Magister nie umie pytać i pisać?

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Katarzyna Klimek-Michno

 

geschäftsmann geht auf abstand

Głowa pełna wiedzy nie wystarczy. Trzeba się wykazać asertywnością, sprawnie pracować w zespole i zarządzać czasem. Pracodawcy skarżą się, że kandydaci po studiach nie potrafią nawet…zwyczajnie rozmawiać.

To był dla mnie duży przeskok. Taka szkoła życia – wspomina swoje pierwsze miesiące w pierwszej pracy Ania, absolwentka studiów turystycznych. – Co innego uczyć się teorii, a co innego być później na miejscu w firmie i wykonywać konkretne zadania, o których na studiach się nie myślało.

Staże lub praktyki w przedsiębiorstwie mogą być krokiem ułatwiającym przejście z uczelnianych murów w świat biznesu. Sprawdzają też praktyczne umiejętności, ujawniają nasze cechy charakteru, osobowość.

Miałam czasem okazję obserwować studentki i studentów, przychodzących po raz pierwszy do firmy. Niektórzy byli przebojowi, inni po cichu, ale sprawnie sobie radzili z zadaniami, byli obrotni, otwarci na rozmowę, ale byli i tacy, którzy wykazywali problemy w komunikacji, choćby zwykłym powiedzeniem „dzień dobry’ czy „cześć” w stronę zespołu, nie wspominając o tym, że ich praca i zakres obowiązków wymagał kontaktu z ludźmi – wspomina Natalia, pracująca w branży wydawniczej.

Pod lupą rekrutera

Bez względu, czy będziemy pracować w branży niewymagającej bezpośredniego kontaktu z klientem, czy będziemy musieli z nim non stop rozmawiać – pewne kompetencje są przydatne na każdym stanowisku. Zarówno informatyk czy analityk, jak i sprzedawca czy szkoleniowiec powinni umieć dzielić się swoją wiedzą oraz w jasny i czytelny sposób komunikować się z otoczeniem. Pracodawcy cenią sobie także elastyczność, czyli umiejętność dostosowywania się do różnych sytuacji oraz chęć ciągłego uczenia się i podejmowania wyzwań. To, czy potrafimy pracować pod presją stresu, efektywnie planować czas, czy jesteśmy kreatywni i dobrze zorganizowani bez problemu można sprawdzić już na etapie rekrutacji. Testy kompetencji czy Assessment Centre i Development Centre pokażą, jak radzimy sobie z zadaniami, czy mamy duszę lidera i czy umiemy współpracować z grupą.

Uczelnie do poprawy?

Brak doświadczenia zawodowego i tzw. kwalifikacji miękkich – to bolączki, o których często mówią pracodawcy. Trafiły one na Czarną Listę Barier 2013, przygotowaną przez Konfederację Lewiatan.

System edukacji jest niedopasowany do bieżących potrzeb rynku pracy. Postulujemy rozwijanie dualnej formy kształcenia, czyli łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką w przedsiębiorstwach – twierdzi Monika Zakrzewska, ekspert Konfederacji Lewiatan. Jej zdaniem młodzi ludzie mają dzisiaj problem choćby z zadawaniem pytań i dowiadywaniem się o to, co mają robić, gdy znajdą się w firmie, trudności nastręcza im sformułowanie służbowego maila, a środowisko biznesowe i funkcjonowanie w organizacji są dla nich czymś zupełnie obcym.

Elastyczność, kreatywność czy komunikacja? Co jest najważniejsze w Waszej branży?

Oceń artykuł


Narzędzia