Scenki, niekonwencjonalne pytania, a nawet zabawa w podchody – firmy prześcigają się w wyszukiwaniu nietuzinkowych metod rekrutacji. Aby korzystnie się zaprezentować, warto nie tylko podnosić kwalifikacje zawodowe, ale również rozwijać kreatywność.
Pracodawcy szukają wykwalifikowanych specjalistów, którzy posiadają również określone cechy, np. umiejętność radzenia sobie w trudnych i nieoczekiwanych sytuacjach, komunikatywność oraz otwartość na nowe doświadczenia. W tym celu stosują narzędzia i metody, takie jak:
Zabawne plakaty, billboardy o intrygującej treści – niektóre firmy redagują ogłoszenia w nietypowy sposób. Metoda przekazywania informacji o wolnych miejscach pracy zachęca kandydatów do podjęcia wyzwania i wejścia w interakcję.
Co by Pan zrobił, gdybym dał Panu 50 tys. dolarów? Po co kotu wąsy? Odpowiadając na tego typu pytania, można wykazać się nie tylko kreatywnością, ale również opanowaniem.
11 nietypowych pytań na rozmowie kwalifikacyjnej
Osoby ubiegające się o pracę w firmie Heineken były wystawiane na trudną próbę. Rekruter prowadzący rozmowę symulował omdlenie. Do kolejnego etapu rekrutacji przechodzili tylko ci kandydaci, którzy udzielali pomocy.
Firma GetResponse, zajmująca się marketingiem internetowym, poszukiwała programistów w ich naturalnym środowisku, tzn. w okolicach Politechniki Gdańskiej. Pracownicy zorganizowali zabawę w podchody, podczas której zachęcali uczestników do wejścia na stronę internetową. Osoby, które odkodowały wiadomość, przystępowały do współzawodnictwa o wolne miejsca pracy.
Studium przypadku polega na analizie wybranej sytuacji zawodowej. Uczestnik rekrutacji ma przed sobą dokładny opis konkretnego problemu. Dysponując określonymi danymi i znając realia branżowe, musi zaproponować rozwiązanie.
Podczas sesji AC kandydaci mierzą się z zadaniami, takimi jak: dyskusja, symulacja czy prezentacja. Ich wykonanie wymaga m.in. komunikatywności, opanowania, umiejętności improwizowania itd. Osoby uczestniczące w rekrutacji są oceniane na podstawie jasno określonych kryteriów.
Jak przebiega sesja Assessment Center?
W DC biorą udział głównie osoby ubiegające się o stanowiska kierownicze. Kandydaci mają okazję poznać swoje mocne i słabe strony, a także wybrać kierunek rozwoju.
Development Center – na czym polega?
Choć trudno powiedzieć, jaki przebieg będzie miała rozmowa kwalifikacyjna, warto przygotować się do spotkania. Dobrze jest np. ćwiczyć umiejętność prezentowania informacji lub rozwiązywać testy rekrutacyjne. Aby czuć się pewniej, możesz także uczyć się negocjacji. Materiały, które pomogą Ci w przygotowaniach, znajdziesz tutaj: https://porady.pracuj.pl/e-booki/.
Dobre wrażenie to podstawa!