Pracownik 2015 roku – jak zawojować rynek pracy

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Pracuj.pl

Hanging businessmanRynek pracy zmienia się z roku na rok, a wraz z nimi zmieniają się oczekiwania wobec pracowników. Na znaczeniu zyskują kompetencje miękkie oraz cechy przydatne w pracy w multikulturowych i wielopokoleniowych firmach. Sprawdzamy, co należy zrobić, by w 2015 roku osiągnąć sukces na rynku pracy.

 

Przez wiele lat szkoły wyższe wyposażały Polaków w wykształcenie, a w firmy dawały im doświadczenie niezbędne do wykonywania pracy i radzenia sobie na zawodowej ścieżce. Te dwa atuty – wykształcenie i doświadczenie – nie są już jednak wystarczające. Wobec postępujących procesów globalizacyjnych i napływu do Polski zagranicznych inwestycji równie istotna staje się umiejętność pracy w międzynarodowym środowisku, a zmieniająca się struktura rynku pracy, na który z jednej strony wchodzi dynamiczna generacja Y (osoby urodzone po 1985 roku), a z drugiej silnie aktywizowane pokolenie 50+, wymaga elastyczności i zdolności współpracy z przedstawicielami różnych grup wiekowych.

 

Gospodarka Polski stwarza dzisiaj Polakom wiele możliwości, ale rywalizacja o dogodną pozycję na rynku jest niezwykle zacięta.

 

Postaw na komunikację

 

Specjaliści od rekrutacji i HR od wielu lat zgodnie wskazują, że tym, czego często brakuje polskim pracownikom, są umiejętności miękkie. Do podobnych wniosków można dojść, przyglądając się zestawieniu najbardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy w 2015 roku, które przygotowała dla „Forbesa” firma doradztwa personalnego Hays Poland. Ważne miejsce zajmują na niej komunikatywność oraz umiejętność pracy w grupie czy multikulturowym środowisku – typowo miękkie zdolności, które – jak można odnieść wrażenie – zaczynają wręcz osiągać przewagę nad umiejętnościami twardymi.

 

Nie nazwałbym tego przewagą, raczej dopełnieniem cech związanych z nabytym wykształceniem czy doświadczeniem – uważa Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający Hays na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią. – Nawet największy w danej dziedzinie ekspert będąc aspołecznym, nie odnajdzie się w grupie, w której realizacja celów zespołu jest nadrzędna względem indywidualnych ambicji. Umiejętność pracy w grupie wpływa w ostatecznym rozrachunku na biznesowy sukces firmy. Dobra atmosfera przyczynia się natomiast do wydajności zespołu. Przykłady można mnożyć, ale wszystkie sprowadzają się do konstatacji, że tylko miks kompetencji twardych i miękkich tworzy pracownika pożądanego przez pracodawcę – dodaje Michał Młynarczyk.

 

Dlatego w dalszym ciągu w cenie będzie konkretna wiedza, taka jak choćby znajomość programów komputerowych czy języków oprogramowania, ale tylko silnie obudowana umiejętnościami interpersonalnymi. To ważna wskazówka dla reprezentantów sektora IT, który nie tylko nieustannie zwiększa zatrudnienie, ale i stale podnosi wynagrodzenia pracowników (wzrost płac względem ubiegłego roku sięga nawet 20 proc.). Niektórzy przedstawiciele branży zaczynają pod względem płac doganiać reprezentantów swojego sektora z Europy Zachodniej – udaje się to głównie tym, którzy wiedzę technologiczną uzupełniają dobrą komunikacją i umiejętnością pracy w grupie.

 

Czasy, kiedy informatycy tworzyli swoje projekty w garażach, są już za nami – przyznaje obrazowo Michał Młynarczyk.

 

Pamiętaj o biznesie

 

Dużą wartością w 2015 roku będzie także znajomość procesów biznesowych zachodzących w przedsiębiorstwach. Eksperci z Hays wśród najbardziej pożądanych cech wskazują myślenie analityczne (na znaczenie będzie zyskiwać zdolność prowadzenie całościowych i rozbudowanych procesów), a także zrozumienie postawy wsparcia biznesu i orientację na cel, które stanowią podstawę do właściwego wyczucia potrzeb firmy i popychania jej w kierunku, w którym powinna zmierzać. Rekruterzy i pracodawcy będą w nadchodzących miesiącach szukać tych zdolności u kandydatów do pracy.

 

Wartościowe w oczach pracodawców pozostaną również wszelkiego rodzaju szkolenia. Można odnieść wrażenie, że zdobywanie dodatkowych certyfikatów w ostatnim czasie bardzo silnie się zdewaluowało, ale nadal są one świadectwem zaangażowania pracowników oraz ich chęci kształcenia się i zdobywania nowych umiejętności. Każda pozyskana kwalifikacja zawodowa będzie korzyścią, a w przypadku wielu osób może okazać się czynnikiem przesądzającym o zdobyciu zatrudnienia.

 

Należy obserwować rynek uczelni i instytucji szkoleniowych – czytać fora internetowe, na których internauci dzielą się opiniami na temat danych kursów czy programów kształcenia – radzi Michał Młynarczyk. – Na popularności zyskują też zdalne formy kształcenia, oparte na systemie e-learningu. To one umożliwiają dostęp do najbogatszej oferty szkoleniowej na całym świecie. Dobrodziejstwem postępu cywilizacyjnego jest to, że można znaleźć ciekawą ofertę szkoleń i kursów niemal na każdą kieszeń. Wiele zależy jednak od samozaparcia pracownika i ich rzeczywistych potrzeb szkoleniowych, które wykorzystają później w praktyce – mówi Młynarczyk.

 

Pełne zestawienie kompetencji, które uczynią nas bardziej wartościowymi uczestnikami rynku pracy w 2015 roku, znajduje się poniżej.

 

Najbardziej pożądane kompetencje na rynku pracy w 2015 roku (według Hays Poland):

 

  • Umiejętność pracy w multikulturowym środowisku
  • Komunikatywność
  • Multizadaniowość
  • Myślenie analityczne
  • Znajomość języków obcych
  • Umiejętność pracy w grupie
  • Orientacja na cel
  • Zrozumienie postawy wsparcia biznesu
  • Dodatkowe kwalifikacje zawodowe
  • Umiejętność pracy pod presją czasu

 

Oceń artykuł


Narzędzia