Narzędzia marketingowe w służbie kandydata?

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Agnieszka Dobosz

zleJak się okazuje, techniki marketingowe służące sprzedaży produktów i usług mogą mieć także inne zastosowanie. Specjaliści branży HR-owej widzą w nich potencjał do zastosowania w procesie szukania pracy czy budowania zawodowego wizerunku. Sprawdzamy, których trików z marketingowego podwórka możemy użyć na rynku pracy.

1. Produkt

W ujęciu marketingowym pracodawca wybierający pracownika spośród wielu różnych kandydatów bywa porównywany do klienta, który w sklepie decyduje się na daną markę. Pierwszym krokiem do sukcesu jest więc przede wszystkim zwrócenie na siebie uwagi. Bo jeśli pracodawca-klient przejdzie obok „naszej półki” i nawet nie rzuci na nas okiem, jasne jest, że w dalszej rekrutacji nie mamy szans.

Tak jak w marketingu, zalecane jest więc, żeby skupić się na tzw. „unique selling proposition” – niepowtarzalnych cechach „produktu”, który wyróżni go spośród konkurencji. Zgodnie z tą definicją, CV powinno się wyróżniać i wskazywać na wyjątkowe cechy, kompetencje, doświadczenia – na przykład nagrody w prestiżowych konkursach czy znajomość egzotycznego języka obcego. Być może warto dodać claim, a więc krótkie hasło podsumowujące Twój profil zawodowy. Niektórzy propagują także graficzne wyróżnienie swojego CV.

2. Klient

Podejście marketingowe sugeruje także, aby zastanowić się, kim tak naprawdę jest „klient”, a więc pracodawca. W taki sam sposób, w jaki marketingowiec dopasowuje komunikat do grupy docelowej, tak i poszukujący pracy może dostosować swoje CV, list motywacyjny czy podejście na rozmowie kwalifikacyjnej do charakterystyki firmy, do której aplikuje. Jeśli zgłasza się na jednoosobowe stanowisko informatyczne w małej firmie, nie powinien operować żargonem branżowym, ale raczej przedstawić korzyści płynące z zatrudnienia takiej osoby. Natomiast składając CV do specjalistycznej firmy komputerowej, kandydat powinien raczej pochwalić się konkretnymi umiejętnościami i wyróżniającym go doświadczeniem z poprzednich miejsc pracy; tutaj nie musi unikać branżowych sformułowań.

3. Promocja

Aby promocja była skuteczna, marketingowy sięgają po wiele odpowiednio dobranych kanałów komunikacji. Podobnie do procesu rekrutacji i, szerzej, budowania swojego zawodowego wizerunku może podejść osoba poszukująca pracy. Wysłanie odpowiedzi na ogłoszenie o pracę to jedno; poza tym mamy do dyspozycji szereg innych „kanałów promocji” – warto pomyśleć o założeniu branżowego bloga, aktywnym uczestniczeniu w dyskusjach na forach poświęconych danej profesji czy stworzenie wizytówki zawodowej w serwisie takim jak Profeo. Można także sięgać po techniki marketingu szeptanego – po prostu rozpuścić wici wśród znajomych z branży.

Jak myślicie, czy takie marketingowe podejście do rekrutacji czy budowania wizerunku może być skuteczne?

Oceń artykuł


Narzędzia