Rozmowa rekrutacyjna to okazja, by udowodnić potencjalnemu pracodawcy, że jesteś osobą, którą chciałby zatrudnić. Zaangażuj się w zadania wykonywane na różnych etapach i potwierdź prawdziwość informacji, jakie zamieściłeś w CV.
Jaki powinien być pracownik?
Najbardziej pożądane pozytywne cechy pracownika to:
1. Odpowiedzialność
Dotrzymywanie terminów, poważne podejście do poleceń rekrutera i uwzględnianie jego sugestii oraz świetne przygotowanie do rozmowy – to czynniki, które mogą przekonać potencjalnego pracodawcę, że jesteś odpowiedzialny. Ta cecha ma duże znaczenie dla zatrudniającego, który w przyszłości ma zlecać Ci ważne zadania. Od Twojej postawy może zależeć np. to, czy firma zdoła spełnić oczekiwania ważnego klienta.
2. Otwartość na rozwój i zdobywanie nowych umiejętności
Uczestnictwo w szkoleniach i kursach, pogłębianie wiedzy branżowej, podejmowanie nowych wyzwań zawodowych – to wszystko może świadczyć o chęci rozwoju i nauki. Aby pokazać, że jesteś otwarty na zdobywanie nowych umiejętności w pracy, postaraj się wyczerpująco odpowiedzieć na pytania dotyczące tego, gdzie widzisz się za kilka lat i dlaczego chcesz podjąć pracę właśnie w tej firmie. Opowiedz o swoich zawodowych planach i wykaż, że Twoja wizja rozwoju jest zbieżna z możliwościami oferowanymi przez potencjalnego pracodawcę.
3. Elastyczność
Zdarza się, że proces rekrutacji przebiega inaczej, niż się spodziewałeś. W ostatniej chwili może np. zmienić się kolejność autoprezentacji. Czasami wprowadzanie modyfikacji jest celowym zabiegiem rekrutera. Twoja reakcja na nowe okoliczności pokazuje, czy potrafisz dostosować się do aktualnie panujących warunków.
4. Umiejętność pracy w zespole i komunikatywność
Osiąganie niektórych celów wymaga współpracy. Aby przekonać się, czy kandydaci potrafią efektywnie funkcjonować w grupie, rekruterzy zlecają wykonywanie zadań opartych na współdziałaniu. Wykorzystaj swoje umiejętności komunikacyjne podczas realizowania działań zespołowych.
5. Pracowitość i zaangażowanie
Sposób, w jaki wykonujesz zadania w trakcie procesu rekrutacyjnego, świadczy o Twoim stosunku do pracy. Opieszałe realizowanie poleceń i wkładanie w nie minimum wysiłku - to dla potencjalnego pracodawcy ważna informacja i powód, by odrzucić Twoją kandydaturę.
6. Kreatywność
Twórcze podejście jest ważne np. w pracy grafika czy dziennikarza, ale przydaje się również w innych zawodach. Możesz się nim wykazać, rozwiązując kreatywnie problemy. Szukaj i stosuj nieszablonowe sposoby, dzięki którym poradzisz sobie w trudnych sytuacjach.
7. Dobra organizacja pracy i samodzielność
Zlecając kandydatom złożone zadania, rekruterzy oceniają nie tylko efekt końcowy. Sprawdzają także, czy potrafisz metodycznie rozwiązywać problemy i ustalać właściwą kolejność działań.
8. Pewność siebie
Postawa, modulacja głosu, swoboda w trakcie rozmowy lub prezentacji – osoby odpowiedzialne za przebieg procesu rekrutacji mogą oceniać również te elementy. Aby poczuć się pewniej, przygotuj się do spotkania. Jednocześnie pamiętaj, że pewność siebie to nie arogancja i naruszanie zasad dobrego wychowania. Ważne jest poczucie własnej wartości oraz świadomość swoich mocnych i słabych stron.