Porady Rozmowa kwalifikacyjna Jak opowiadać o sobie, czyli storytelling w praktyce
15.05.2019  | 5 min czytania

Jak opowiadać o sobie, czyli storytelling w praktyce

15.05.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3.4)

Opowiadanie historii może nam pomóc w życiu zawodowym. Warto sięgnąć po storytelling, kiedy czeka nas rozmowa indywidualna z pracodawcą lub spotkanie rekrutacyjne. Dobra opowieść to taka, która jest angażująca, naturalna i zrozumiała dla odbiorcy.

Skuteczny storytelling – na czym polega?

Storytelling oznacza m.in. mówienie o naszych doświadczeniach oraz umiejętnościach w formie historii wpływającej na wyobraźnię rozmówcy. Opowieść powinna być przede wszystkim wiarygodna i naturalna – stosowanie niezrozumiałych metafor albo górnolotnych określeń nie jest wskazane. Warto skupić się na podejmowanych przez siebie działaniach, a nie jedynie na wymienieniu swoich cech charakteru. Cała wypowiedź powinna być nie tylko konkretna, ale również oryginalna. Dzięki temu można zarówno wyróżnić się spośród kandydatów aplikujących na dane stanowisko w firmie, jak i skutecznie przykuć uwagę pracodawcy, który rozważa nasz awans.

Storytelling w życiu zawodowym – kiedy warto go wykorzystać?

Choć mogłoby się wydawać, że opowiadanie historii podczas spotkania biznesowego oznacza odchodzenie od właściwego tematu rozmowy, dobry storytelling podkreśla posiadane przez nas umiejętności i wpływa na zainteresowanie odbiorcy. Można wykorzystać go m.in.:

  • Podczas rozmowy kwalifikacyjnej

W trakcie spotkania z rekruterem zazwyczaj pada pytanie o kompetencje kandydata. W takiej sytuacji dobrze jest opowiedzieć o tym, w jaki sposób wykorzystaliśmy daną umiejętność – może być to przykład z naszego poprzedniego miejsca pracy. W przypadku aplikowania na staż albo praktyki rekrutera zainteresuje, dlaczego zdecydowaliśmy się na ten, a nie inny kierunek studiów. Zamiast udzielania odpowiedzi w schematyczny sposób lepiej wybrać opowieść o tym, jak przebiegała nasza droga – od zainteresowania daną dziedziną do rozpoczęcia studiów.

Nietypowe i zaskakujące pytania – sprawdź, co chcą wiedzieć znane firmy

  • W trakcie indywidualnej rozmowy z pracodawcą

Podczas spotkania z szefem rozmawiamy np. o postępach w  pracy nad aktualnym projektem. Pracodawca może być zainteresowany, w jaki sposób chcemy rozwiązać problem, który napotkaliśmy podczas realizacji zadania. Warto opowiedzieć o swoim pomyśle, nawiązując m.in. do wcześniejszych doświadczeń.

  • Podczas rozmowy na temat ewentualnego awansu

Dobrze jest mówić o swoich osiągnięciach i kompetencjach – skupmy się zwłaszcza na tym, jak wykorzystaliśmy posiadane przez nas umiejętności w firmie. Opowieść może dotyczyć postępów w obecnym miejscu pracy, np. jak wyglądały nasze początki, w jaki sposób się rozwijaliśmy, co – krok po kroku – doprowadziło nas do miejsca, w którym jesteśmy. Przedstawiona historia powinna zawierać wnioski, a także nawiązywać do planów na przyszłość i pomysłów na to, jak aktualnie poradzilibyśmy sobie z problematycznym lub nietypowym zadaniem.

8 rzeczy, które poprawią relacje z szefem i pomogą w awansie

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł