Od kliknięcia do etatu, czyli jak zmieniła się rekrutacja

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno Ocena treści 3.83/5 (6)
Ocena treści 3.83/5 (6)

od klikniecia do etatu czyli jak zmienila sie rekrutacjaOłówek i zakreślanie ogłoszeń w gazecie – tak wyglądała kiedyś codzienność osoby szukającej pracy. Telefon i skrzynka mailowa – to były podstawowe narzędzia pracy rekrutera. Dzisiaj rekrutacja zyskała zupełnie nowy wymiar. Sprawdź, co się zmieniło.

 

 

1.Większa świadomość kandydatów

Obserwuję coraz bardziej świadome podejście kandydatów do procesu rekrutacji oraz do rozwoju w ramach nowej organizacji. Kandydaci mają coraz większą wiedzę na temat firm, w których chcieliby pracować i szukają sprawdzonych sposobów na to, aby się do nich dostać – mówi Zyta Machnicka, Employer Branding Partner w firmie Lightness. – Oczywiście, nadal zdarza się, że ktoś wysyła masowo setkę aplikacji na rozmaite stanowiska, jednak nie jest to już tak częste zjawisko.

Kandydaci sprawdzają nie tylko opinie o firmie na forach internetowych, ale też zbierają informacje np. o projektach, w których mieliby pracować lub zespole, do którego mogliby dołączyć.

 

2.Technologie w rekrutacji

– Telefon i skrzynka mailowa, do której napływały życiorysy – to były dawniej główne narzędzia pracy rekrutera – wspomina Konstancja Zyzik, Koordynator Zespołu ds. Rekrutacji w Grupie Pracuj. Dzisiaj rekruterzy mają do dyspozycji elektroniczne systemy, które służą do zarządzania procesami rekrutacyjnymi i bazami kandydatów.W swojej codziennej pracy obsługuję łącznie trzy systemy i platformy – opowiada Konstancja Zyzik. – Są to systemy do różnych procesów, nie tylko związanych z rekrutacją, ale też z zatrudnieniem i adaptacją pracowników oraz komunikacją wewnętrzną firmy.

 

3.Mobilność i poszukiwanie pracy online

Oferty pracy, które wyświetlają się na telefonie? Rekomendacje kandydatów wysyłane do rekruterów? Profile zawodowe, które przybliżają do wymarzonego stanowiska? Dawniej takie rzeczy były tylko w sferze wyobrażeń, a dzisiaj stają się codziennością. Dzięki aplikacjom mobilnym kandydaci mogą odbierać i odczytywać oferty pracy, bez względu na miejsce i porę. Takie rozwiązanie oferuje aplikacja mobilna Pracuj.pl.

Wiele czynności związanych z poszukiwaniem pracy i aplikowaniem przeniosło się już na dobre do sieci. To tutaj można śledzić profile pracodawców, budować CV, wysyłać dokumenty aplikacyjne i rozmawiać online z rekruterami.

 

4.Wideo rozmowy o pracę

Nic, nawet najbardziej zaawansowane technologie, nie zastąpią rozmów na żywo i spotkania z drugim człowiekiem. Jednak wstępna selekcja drogą online jest rozwiązaniem dogodnym dla obu stron. Dla rekrutera, który szybciej otrzymuje potrzebne informacje i dla kandydata, który zaoszczędza czas na dojazdy, jeśli np. rekrutacja prowadzona jest w innym mieście niż miejsce zamieszkania.

Ważne jednak, aby do rozmowy online przygotować się tak, jak do rekrutacji „w realu”. Rekruter na pewno będzie chciał sprawdzić nasze zaangażowanie i motywację, a także dopytać o kwestie poruszone w CV, np. dotyczące doświadczenia, znajomości języków obcych i wizji dalszego rozwoju.

 

5.Szybszy kontakt

Stale zmienia się forma komunikacji pracodawców z kandydatami. Dziś już nie tylko kandydaci oczekują szybkiej informacji zwrotnej od rekrutera, ale rekruterzy, wykorzystując technologie, również stawiają na bezpośredni i szybki kontakt z kandydatem – ocenia Zyta Machnicka.

 

6.Programy poleceń

Systemy rekomendacji są coraz częściej stosowane w firmach, ale nie mają nic wspólnego z  pracą „po plecach” i „po znajomości”. To nie jest tak, że kolega koledze załatwia „robotę” za „piękne oczy”. Polecony przez pracownika kandydat nie ma taryfy ulgowej i musi podczas rekrutacji udowodnić, że jego umiejętności są adekwatne do stanowiska. Aby program poleceń efektywnie funkcjonował, potrzebna jest przejrzysta komunikacja w firmie i dobrze zaplanowane działania. W ramach programu przewidziane są benefity dla pracowników, których znajomi zostali przyjęci do pracy, sprawdzili się podczas okresu próbnego i zostali w firmie na dłużej.

 

7.Nowe metody rekrutacji

Zakładka „Kariera” na stronie pracodawcy i profile pracodawców na Pracuj.pl – dawniej pracodawcy nie inwestowali w taki sposób komunikacji. Dziś wielu z nich stawia na wygodny i szybki kontakt. Rekruterzy koncentrują się na życiorysie kandydata, dlatego warto zadbać o merytoryczne i estetyczne CV. Nowością, i póki co rzadko stosowaną formą, są np. CV w formie filmiku wideo. Kandydaci potrafią prześcigać się w pomysłach, jednak należy pamiętać, aby forma nie przerosła treści.

Ważne, zwłaszcza w branży kreatywnej, jest też udokumentowanie swoich umiejętności i doświadczenia np. poprzez portfolio czy próbki prac. Do lamusa odchodzi natomiast list motywacyjny.

Pracodawcy chętnie sięgają po metody rekrutacji typu Assessment Center, dzięki którym mogą sprawdzić nie tylko wiedzę i kompetencje kandydata, ale też dopasowanie do kultury organizacyjnej, do zespołu, danego stylu komunikacji i systemu wartości. W tym celu wykorzystywane są także testy predyspozycji oraz kwestionariusze psychologiczne.

Popularnym rozwiązaniem jest również grywalizacja – w proces rekrutacji włączone zostają elementy gry. Kandydaci angażują się w zadania typowe dla danego stanowiska, rywalizują, pokonują różne trudności i podejmują wyzwania. Dzięki temu mogą bliżej poznać potencjalne miejsce pracy, a rekruterzy sprawdzają w praktyce wymagane kompetencje.

 

A Waszym zdaniem zmiany, które nastąpiły, są na plus?

 

Oceń artykuł


Narzędzia