5 porad, jak napisa膰 referencje po angielsku

Kategoria
Rozmowa kwalifikacyjna

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 5/5 (3)
Ocena tre艣ci 5/5 (3)

Referencje to dodatkowe 藕r贸d艂o wiedzy o kandydacie. Pisz膮c je, nale偶y zachowa膰 form臋 listu i uporz膮dkowa膰 tre艣膰. Wa偶ne jest r贸wnie偶 zamieszczenie danych kontaktowych osoby wystawiaj膮cej rekomendacje, aby adresat m贸g艂 poprosi膰 o potwierdzenie informacji. Du偶e znaczenie ma tak偶e poprawno艣膰 j臋zykowa, szczeg贸lnie gdy pos艂ugujemy si臋 j臋zykiem obcym. 聽聽

Referencje dla pracownika po angielsku 鈥 kiedy potrzebne?

Najwa偶niejsze dokumenty dostarczane potencjalnemu pracodawcy to CV i list motywacyjny. Mo偶emy zosta膰 poproszeni tak偶e o list referencyjny 鈥 szczeg贸lnie, gdy ubiegamy si臋 o prac臋 np. w brytyjskiej firmie. W krajach zachodnich rekomendacje s膮 wa偶nym 藕r贸d艂em informacji na temat pracownika.

List referencyjny po angielsku 鈥 jak napisa膰?

Pracodawca, wyk艂adowca, promotor czy opiekun praktyk 鈥 to przyk艂adowe osoby, kt贸re mog膮 wypowiedzie膰 si臋 na temat tego, jak pracujemy. Popro艣my ich o stworzenie listu referencyjnego, je艣li zagraniczny pracodawca poprosi艂 nas o jego dostarczenie. W trakcie pisania nale偶y przestrzega膰 okre艣lonych zasad, tzn.:

1. Zachowa膰 w艂a艣ciw膮 form臋

W pi艣mie referencyjnym powinny pojawi膰 si臋 elementy, takie jak: data i miejscowo艣膰, zwroty grzeczno艣ciowe oraz podpis. Wa偶ne jest r贸wnie偶 podanie funkcji, jak膮 w danej firmie pe艂ni osoba wystawiaj膮ca referencje.

2. Wskaza膰 preferowan膮 form臋 kontaktu w sprawie potwierdzenia referencji

Dajmy potencjalnemu pracodawcy mo偶liwo艣膰 uzyskania potwierdzenia informacji zawartych w li艣cie referencyjnym. Popro艣my osob臋 wystawiaj膮c膮 referencje o podanie numeru telefonu oraz adresu e-mail.

3. Uporz膮dkowa膰 tre艣膰

Uk艂ad informacji w li艣cie referencyjnym powinien by膰 czytelny. Aby go zachowa膰, warto udziela膰 odpowiedzi na konkretne pytania:

  • Jak d艂ugo/w jakim okresie pracownik zajmowa艂 swoje stanowisko?
  • Jaki by艂 zakres jego obowi膮zk贸w?
  • W jaki spos贸b radzi艂 sobie z ich wykonywaniem?
  • Czego dokona艂? Jakie by艂y jego najwi臋ksze osi膮gni臋cia?
  • Jakie cechy/kompetencje mi臋kkie posiada pracownik?
  • Dlaczego wsp贸艂praca dobieg艂a ko艅ca?

4. Zadba膰 o poprawno艣膰

Osoba wystawiaj膮ca referencje powinna pos艂ugiwa膰 si臋 p艂ynn膮, poprawn膮 angielszczyzn膮. Zlecenie t艂umaczenia tekstu osobie trzeciej mo偶e pom贸c dora藕nie, ale pojawi膮 si臋 trudno艣ci, gdy dojdzie np. do rozmowy telefonicznej. 聽聽

5. Kilkakrotnie przeczyta膰 tekst i wyeliminowa膰 b艂臋dy

Aby dokument by艂 w pe艂ni profesjonalny, warto przeczyta膰 go kilkakrotnie i poprawi膰 r贸wnie偶 drobne b艂臋dy, np. interpunkcyjne lub tzw. liter贸wki. Wa偶ne jest sprawdzanie pisowni, gdy mamy w膮tpliwo艣ci co do poprawno艣ci zapisu danego s艂owa. 聽聽聽

Zanim poprosimy prze艂o偶onego o list polecaj膮cy, zako艅czmy wsp贸艂prac臋 uczciwie, np. finalizuj膮c i porz膮dkuj膮c sprawy, kt贸rymi dotychczas si臋 zajmowali艣my. B膮d藕my szczerzy nie tylko wobec aktualnego, ale r贸wnie偶 wobec potencjalnego pracodawcy. Nie tw贸rzmy takiego pisma samodzielnie, poniewa偶 oszustwo szybko wyjdzie na jaw, stawiaj膮c nas w niekorzystnym 艣wietle. 聽聽聽

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia