Osiągnij swoje cele zawodowe i ciesz się sukcesami! Kluczem do tego jest umiejętny storytelling, czyli lekka, autentyczna i profesjonalna opowieść o sobie. Dzięki zaangażowaniu we własny rozwój i otwartości na rozmówcę zainteresujesz rekrutera i zdobędziesz pracę, która pomoże Ci realizować dalsze plany.
Z artykułu dowiesz się:
• Na czym polega storytelling?
• Jak brzmi 5 zasad dobrego storytellingu?
Co to jest storytelling?
Storytelling jest to szczególny sposób zaprezentowania swojej ścieżki zawodowej i kompetencji. Osoba aplikująca na dane stanowisko nie przedstawia suchych faktów na temat zdobywanego doświadczenia i umiejętności, tylko układa z nich opowieść, która może naprawdę wciągnąć odbiorcę. Dzięki temu prezentuje swoje życie zawodowe jako spójną i budzącą zainteresowanie historię, przez którą prowadzi rekrutera, podkreślając momenty szczególnie istotne dla rozwoju swojej kariery.
Umiejętność dokonania uczciwej oceny własnego potencjału to jedna z kluczowych kompetencji, jakimi obecnie powinien wykazywać się kandydat do pracy. A zatem gdy upewnisz się, że stanowisko, o które się ubiegasz, jest szyte na miarę Twoich potrzeb, nie wahaj się i zgłoś chęć udziału w rekrutacji. Następnie zaś poćwicz swoje umiejętności storytellingu – naucz się w ciekawy i profesjonalny sposób mówić o swoich kwalifikacjach, kompetencjach, predyspozycjach i planach.
| 5 rzeczy, które warto sprawdzić przed pierwszą rozmową kwalifikacyjną
Dobry storytelling: 5 podstawowych zasad
1. Odkryj swoje mocne strony i buduj własną markę
Świadomość własnych atutów i rzetelne przygotowanie pomogą Ci opanować emocje i odpowiadać na pytania tak, jak to zaplanowałeś. Buduj własną markę w sposób świadomy i zastanów się, jakie informacje na swój temat chciałbyś przekazać.
Rozmowę rekrutacyjną zazwyczaj otwiera prośba: „Opowiedz o sobie”. Wiele zależy od tego, jak się do niej odniesiesz. Twoja odpowiedź może ustanowić ton dla całego dalszego wywiadu.
Coach radzi, by przed rozmową przygotować skondensowaną, konkretną wypowiedź – czyli właśnie opowieść o sobie. Warto poćwiczyć mówienie o własnym życiu. Odpowiedź nie powinna trwać dłużej niż trzy minuty. Jak tłumaczy ekspert, pozwoli to zbudować pewność siebie i uniknąć zbędnego stresu.
| „Proszę powiedzieć coś o sobie”
2. Zaangażuj rozmówcę w swoją opowieść
Ważne jest to, żebyś mówił o sobie z zaangażowaniem, a jednocześnie uważnie obserwował reakcje rekrutera. Dzięki temu będziesz rozmówcą, a nie prelegentem wygłaszającym referat. Jak twierdzi Piotr Zawadzki:
Opowiadając o sobie, nie powinieneś streszczać swojego CV czy mówić w zbyt lakoniczny sposób. Nie należy też uderzać w zbyt osobiste tony. Pozwól rekruterowi na wtrącenia i postaw na dialog, podczas którego zaprezentujesz siebie z najlepszej strony i w pozytywny sposób określisz, dlaczego uczestniczysz w spotkaniu.
Zaangażowanie ma tak samo duże znaczenie jak realizm oraz otwartość na pytania i opinie rozmówcy. Ważne jest to, żebyś mówił z pasją o swoim przygotowaniu do podjęcia obowiązków na danym stanowisku.
Nie zapomnij o emocjach! Opowieści słuchamy dla emocji, które sprzyjają zapamiętywaniu. Spraw więc, by rozmówca zapamiętał Ciebie i Twoją opowieść.
| Pasja i zaangażowanie, czyli jak przekonująco opowiadać o zainteresowaniach
3. Przedstaw siebie w korzystnym świetle
Piotr Zawadzki radzi, by mówić o sobie prosto i bez ogródek.
Nie rozwlekaj wypowiedzi, bądź konkretny, trzymaj się tematu i pamiętaj, aby zaprezentować swoje naprawdę silne strony.
Zdaniem coacha taka forma autoprezentacji sprzyja wykazaniu, że jesteś właściwym kandydatem na wolne stanowisko i że poradzisz sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z objęciem posady.
| Elevator pitch, czyli jak przyciągnąć uwagę krótką przemową
4. Nie ustawaj w samodoskonaleniu
W opinii Adama Piocha warto również mówić o swoim rozwoju jako procesie, który cały czas trwa i nie zawsze przebiega gładko.
Opowiedz o tym, jak zdobywałeś umiejętności, które są ważne dla pracodawcy, jakie przeciwności napotykałeś na swej drodze i jak sobie z nimi poradziłeś. Przedstaw wnioski, które wyciągnąłeś ze swoich doświadczeń, i opisz, czego się nauczyłeś w trakcie rozwijania kompetencji.
Warto nauczyć się mówić nie tylko o sukcesach, lecz także o niepowodzeniach, które mogą się przytrafić każdemu – niezależnie od talentu czy przygotowania zawodowego. Dzięki temu pokażesz, że nie idealizujesz własnego wizerunku, nie osiadasz na laurach i cały czas dążysz do samorozwoju. Prawdziwi ludzie sukcesu cieszą się ze swoich osiągnięć, a porażki traktują jak lekcje, które pomagają im doskonalić charakter.
| Jak wychodzić ze strefy komfortu i ciągle się rozwijać?
5. Zachowaj autentyczność
Opowiadając o sobie, odnoś się do autentycznych doświadczeń związanych z pracą – przywołaj konkretne osiągnięcia zawodowe, opowiedz bliżej o swoich zainteresowaniach. Gdy opisujesz siebie, rób to w kontekście wymagań stawianych kandydatowi na stanowisko, o które się ubiegasz. Postępując w ten sposób, zaprezentujesz się jako profesjonalista. Unikaj fałszywej skromności lub przechwalania się – warto pracować nad poczuciem własnej wartości. Nie przesadź też jednak w drugą stronę i kontroluj, czy Twoja autopromocja nie brzmi jak przechwałki – to nigdy nie robi dobrego wrażenia. Pokaż siebie jako osobę, która wyznacza sobie cele na miarę własnych możliwości i docenia siebie nawet za drobne osiągnięcia.