Porady Rozmowa kwalifikacyjna 8 zasad savoir-vivre podczas rozmowy kwalifikacyjnej
26.06.2018 | 4 min czytania

8 zasad savoir-vivre podczas rozmowy kwalifikacyjnej

26.06.2018 | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Kultura osobista to jeden z filarów życia zawodowego. Gdy zachowujesz się zgodnie z zasadami dobrego wychowania i dbasz o etykietę biznesową, okazujesz rozmówcy szacunek i budujesz pozytywną atmosferę.

Rozmowa kwalifikacyjna – rady

Spotkanie z rekruterem może zadecydować o Twojej karierze w konkretnej firmie. Ważne jest pierwsze wrażenie. Aby korzystnie się zaprezentować:

  • Bądź punktualny

Spóźnienia są frustrujące. Gdy każesz na siebie czekać, rozmówca staje się coraz bardziej zniecierpliwiony. Jeśli przychodzisz zbyt wcześnie, stawiasz go w kłopotliwej sytuacji i wprowadzasz niepokój. Dobrze jest przybyć na spotkanie o wyznaczonej porze.  

  • Zadbaj o ubiór adekwatny do sytuacji

Wybór stroju na rozmowę kwalifikacyjną zależy od kilku czynników. Warto uwzględnić np. stanowisko, o które się ubiegasz. Krawat nie zawsze jest obowiązkowym dodatkiem. Duże znaczenie ma również dress code obowiązujący w firmie. Ubiór powinien być dostosowany także do pory roku, pogody, sylwetki itd.

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną – strój letni i zimowy

  • Bądź życzliwy

W relacjach – zarówno tych osobistych, jak i zawodowych – ważny jest uśmiech i pogodne usposobienie. Dużą wartość mają przyjazne, drobne gesty. Jeśli np. rekruter upuści kartkę, możesz ją podnieść i podać. Unikaj złośliwości i słownych przepychanek. Życzliwość sprzyja budowaniu dobrych relacji.   

  • Nie przerywaj

Jeśli rekruter mówi, nie przerywaj. Pytania możesz zapisać na kartce i zadać we właściwym momencie. Inny sposób to zasygnalizowanie (np. ruchem ręki lub spojrzeniem), że chciałbyś coś dodać albo uściślić.  

  • Wyrażaj zainteresowanie

Utrzymywanie kontaktu wzrokowego, kiwanie głową, zadawanie pytań, prośby o doprecyzowanie – wszystkie te zachowania świadczą o tym, że jesteś zaangażowany w rozmowę. Jeśli w trakcie spotkania będziesz coś rysować na kartce albo wpatrywać się w okno, rozmówca odniesie wrażenie, że nie słuchasz i jesteś nieobecny myślami. Takie zachowanie może zostać odebrane jako przejaw lekceważenia.

5 sposobów na rozwijanie komunikatywności

  • Angażuj się

Odpowiedni strój, wiedza na temat firmy oraz zadawanie pytań dotyczących stanowiska – wszystko to świadczy o Twoim zaangażowaniu. W ten sposób dowodzisz, że poważnie traktujesz rozmówcę i zależy Ci na tym, by korzystnie się zaprezentować.

Własna inicjatywa – jak wykazać się na rozmowie rekrutacyjnej

  • Dbaj o słownictwo

Jesteś oceniany również przez pryzmat swoich wypowiedzi. Jeśli często używasz kolokwializmów, możesz zostać odebrany jako osoba pozbawiona ogłady.  Wulgarne wyrażenia wywołują bardzo niekorzystne wrażenie.

  • Wyłącz telefon

Zdarzają się wyjątkowe sytuacje, kiedy odebranie telefonu jest konieczne (np. gdy ktoś bliski przebywa w szpitalu). Jeśli czekasz na ważną informację, uprzedź rekrutera i zapytaj, czy nie ma nic przeciwko, abyś w razie potrzeby odbył bardzo krótką rozmowę telefoniczną. W innych przypadkach należy wyłączyć urządzenie i skoncentrować się na spotkaniu.  

Oceń artykuł