Porady Rozmowa kwalifikacyjna Jak rozpoznać, czy dobrze wypadłeś na rozmowie kwalifikacyjnej?
16.01.2019  | 4 min czytania

Jak rozpoznać, czy dobrze wypadłeś na rozmowie kwalifikacyjnej?

16.01.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Ile trwa rozmowa kwalifikacyjna, którą można uznać za udaną? Czy warto interpretować wyraz twarzy rekrutera? Zadzwonią czy nie zadzwonią? Kandydatem  targają różne wątpliwości i emocje. Ważne, by „na chłodno” analizować przebieg takich spotkań oraz rozpoznawać i nazywać własne zachowania.

Co decyduje o sukcesie rekrutacyjnym?

Istnieje wiele czynników, które wpływają na to, jak jesteś postrzegany. Aby korzystnie się zaprezentować podczas spotkania z rekruterem, trzeba przede wszystkim posiadać umiejętności i kwalifikacje niezbędne na wybranym stanowisku. Ważne, by mieć także jasno sprecyzowane cele i oczekiwania. Dobrze jest skoncentrować się na aspektach, takich jak: mowa ciała, kultura osobista, profesjonalne przygotowanie, przemyślenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i zadanie własnych pytań w stosownej chwili. Więcej wskazówek znajdziesz w e-booku Pracuj.pl „Jak zachwycić rekrutera na spotkaniu w 5 krokach?”.

„Jak mi poszło?” – czy można zadać to pytanie?

W budowaniu wizerunku profesjonalisty niezbędne jest wyczucie i dystans, dlatego lepiej unikać takich pytań i skupić się na analizie własnego zachowania i wnioskach z obserwacji postawy rekrutera. Ważne, by analizować przebieg rozmowy obiektywnie i bez emocji. Zbyt emocjonalne podejście może prowadzić do nadinterpretacji.    

7 pytań których lepiej unikać podczas rekrutacji

Aby rozpoznać, jakie wrażenie wywarłeś, dobrze jest:

  • Uważnie słuchać i odczytywać informacje przekazane niewerbalnie

Śledzenie reakcji rekrutera na Twoje słowa pomaga odczytać jego nastawienie do tego, co mówisz i jak się zachowujesz. Warto nauczyć się interpretować mimikę i postawę rozmówcy, np. rozwijając inteligencję emocjonalną.

  • Przeanalizować czas trwania spotkania

Jeśli rozmowa trwała bardzo krótko, np. dziesięć minut, można przypuszczać, że nie wywarłeś najlepszego wrażenia. W tak krótkim czasie trudno poznać kandydata i uzyskać odpowiedź na pytania dotyczące np. doświadczenia.

  • Przypomnieć sobie własne odpowiedzi

Nawet jeśli rozmowa trwa długo, np. godzinę, dobrze jest zastanowić się nad tym, jak odpowiadałeś na pytania. Przypomnij sobie, czy pod wpływem stresu powiedziałeś mniej niż zamierzałeś lub czy nie koncentrowałeś się na wątkach, które mają niewielkie znaczenie dla potencjalnego pracodawcy. Dzięki dokładnej analizie będziesz mógł lepiej przygotować się do kolejnej rozmowy.  

  • Często prosić o feedback

Aby lepiej radzić sobie ze stresem, warto m.in. prosić współpracowników, przyjaciół itd. o informację zwrotną na temat Twojego zachowania w trudnych sytuacjach. Osoby, które Cię znają, mogą zauważyć to, czego Ty nie dostrzegasz ze względu na silne emocje. Jeśli nie przeszedłeś pomyślnie rekrutacji, warto zorientować się, czy możesz zapytać rekrutera o popełnione przez Ciebie błędy.  

  • Pracować nad sobą

Dobrze jest brać sobie do serca słowa rzeczowej i konstruktywnej krytyki. Dzięki obserwacjom innych osób można eliminować zachowania, które kładą się cieniem na Twoim wizerunku.  

5 sygnałów że dobrze wypadłeś na rozmowie o pracę

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł