Porady Rozmowa kwalifikacyjna Elementarz kandydata, czyli abc rekrutacji
31.08.2015  | 4 min czytania

Elementarz kandydata, czyli abc rekrutacji

31.08.2015  | 4 min czytania
Autor wpisu Katarzyna Klimek-Michno

Fotolia_65330285_Subscription_XXL_lekkiPrzygotowaliśmy dla Was mini-elementarz, pomocny podczas przygotowań do rekrutacji. To zbiór pojęć – od A do Z – które warto znać, gdy zaczynamy rozglądać się za pracą albo po prostu chcemy być na bieżąco z rynkiem pracy.

 

A jak ASSESSMENT CENTER

AC to metoda selekcji kandydatów. Polega na wykonywaniu różnych zadań. Dzięki nim obserwujący kandydata rekruterzy mogą ocenić m.in. kompetencje miękkie oraz dopasowanie do stanowiska i kultury organizacyjnej firmy. To również praktyczny sposób na zweryfikowanie wiedzy i kwalifikacji. Kandydaci biorą udział w dyskusjach grupowych, wcielają się w role, przygotowują prezentacje, rozwiązują indywidualnie zadania itd.

 

B jak BACKGROUND SCREENING

To narzędzie stosowane przez rekruterów, żeby bliżej i dokładniej poznać tożsamość kandydata. Analizie poddawana jest ścieżka edukacyjna czy zawodowa. Rekruter sprawdza referencje, kontaktuje się np. z byłymi współpracownikami. W różnych miejscach weryfikuje informacje zawarte w CV i sięga do różnych źródeł.

 

C jak CV

Nie jest to zwykły dokument, kawałek kartki papieru. To Twoja wizytówka i oferta, którą przedstawiasz potencjalnym pracodawcom. Warto zadbać o jego profesjonalne przygotowanie. My rekomendujemy bezpłatne narzędzie – Kreator CV, które pozwoli stworzyć profesjonalny życiorys.

Zanim zaczniesz pisać albo aktualizować CV, dowiedz się też, jakich błędów unikać: http://kariera.pracuj.pl/dokumenty-rekrutacyjne/10-bledow-w-cv-przez-ktore-nie-zmienisz-pracy.

 

D jak DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

To element CV, na który rekruterzy zwracają uwagę w pierwszej kolejności. Tak wynika z badania eyetrackingowego przeprowadzonego przez Pracuj.pl. Warto więc wyeksponować tę rubrykę i zadbać, by była ona atrakcyjna z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy.

 

E jak ELASTYCZNOŚĆ

Zastanawiasz się nad zmianą miejsca zatrudnienia? Twój przyszły szef proponuje Ci zdalną pracę i elastyczny grafik? A może chcesz spróbować sił jako wolny strzelec? Zanim podejmiesz decyzję, rozważ wszystkie za i przeciw. Polecamy lekturę: http://kariera.pracuj.pl/porady/praca-z-domu-hit-czy-kit/

 

F jak FORMULARZ APLIKACYJNY

Oprócz tradycyjnie wymaganego CV lub CV i listu motywacyjnego, niektórzy pracodawcy proszą kandydatów o uzupełnienie formularzy aplikacyjnych. Znajdziesz tutaj pytania m.in. o Twoje kompetencje, doświadczenie, znajomość języków obcych, ale też o oczekiwania względem przyszłego miejsca pracy. Staraj się odpowiadać konkretnie i na temat. I oczywiście zgodnie z prawdą!

 

G jak GRYWALIZACJA

To połączenie gry i rywalizacji, wykorzystywane również w procesach rekrutacyjnych. Firmy przyciągają uwagę kandydatów poprzez propozycję gry. Kandydaci angażują się w zabawę i jednocześnie rywalizują, wykonują różne zadania, a rekruterzy mogą ocenić ich kompetencje.

