Porady Rozmowa kwalifikacyjna 6 porad, jak przygotować się do telefonicznego interview
19.10.2017

6 porad, jak przygotować się do telefonicznego interview

19.10.2017
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Rozmowa kwalifikacyjna prowadzona w obcym języku może stanowić wyzwanie – również wtedy, gdy odbywa się przez telefon. Odpowiednie przygotowanie jest tak samo ważne jak w przypadku spotkania z rekruterem twarzą w twarz. Warto pamiętać również o dodatkowych aspektach, takich jak np. kwestie techniczne.

Co zrobić, aby płynnie i wyczerpująco odpowiadać na pytania po angielsku?

1. Rozwijajmy kompetencje językowe

Aby swobodnie rozmawiać z rekruterem w obcym języku, systematycznie doskonalmy swoje umiejętności językowe. Możemy uczestniczyć w kursach i konwersatoriach lub jak najczęściej prowadzić rozmowy po angielsku. Dzięki temu poczujemy się pewnie. Bardzo ważna jest znajomość słownictwa fachowego. Chcąc poszerzyć swój zasób leksykalny, czytajmy regularnie anglojęzyczną prasę i literaturę branżową.

2. Zadbajmy o techniczną stronę przedsięwzięcia

Przygotowanie do telefonicznej rozmowy rekrutacyjnej polega również na wyborze właściwego miejsca. Usiądźmy wygodnie tam, gdzie panuje cisza. Upewnijmy się, że nikt nie będzie nam przeszkadzał. Wyeliminujmy także niepotrzebne źródła dźwięku, takie jak np. domofon lub drugi telefon. Dzięki temu unikniemy niezręcznych sytuacji, co ułatwi nam kreowanie wizerunku profesjonalisty. Dopilnujmy również tak prozaicznych kwestii, jak naładowanie baterii w telefonie.  

3. Stwórzmy notatki

Przygotowując się do rozmowy, nauczmy się ciekawie opowiadać o swoim doświadczeniu, umiejętnościach, kwalifikacjach itd. Rozmowa rekrutacyjna to stresujące przeżycie, nawet jeśli odbywa się przez telefon. Aby poczuć się pewniej, możemy przygotować notatki lub zerkać do CV. Nie zapisujmy odpowiedzi i nie odczytujmy ich z kartki, jeśli chcemy wypaść naturalnie.

4. Przestrzegajmy zasad dobrego wychowania

Niezależnie od tego, czy rozmawiamy z potencjalnym pracodawcą twarzą w twarz, czy telefonicznie, wysławiajmy się wyraźnie i poprawnie. Unikajmy potocznych zwrotów. Nie przerywajmy rekruterowi. Mówmy na temat. Ważne też, żebyśmy nie odpowiadali zbyt lakonicznie i zdawkowo.   

5. Dbajmy o płynność wypowiedzi

Niezależnie od tego, jakim językiem się posługujemy, eliminujmy ze swoich wypowiedzi przerywniki, takie jak: „yyy”, „eee” itd. Brak płynności sprawia, że rozmówca przestaje się skupiać na tym, co próbujemy przekazać. Umiejętność konstruowania spójnych i ciekawych wypowiedzi jest niezwykle ważna podczas rozmowy telefonicznej. W takiej formie komunikacji budujemy swój wizerunek za pomocą słów, intonacji itd. Nie mamy do dyspozycji innych narzędzi.

6. Uśmiechajmy się

Uśmiechajmy się w trakcie telefonicznej rozmowy rekrutacyjnej, mimo że rozmówca nie widzi naszego wyrazu twarzy. Nasz głos zdradza, czy jesteśmy smutni, zniechęceni lub zdenerwowani. Słuchając go, można stwierdzić również, czy się uśmiechamy. Pogodne usposobienie to cecha, która wzbudza sympatię - a co za tym idzie – sprawia, że rozmowa przebiega w milszej atmosferze.  

Oceń artykuł