Porady Rozmowa kwalifikacyjna Najtrudniejszy pierwszy krok, czyli jak rozpocząć szukanie pracy
30.11.2015

Najtrudniejszy pierwszy krok, czyli jak rozpocząć szukanie pracy

30.11.2015
Autor wpisu Katarzyna Klimek-Michno
Ocena treści
(3)

Chcesz znaleźć pracę, więc wchodzisz do kopalni. Kopalni wiedzy. Włączasz Internet, ale wszystkiego jest tak dużo, że nie wiesz, od czego zacząć. Im większy natłok informacji, tym bardziej czujesz się zagubiony. Dodatkowo, od poszukiwań odrywają Cię wiadomości na rozmaite tematy, komunikaty od znajomych i inne sieciowe rozpraszacze. Tymczasem pierwszy krok może być bardzo prosty. Pozwól też, by ruch wykonał także pracodawca!

1. Wybierz kierunek

Będziesz błądzić jak we mgle, jeśli tak naprawdę nie będziesz znał kierunku i celu, do którego dążysz. Ustal sam ze sobą, czego dokładnie szukasz i jakie są Twoje oczekiwania. W jakim kierunku chcesz się rozwijać? Co jest dla Ciebie w pracy najważniejsze – wyższa pensja czy lepsza atmosfera, a może szansa na awans czy rozwój? Jakiej firmy szukasz, a w jakiej zdecydowanie nie chcesz pracować?

Wypisz na kartce rzeczy, które koniecznie nowa praca musi spełnić (np. odległość od domu, minimalny wzrost pensji w porównaniu z ubiegłą, możliwość pracy zdalnej) czyli MUST HAVE oraz NICE TO HAVE - elementy, które są dla Ciebie ważne, ale bez których możesz się obyć - przykładowo wybrane benefity pracownicze czy dofinansowanie studiów podyplomowych, które planujesz zacząć.

2. Jedno wielkie zadanie podziel na wiele mniejszych

Szukanie pracy – słyszysz to i czujesz się sparaliżowany z bezradności. Przytłacza Cię wizja wielkiego zadania. Zamiast wyobrażeń, postaw na konkretne działania. Nie myśl, jak trudny to może być proces, bo wówczas nie zrobisz pierwszego kroku. Przygotuj listę, choćby drobnych, aktywności, które musisz wykonać, by ruszyć w stronę nowej pracy. Znajdzie się na niej np. aktualizacja CV, przygotowanie portfolio, przeglądanie raportów płacowych, poznawanie wymagań pracodawców, które stawiane są w ogłoszeniach, rozwijanie sieci kontaktów, sięganie po referencje, szukanie inspiracji na temat rozwoju itd.

3. Zrezygnuj z multitaskingu

Miałeś szukać pracy, ale na Twoim monitorze mnożą się informacje na zupełnie inne tematy. Przeskakujesz z jednej strony na drugą, wdajesz się w konwersacje ze znajomymi, oglądasz filmiki, robisz zakupy. Czas ucieka, dopada Cię zmęczenie i stwierdzasz, że dopiero jutro na poważnie zajmiesz się poszukiwaniami.

Jeśli chcesz zabrać się za szukanie pracy, nie zajmuj się niczym innym. Postanów, że tego dnia poświęcisz na ten cel np. godzinę i trzymaj się tego - zakupy czy rozmowę ze znajomymi przełóż na później.

Oceń artykuł