 

H jak HOBBY

To rubryka w CV, która – wbrew pozorom – przyciąga wzrok rekruterów. Niestety, zdarza się, że kandydaci wpisują wyszukane pasje i chwalą się zainteresowaniami, o których nie mają pojęcia. Dobra rada: nie naciągaj rzeczywistości. Rekruterzy lubią dopytywać o szczegóły związane z zainteresowaniami. Pisz więc zgodnie z prawdą i przygotuj się przed rozmową do takiego pytania. Dlaczego hobby może pomóc Ci w karierze przeczytasz tutaj: http://kariera.pracuj.pl/dokumenty-rekrutacyjne/5-powodow-dla-ktorych-hobby-pomoze-ci-w-karierze

 

I jak INFORMACJA ZWROTNA

Nie wszystkie firmy informują o wynikach procesu rekrutacyjnego. W tej sytuacji sami możemy wyjść z inicjatywą i poprosić o wyjaśnienie, dlaczego nasza kandydatura została odrzucona. Warto potraktować to jako wskazówkę na przyszłość i dowiedzieć się, nad czym jeszcze powinniśmy popracować, jakie kompetencje wzmocnić itd.

 

J jak JĘZYKI OBCE

To aspekt również bardzo ważny dla pracodawców. Język angielski jest już standardem, najczęściej firmy wymagają znajomości komunikatywnej lub bardzo dobrej. To na naukę tego języka powinniśmy więc postawić w pierwszej kolejności - przykładowo wymaganie znajomości języka angielskiego zawiera 75% ofert pracy dla specjalistów IT i 69% ogłoszeń dla finansistów. Drugim najczęściej wymaganym przez pracodawców językiem jest niemiecki, rzadziej francuski. W cenie bywają jednak także języki niszowe, np. chiński, rumuński, czeski, węgierski. Rośnie również zapotrzebowanie na języki skandynawskie.

 

K jak KOŁO PRIORYTETÓW

To użyteczne narzędzie coachingowe, gdy zastanawiamy się nad zmianą pracy i rozwojem naszej ścieżki kariery. Pomaga uświadomić sobie, co jest w naszym życiu najważniejsze, czego nam brakuje, co zaniedbujemy. Tworząc koło priorytetów wyznaczamy kilka obszarów, które są dla nas najważniejsze, np. praca, rodzina, zainteresowania, rozwój osobisty itd. Każdemu z nich przydzielamy punkty: od 1 do 10. Dzięki temu możemy przeanalizować, co jest dla nas istotne, a ile faktycznie poświęcamy mu czasu i uwagi.

 

L jak LIST MOTYWACYJNY

Nie zawsze jest wymagany, ale jeśli firma chce go otrzymać, jego treść powinna być bardzo dobrze przemyślana. Nie warto hurtowo wysyłać tego samego listu do wszystkich firm. Powinniśmy w nim przekonać rekrutera, że chcemy pracować właśnie u tego wybranego pracodawcy. I że posiadamy kompetencje, które będą cenne właśnie w tym konkretnym miejscu pracy. Więcej wskazówek na temat pisania listu motywacyjnego znajdziesz tutaj: http://kariera.pracuj.pl/dokumenty-rekrutacyjne/jak-napisac-list-motywacyjny-zeby-nie-trafil-do-kosza

 

M jak MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Te miejsca na pewno świetnie znasz. Nie zapominaj jednak, że znają je także rekruterzy i pracodawcy. Analizowanie profili w portalach, przeglądanie udostępnianych zdjęć i wpisów może być jednym z elementów rekrutacji i selekcji CV. Co można o Tobie powiedzieć na podstawie aktywności w social media? Jakie robisz wrażenie? Zanim zaczniesz wysyłać aplikacje do firm, odpowiedz sobie na te pytania i … zadbaj o ustawienia prywatności, na przykład na Facebooku. Rekruter nie musi wiedzieć, jak dobrze bawiłeś się na ostatniej imprezie.

 

N jak NETWORKING

Buduj sieć kontaktów! Włączaj się do branżowych rozmów, zaglądaj do grup dyskusyjnych, zabieraj głos, gdy temat dotyczy zagadnień, na których się znasz. Śledź wydarzenia branżowe, konferencje, spotkania networkingowe, podczas których można nie tylko pogłębić wiedzę, ale też nawiązać nowe kontakty biznesowe.

 

O jak OCZEKIWANIA FINANSOWE

Wybierając się na rozmowę rekrutacyjną, przygotuj się na pytanie dotyczące Twoich oczekiwań finansowych. Warto na początku zrobić reaserch rynku i dowiedzieć się, ile możemy zarabiać na danym stanowisku.

Pamiętajmy, że rekruterzy nie lubią wymijających odpowiedzi. Z drugiej strony należy uważać, by nie przesadzić z wygórowanymi wymaganiami. Jak znaleźć złoty środek? Zobacz tutaj:

 

P jak PERSONAL BRANDING

To dzisiaj modne pojęcie. Budowanie marki odnosi się już nie tylko do pracodawcy, który powinien dbać o swój wizerunek, ale także do pracowników i kandydatów. Swoją markę budujesz poprzez różne aktywności i zachowania. Zastanów się, co jest Twoją mocną stroną, jakie umiejętności wyróżniają Cię, jakie kompetencje masz do zaoferowania, jak jesteś odbierany przez innych. Budując markę, musisz wiedzieć, kim chcesz być i do czego chcesz dążyć.

 

R jak ROZMOWA TELEFONICZNA i ROZMOWA O PRACĘ

Krótki wywiad telefoniczny może być formą selekcji CV. Dzwoniący rekruter chce zweryfikować informacje, które zamieściliśmy w życiorysie, dopytać o nurtujące kwestie, poznać oczekiwania finansowe kandydata lub jego motywację do podjęcia pracy. Wskazówki, jak zrobić dobre wrażenie podczas takiej rozmowy, znajdziesz tutaj: http://kariera.pracuj.pl/rekrutacja/uwaga-dzwoni-rekruter-jak-zrobic-dobre-wrazenie

Wywiad telefoniczny może być wstępem do rozmowy o pracę twarzą w twarz z rekruterem i przyszłym szefem. Do tego spotkania warto dobrze się przygotować - zrobić research na temat firmy, zapoznać się z najczęściej zadawanymi pytaniami i przygotować się na tzw. pytania kreatywne. Pamiętajmy, że rozmowa kwalifikacyjna to także moment, abyśmy my zadali nurtujące nas pytania o nowe stanowisko pracy - a przy okazji, zrobili dzięki temu dobre wrażenie na rekruterze.

Jak uniknąć popularnych błędów na rozmowie? Oto kilka dodatkowych rad:

S jak SWOT

SWOT to nazwa popularnej metody analizy, którą warto wykorzystać podczas podejmowania ważnych decyzji zawodowych, np. o zmianie miejsca pracy, przekwalifikowaniu się, założeniu własnej działalności itd. Analizie poddajemy wówczas nasze mocne i słabe strony, a także określamy szanse i zagrożenia. Następnie wyciągamy wnioski z zanotowanych stwierdzeń i obserwacji.

 

T jak TESTY REKRUTACYJNE

W niektórych procesach rekrutacyjnych wykorzystywane są testy psychologiczne, osobowościowe, testy inteligencji. Warto się do nich wcześniej przygotować. Wskazówki znajdziesz tutaj: http://kariera.pracuj.pl/rekrutacja/testy-rekrutacyjne-jak-do-nich-podejsc/

 

U jak UMIEJĘTNOŚCI MIĘKKIE

Nie tylko wiedza i doświadczenie kandydatów jest cenne dla pracodawców. Obecnie bardzo dużo uwagi poświęca się kompetencjom miękkim, które warto rozwijać. W cenie jest komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, orientacja na cele, asertywność, innowacyjność, umiejętność zarządzania w czasie.

 

W jak WYPOWIEDZENIE

Zmiana pracy to także formalności i procedury. Złożenie wypowiedzenia niekoniecznie należy do przyjemnych momentów. Warto się więc do tego przygotować i rozstać z klasą. Tutaj podpowiadamy, jakie prawne wymogi należy spełnić, ale też jak zachować, mimo wszystko, dobre relacje: https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/chcesz-zwolnic-sie-z-pracy-przygotuj-sie/

Jeśli natomiast znajdziesz się w sytuacji, w której to Tobie wręczą wypowiedzenie – koniecznie poznaj swoje prawa: http://kariera.pracuj.pl/porady/dostales-wypowiedzenie-zadbaj-o-swoje-prawa

 

Z jak ZAROBKI

Ostatnia pozycja w alfabecie kandydata, ale bardzo ważna. Ma ogromne znaczenie, kiedy staramy się o pracę, negocjujemy podwyżkę, myślimy o zmianie firmy. W każdej z tych sytuacji przyda się porównywarka zarobków. Znajdziesz ją tutaj: www.zarobki.pracuj.pl i porównasz średnie zarobki w Twojej branży. Znając realia rynku i możliwości pracodawców będziesz mógł merytorycznie rozmawiać o zarobkach podczas rekrutacji lub w trakcie spotkania z przełożonym.

Oceń artykuł