Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 4.9/5 (10)
Ocena treści 4.9/5 (10)

Mimika i gestykulacja, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, otwarta pozycja ciała, odpowiedni ubiór, uśmiech i pogodne nastawienie – to najważniejsze czynniki, które pomagają w budowaniu korzystnego wizerunku od pierwszych chwil znajomości.

Pierwsze wrażenie – psychologia

W psychologii istnieje tzw. efekt pierwszego wrażenia. Polega on na formułowaniu opinii na temat rozmówcy na podstawie jego wyglądu oraz sygnałów niewerbalnych, jakie wysyła. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego lub jego unikanie, ułożenie rąk, mimika, ubiór – to przykładowe „nośniki” informacji, które dostrzegamy na początku spotkania. Możemy zniechęcić do siebie potencjalnego pracodawcę w ciągu pierwszych minut, a nawet sekund znajomości, jeśli nie pracujemy nad swoim zachowaniem i mową ciała.

Wywieranie korzystnego pierwszego wrażenia – ABC

Aby zaprezentować się dobrze np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub w trakcie spotkania z ważnym klientem, warto:

 

  • Mieć świadomość własnej mimiki i gestykulacji

 

Zbyt zamaszyste gesty czy nieumiejętność ukrywania niechęci, zawodu, zaskoczenia itp. – to czynniki, które utrudniają budowanie korzystnego wizerunku. Ważna jest również umiejętność panowania nad emocjami w stresujących sytuacjach. Chodzi nie tylko o gestykulację, ale również o głos, drżenie rąk itd.

 

  • Zachować pogodny wyraz twarzy

 

Groźna lub drwiąca mina sprawia, że jesteśmy postrzegani jako osoby niesympatyczne i niekomunikatywne. Podczas rozmowy o pracę lub w trakcie spotkania z klientem warto od początku zachowywać życzliwy wyraz twarzy. Nawet delikatny uśmiech sprawia, że nasze rysy wydają się łagodniejsze, a my – sympatyczniejsi.  

 

  • Utrzymywać kontakt wzrokowy

 

Unikanie wzroku rozmówcy może świadczyć np. o tym, że jesteśmy zestresowani, niepewni, lub że mamy coś do ukrycia. Takie zachowanie wywołuje dyskomfort u rozmówcy. Chcąc wywrzeć korzystne pierwsze wrażenie i utwierdzić rekrutera w tym, że słuchamy jego słów, utrzymujmy kontakt wzrokowy.  

 

  • Zachować otwartą pozycję ciała

 

Przygarbienie, splecione dłonie, ręce skrzyżowane na klatce piersiowej – taka postawa ciała może świadczyć o tym, że odczuwamy strach lub jesteśmy wrogo nastawieni do osoby, z którą rozmawiamy. Brzuch i szyja, których nie zasłaniamy rękami czy uniesiona głowa, wskazują na to, że nie boimy się i nie zamierzamy niczego ukrywać. Nienaturalne unoszenie głowy może zostać odebrane jako wyraz arogancji. W kontaktach międzyludzkich warto zachowywać naturalną postawę.  

 

  • Ubrać się schludnie i adekwatnie do sytuacji

 

Plama na koszuli, zbyt duża marynarka, głęboki dekolt, wyzywający makijaż – unikajmy takich błędów, jeśli nie chcemy, by rozmówca postrzegał nas jako osoby niechlujne lub źle wychowane.  

 

  • Dobre maniery i przygotowanie do rozmowy

 

Chcąc korzystnie się zaprezentować, warto dobrze przygotować się do spotkania, np. zapamiętując i powołując się na nazwisko rekrutera, z którym jesteśmy umówieni na rozmowę. Ważne jest również punktualne przybycie, świadczące m.in. o dobrym wychowaniu i zaangażowaniu. Sposób wysławiania się – poprawny i adekwatny do sytuacji – także wiele mówi o naszej kulturze osobistej.

Oceń artykuł


Narzędzia