Porady Rozmowa kwalifikacyjna Jak może wyglądać rekrutacja?
26.06.2019 | 5 min czytania

Jak może wyglądać rekrutacja?

26.06.2019 | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Rekrutacja z wykorzystaniem nagrania wideo, wstępny wywiad telefoniczny albo wideorozmowa – poszukiwanie kandydatów do pracy może przyjmować różne formy. Dla wielu firm znaczenie ma nie tylko zawartość CV, ale również autoprezentacja potencjalnego pracownika oraz próbka jego umiejętności.

Sposoby rekrutacji – jak firmy szukają nowych pracowników?

Otrzymanie CV, wybranie grupy kandydatów do rozmowy w cztery oczy, a następnie zaproszenie ich na spotkanie w siedzibie firmy – rekrutacja nie zawsze musi wyglądać w taki sposób. Pracodawcy niekiedy wybierają inne formy rekrutacji, takie jak np.:

  • Wideorozmowa

Rozmowa przez komunikator internetowy to wygodne rozwiązanie m.in. wtedy, gdy potencjalny pracownik mieszka w innym mieście niż to, w którym jest siedziba firmy. Warto pamiętać, że w przypadku wideorozmowy obowiązują takie same zasady, jak podczas spotkania w biurze - kandydat powinien być schludnie i elegancko ubrany. Poza tym w zasięgu kamery nie może znajdować się niepościelone łóżko ani nieuporządkowana szafa. Przed rozpoczęciem rozmowy należy sprawdzić, czy wykorzystywany sprzęt funkcjonuje w prawidłowy sposób.

6 nietypowych sposobów rekrutacji

  • Wywiad telefoniczny

Rekrutacja niekiedy podzielona jest na kilka części. Wstępnym etapem może być krótki wywiad telefoniczny dotyczący m.in. kompetencji kandydata oraz jego motywacji. Ważne, by podczas rozmowy przebywać w cichym i spokojnym miejscu – rozmawianie podczas wizyty w galerii handlowej lub spaceru w godzinach szczytu nie jest najlepszym pomysłem. Na podstawie rozmowy telefonicznej rekruter wstępnie ocenia, czy aplikująca osoba może być odpowiednim kandydatem na pracownika. Kolejny etap rekrutacji to zazwyczaj tradycyjna rozmowa kwalifikacyjna, np. w siedzibie firmy.

  • Nagranie wideo

Coraz więcej firm wymaga od kandydatów przesłania nagrania wideo z prezentacją swoich kompetencji. Takie rozwiązanie – w porównaniu z tradycyjną weryfikacją dokumentów aplikacyjnych - pozwala lepiej poznać kandydata i jego praktyczne umiejętności. Osoba zainteresowana posadą w firmie może opowiedzieć o swoim doświadczeniu oraz mocnych stronach. Rekruter ma szansę ocenić jej umiejętność autoprezentacji i sposób wypowiadania się, który ma duże znaczenie m.in. na stanowiskach związanych z obsługą klienta.

  • Próbka umiejętności potencjalnego pracownika

W niektórych branżach wymagane są próbki prac kandydata. Dotyczy to zwłaszcza firm związanych z marketingiem, tworzeniem treści czy grafiki. Takie rozwiązanie pozwala rekruterowi zapoznać się z umiejętnościami praktycznymi potencjalnego pracownika i zdecydować, czy odpowiadają one oczekiwaniom przedsiębiorstwa.

  • Forma wybrana przez kandydata

Sposób rekrutacji zgodny z preferencjami kandydata – na takie rozwiązanie zdecydowała się firma IKEA. Osoby zainteresowane pracą mogą aplikować w wybrany przez siebie sposób, odzwierciedlający posiadane umiejętności. Choć może to być tradycyjne CV, przedsiębiorstwo jest otwarte też na prezentację multimedialną, film, dokument tekstowy, a nawet link do strony internetowej prowadzonej przez potencjalnego pracownika.

7 ciekawych przykładów, jak może wyglądać rekrutacja

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł