Czy można żartować podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Czy list motywacyjny musi być podpisany własnoręcznie? Czasami nie wiemy, jak budować relacje z potencjalnym pracodawcą. Warto rozwiewać wątpliwości i pracować nad swoim zachowaniem, ponieważ drobne gesty mogą wiele mówić o naszym profesjonalizmie.
Możesz być znakomitym i świetnie wykształconym fachowcem, ale ważne, żebyś trenował także umiejętności interpersonalne i zastanawiał się, w jaki sposób Twoje zachowanie czy postawa oddziałują na rozmówcę. W budowaniu wizerunku pomogą Ci m.in.:
-
Umiejętność aktywnego słuchania
Liczy się nie tylko to, że słyszysz, co mówi do Ciebie druga osoba, np. rekruter. Niezmiernie istotne jest też to, czy Twój rozmówca ma poczucie, że go rozumiesz i jesteś skupiony na jego słowach. Wyłączenie telefonu podczas spotkania, zadawanie pytań odnoszących się do wypowiedzi drugiej osoby, utrzymywanie kontaktu wzrokowego – to sposoby, by zakomunikować: „słucham Cię uważnie i angażuję się w dialog”.
5 sposobów na rozwijanie komunikatywności
-
Ubiór i dodatki
Niewyprasowana lub poplamiona koszula, zabłocone buty, brudne okulary, niedbała fryzura – błędy wizerunkowe dotyczą nie tylko zachowania, ale również wyglądu. Jeden niepasujący element stroju nie sprawi, że stracisz szansę na zdobycie posady, ale może odciągać uwagę od kwestii merytorycznych i spowodować, że potencjalny pracodawca zapamięta również…plamę na koszuli.
-
Netykieta
Zbyt poufały sposób zwracania się do adresata e-maila, błędy ortograficzne i liczne literówki mogą wywołać zniechęcenie u rekrutera. Zanim wyślesz wiadomość, przeczytaj ją dokładnie. Zapoznaj się także z zasadami etykiety biznesowej i naucz się nie tylko pisać wiadomości służbowe, ale również witać się z rozmówcą, prowadzić rozmowę telefoniczną, spotkanie biznesowe itd.
Netykieta, czyli jak prowadzić korespondencję służbową
-
Pismo
Współcześnie dokumenty tworzy się głównie w wersji elektronicznej. Złożenie odręcznego podpisu na liście motywacyjnym mogłoby okazać się kłopotliwe w przypadku niewyraźnego pisma, dlatego akceptowalne jest zapisanie imienia i nazwiska przy użyciu klawiatury komputera. Czasami jednak pracodawca oczekuje, że kandydat dostarczy list napisany odręcznie. Należy spełnić taką prośbę. Analiza grafologiczna pisma może wskazać cechy charakteru potencjalnego pracownika, dlatego jest jednym z narzędzi wykorzystywanych podczas rekrutacji.
Charakter pisma a wizerunek pracownika
-
Poczucie humoru
Opowiedzenie żartu lub spontaniczny śmiech wywołany zabawną sytuacją nie rujnują wizerunku, a wręcz mogą go ocieplić. Ważne, by dowcipy były taktowne i adekwatne do sytuacji czy tematu poruszanego w rozmowie.
-
Spontaniczne reakcje
Ważne, by kontrolować swoje zachowanie, ale z drugiej strony nie powinno się zupełnie rezygnować ze spontaniczności. Obmyślanie każdego gestu czy miny może sprawić, że będziesz zachowywać się sztucznie. Brak autentyczności utrudnia zdobywanie sympatii i budowanie marki osobistej.