶nia prawdziw膮 per艂臋 od masowej podr贸bki? Czy prawdziwego or艂a od stada go艂臋bi na Placu 艢w. Marka? Silna marka osobista zbudowana na samo艣wiadomo艣ci. Per艂y b艂yszcz膮 swoj膮 w艂asn膮 energi膮. Tacy ludzie, kandydaci do pracy, s膮 pe艂ni pasji, kt贸rych s膮 艣wiadomi. Potrafi膮 nazywa膰 swoje marzenia i cele, a potem konsekwentnie zabiega膰 o ich realizacj臋. S膮 gotowi do inwestowania, aby znale藕膰 si臋 w atrakcyjnym, rozwojowym 艣rodowisku pracy. Poci膮gaj膮 ich innowacje i nieszablonowe dzia艂ania 鈥 t艂umaczy.

Firmy szukaj膮 z g艂ow膮

鈥 Jak pokazuj膮 wspomniane przyk艂ady, firmy poszukuj膮 os贸b, kt贸re najpierw s膮 gotowe zainwestowa膰, 偶eby zobaczy膰, jaka na koniec czeka na nich nagroda. Co jest tam, za horyzontem? Jak wygl膮da ziemia z perspektywy Fuji i kogo mo偶na tam spotka膰? Nie boj膮 si臋 podj膮膰 wyzwa艅. S膮 odwa偶ni i 艣miali w dzia艂aniu. 艁atwo sobie wyobrazi膰 warto艣ci i kultur臋 firmy, kt贸ra jest gotowa nie tylko zainwestowa膰 w wypraw臋 na g贸r臋 Fuji, ale potrafi te偶 zdefiniowa膰 swoim obecnym mened偶erom taki cel, 偶eby si臋 na tej g贸rze stawili, w celu prowadzenia wywiad贸w rekrutacyjnych. To r贸wnocze艣nie interesuj膮cy sygna艂 na temat sytuacji finansowej firmy oraz do jej gotowo艣ci do inwestowania w szeroko poj臋ty rozw贸j 鈥 komentuje Joanna Malinowska-Parzyd艂o.

A jakie mierzalne efekty przynios膮 pomys艂owe rekrutacje 鈥 na dodatek skierowane do w膮skiej grupy odbiorc贸w 鈥 samemu przedsi臋biorstwu? 鈥 Firmy potrafi膮ce zrekrutowa膰 ludzi dobranych ze wzgl臋du na podobne warto艣ci (odpowied藕 na pytanie, co jest dla mnie wa偶ne w pracy zawodowej) znacznie mniej p贸藕niej musz膮 inwestowa膰 w systemy motywacji finansowej. Ludzie tak dobrani s膮 nakr臋ceni swoj膮 prac膮, kt贸ra ich najzwyczajniej kr臋ci i pozwala realizowa膰 ich pasje, i marzenia, 艂膮cz膮c cele indywidualne z firmowymi 鈥 t艂umaczy Malinowska Parzyd艂o.

Dla os贸b, kt贸re podejmuj膮 takie wyzwania, praca bywa nie tylko gwarantem wynagrodzenia, ale te偶 spe艂nieniem marze艅.

Brali艣cie kiedy艣 udzia艂 w nietypowej rekrutacji? Co o nich my艣licie? Zapraszamy do dyskusji!

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia