My艣lisz o zmianie pracodawcy? 5 rzeczy, kt贸re musisz sprawdzi膰

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno

408

Bez wy艣cigu szczur贸w. Tak po prostu: po ludzku. Z miejscem na zdrowy klimat, z furtk膮 do pasji, ze 艣cie偶k膮 do rozwoju, drzwiami otwartymi na rodzin臋 i 偶ycie prywatne. A dodatkowo: ze stabilnym, finansowym fundamentem. Bez grubych 艣cian, w kt贸re trzeba uderza膰 g艂ow膮, 偶eby przebi膰 si臋 z pomys艂em, ale z k膮tami, w kt贸rych czaj膮 si臋 nowe wyzwania, a za rogiem – czeka nagroda za wysi艂ek. To dla wielu kandydat贸w: firma 鈥 marzenie. Podpowiadamy, na jakie dobre praktyki zwraca膰 uwag臋, aby marzenie sta艂o si臋 faktem.

 

 

Dla os贸b, reprezentuj膮cych tzw. pokolenie Y (urodzone w latach osiemdziesi膮tych i na pocz膮tku dziewi臋膰dziesi膮tych) i wchodz膮cych na rynek, wa偶ne jest, aby praca by艂a interesuj膮ca (72 proc.), pozwala艂a zdobywa膰 nowe kwalifikacje i zapewnia艂a mo偶liwo艣膰 ci膮g艂ej nauki (68 proc.). Dobre zarobki to r贸wnie偶 istotny aspekt (64 proc.) 呕ycie zawodowe zajmuje wysokie miejsce w艣r贸d warto艣ci m艂odych ludzi. Na jeszcze wy偶szych pozycjach plasuj膮 si臋 jednak: rodzina, zdrowie i w艂asny rozw贸j. Takie wnioski p艂yn膮 z badania firmy doradczej Deloitte 鈥濸ierwsze kroki na rynku pracy鈥.

Kiedy zaczn臋 ju偶 pracowa膰, chcia艂abym mie膰 czas na swoj膮 pasj臋, czyli sport. Nie tylko siedzie膰 przy biurku od rana do nocy, ale te偶 m贸c p艂ywa膰, 膰wiczy膰 gr臋 w tenisa i regularnie biega膰 鈥 m贸wi 20-letnia Aneta, studentka technicznej uczelni.

33-letnia Magda, rozgl膮daj膮c si臋 za now膮 prac臋, sprawdza przede wszystkim, jakie udogodnienia oferuj膮 firmy m艂odym rodzicom, czy bez problemu b臋dzie mog艂a odbiera膰 dzieci z przedszkola i po艣wi臋ca膰 im czas.

Dla 35-letniego Mateusza, pracuj膮cego w korporacji, bardzo licz膮 si臋 benefity i szkolenia, dzi臋ki kt贸rym zdobywa nowe umiej臋tno艣ci, a 55-letnia Maria w swojej pracy szczeg贸lnie ceni przyjacielsk膮, bezstresow膮 atmosfer臋.

 

R贸偶nice tkwi膮 w szczeg贸艂ach

Bez wzgl臋du na przynale偶no艣膰 pokoleniow膮, wiek czy bran偶臋 pewne oczekiwania wobec pracodawc贸w s膮 do siebie bardzo zbli偶one. Ka偶dy mo偶e inaczej rozumie膰 poj臋cie 鈥瀌obre praktyki鈥, subiektywnie ocenia膰 firm臋, jednak to, co najistotniejsze 鈥 jest niezmienne. Podpowiadamy, na jakie elementy warto zwraca膰 uwag臋 i o co pyta膰 pracodawc贸w np. podczas rozm贸w o prac臋.

1. Rozw贸j

Jedni s膮 stale g艂odni wiedzy, inny wol膮 mie膰 wi臋cej 鈥炁泈i臋tego spokoju鈥, jeszcze inni s膮 zmuszeni zrobi膰 pauz臋, bo na przyk艂ad urodzi艂o im si臋 dziecko i brakuje czasu na ci膮g艂y rozw贸j. Wi臋kszo艣膰 os贸b aktywnych zawodowo chce jednak i艣膰 do przodu. 呕eby nie by艂o monotonnie, nudno, 偶eby mie膰 motywacj臋. Je艣li szukamy pracy i zale偶y nam na robieniu post臋p贸w 鈥 dowiedzmy si臋, jakie mo偶liwo艣ci awansu oferuje potencjalny pracodawca, jakie konkretnie projekty s膮 realizowane, jak wygl膮da system szkole艅, czy mo偶na korzysta膰 ze wsparcia coacha. Czy w tej firmie jest miejsca na kreatywno艣膰, czy pomys艂y podw艂adnych s膮 brane pod uwag臋 鈥 to pytania, kt贸re powinni艣my sobie zada膰, je艣li inwestycj臋 w rozw贸j traktujemy w kategoriach samodzielno艣ci i w艂asnej, tw贸rczej inicjatywy.

