Znalezienie idealnego pracownika nie zawsze jest proste. Rekruterzy doskonale o tym wiedzą, dlatego stosują różne sposoby, by pozyskać kandydatów dopasowanych do stanowiska. Popularność zyskuje direct search – metoda rekrutacji polegająca na aktywnym szukaniu specjalistów za pomocą bezpośredniego kontaktu. Sprawdź, jakie zalety ma taki system i co zrobić, by zostać zauważonym przed headhuntera.
O czym przeczytasz w artykule:
• Tradycyjna rekrutacja a metoda direct search
• Direct search, czyli aktywne wyjście do kandydatów
• Narzędzia direct search – gdzie zaglądają rekruterzy?
| „Pracuj z głową” – porozmawiajmy o tym, jak zmienia się rynek pracy
Tradycyjna rekrutacja i metoda direct search
Kiedy pracownik zaczyna aktywnie szukać pracy, zazwyczaj jest zdeterminowany. Ma już za sobą kilka etapów: dojrzewanie do tej decyzji, aktualizowanie CV, przeglądanie ofert, a może nawet złożenie wypowiedzenia. Jeśli jest specjalistą w swojej dziedzinie, zna się na niej i jest w tym dobry, może zazwyczaj liczyć na to, że po wysłaniu odpowiedniej liczby aplikacji wielu pracodawców zaprosi go na rozmowę rekrutacyjną, a następnie zaproponuje pracę.
Z punktu widzenia rekrutera publikowanie ogłoszenia to skuteczny i sprawdzony sposób na pozyskanie kandydatów dopasowanych do stanowiska, którego dotyczy rekrutacja. Oferta pracy zawiera zakres obowiązków, wymogi dotyczące kompetencji kandydata oraz opis warunków zatrudnienia i możliwości rozwoju, dlatego już na poziomie selekcji aplikacji można wyłonić osoby, które potencjalny pracodawca zaprosi do rozmów, testów, sesji Assessment Center etc.
Wykorzystując różne rozwiązania rekrutacyjne, pracodawcy stosują czasem dodatkowe narzędzia i metody selekcji. Direct search polega na szukaniu pracownika, który odpowiada konkretnym potrzebom. W ten sposób można trafić nie tylko na osoby aktywnie poszukujące pracy, lecz także tzw. kandydatów pasywnych – którzy nie podjęli jeszcze decyzji o tym, by przeglądać oferty i rozsyłać CV, ale dojrzewają do tego i są otwarci na dobre propozycje z rynku. Badanie Grupy Pracuj „Praca w czasach zmian” pokazuje, że aż 82% pracowników chętnie zapozna się z atrakcyjną ofertą zatrudnienia, podczas gdy aktywnym szukaniem zajmuje się wyłącznie 38% ankietowanych.
Direct search, czyli aktywne wyjście do kandydatów
Direct search opiera się na precyzji. Rekruter chce znaleźć osobę idealnie dopasowaną do wymagań przede wszystkim pod względem umiejętności, lecz pod uwagę bierze też kompetencje miękkie, czasem opinie współpracowników czy renomę poprzedniego miejsca zatrudnienia. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z potencjalnym pracownikiem pozwala skrócić proces rekrutacji. Dlatego w dużych korporacjach działy HR zatrudniają odpowiednich specjalistów (tzw. sourcerów czy headhunterów), którzy doskonale orientują się w konkretnej branży i zajmują wyłącznie poszukiwaniem osób, z którymi warto nawiązać kontakt i przekazać im ofertę pracy.
Direct search wykorzystuje się zazwyczaj do rekrutacji pracowników wyższego szczebla – managerów, dyrektorów czy liderów. W niektórych przypadkach – przede wszystkim w IT, chociaż to coraz popularniejsze także w innych branżach – dotyczy to też innych, niższych stanowisk.
| Uwaga, dzwoni rekruter! Jak zrobić dobre wrażenie?
Narzędzia direct search – gdzie zaglądają rekruterzy?
Pierwszym i podstawowym miejscem, do którego zaglądają soucerzy, jest LinkedIn. Dla osób, które stawiają na dynamiczny rozwój ścieżki kariery, posiadanie tam konta może być dobrym rozwiązaniem.
Jeżeli pracujesz w branży kreatywnej, warto mieć swoje portfolio także na specjalistycznych portalach i umieszczać tam zarówno swoje prywatne projekty, jak i te wykonywane dla klientów czy pracodawców. W zależności od dziedziny może to być np. Behance dla grafików, blog na WordPressie u copywriterów czy GitHub u programistów. Wykwalifikowani w konkretnych branżach headhunterzy wiedzą, gdzie szukać, by trafić na osoby chwalące się swoimi projektami i kwalifikacjami.