2. Atmosfera

Bez wzgl臋du na to, czy mowa o Igrekach czy reprezentantach starszego pokolenia 鈥 przyjazna, 偶yczliwa atmosfera pracy to dla wszystkich bardzo istotny element pracy. Na jakie praktyki w firmach zwraca膰 uwag臋? W zacie艣nianiu relacji pomagaj膮 nie tylko firmowe imprezy, ale te偶 codzienne zachowania 鈥 na przyk艂ad praca zespo艂owa czy dobra komunikacja mi臋dzy wsp贸艂pracownikami. O atmosfer臋 tak偶e mo偶emy pyta膰 pracodawc贸w 鈥 przed decyzj膮 o podj臋ciu pracy w danej firmie, dowiedzmy si臋 na przyk艂ad, czy pracownicy m贸wi膮 sobie po imieniu, jaki dress code obowi膮zuje, jak cz臋sto organizowane s膮 wyj艣cia integracyjne, jak wygl膮da obchodzenie w zespo艂ach 艣wi膮t albo 鈥 imienin czy urodzin. To drobiazgi, kt贸re powiedz膮 nam nieco wi臋cej o klimacie panuj膮cym w danej firmie.

3. Work-life balance

Ze zdrow膮 atmosfer膮 cz臋sto wi膮偶e si臋 te偶 zachowanie odpowiednich proporcji mi臋dzy obowi膮zkami s艂u偶bowymi a 偶yciem pozapracowym. Je艣li pracownicy nie s膮 przem臋czeni i zestresowani, maj膮 czas na realizacj臋 w艂asnych pasji, nie maj膮 poczucia, 偶e zaniedbuj膮 rodziny 鈥 od razu relacje w zespole staj膮 si臋 lepsze. Pracodawcy w trosce o tzw. work-life balance oferuj膮 np. elastyczne godziny pracy, mo偶liwo艣膰 pracy zdalnej, dofinansowania do przedszkoli. Promuj膮 firmowe talenty czy inwestuj膮 w kursy dla pracownik贸w. Dbaj膮c o zdrowie podw艂adnych wr臋czaj膮 karnety na baseny czy organizuj膮 warsztaty antystresowe. Pomys艂贸w jest wiele. R贸wnowaga praca 鈥 偶ycie osobiste mo偶e jednak dla ka偶dego oznacza膰 co艣 innego, dlatego przed wys艂aniem CV warto przyjrze膰 si臋 poszczeg贸lnym praktykom.

4. Umowa

Daje poczucie stabilno艣ci, bezpiecze艅stwa, dost臋pu do 艣wiadcze艅. Zanim zdecydujemy si臋 aplikowa膰 do konkretnej firmy, przeanalizujmy wszystkie 鈥瀦a鈥 i 鈥瀙rzeciw鈥 oferowanego rodzaju umowy. Je艣li firma oferuje nam na chwil臋 obecn膮 prac臋 na umow臋-zlecenie, dopytajmy koniecznie, kiedy (i czy) mo偶emy liczy膰 na umow臋 o prac臋. Pami臋tajmy te偶 o kwestii okresu pr贸bnego 鈥 sprawd藕my, ile trwa i jak膮 umow臋 pracodawca potem zamierza z nami zawrze膰.

5. Zarobki

Tyle oczekiwa艅, ilu pracownik贸w. Ka偶dy jednak chce mie膰 poczucie, 偶e jest doceniany i warto艣ciowy. Podczas rozmowy rekrutacyjnej zwr贸膰my r贸wnie偶 uwag臋 na system premiowy czy benefity. Cz臋艣膰 pracodawc贸w m.in. dofinansowuje studia podyplomowe, gwarantuje darmowe posi艂ki w pracy czy op艂aca szkolenia lub zaj臋cia sportowe. Mo偶e si臋 to okaza膰 dobrym uzupe艂nieniem, je艣li w pe艂ni nie ucieszy nas oferowane wynagrodzenie.

 

A dla Was co si臋 najbardziej liczy w firmie?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia