Porady Rozmowa kwalifikacyjna 4 przykłady scenek sprzedażowych na rozmowie kwalifikacyjnej
19.07.2018  | 4 min czytania

4 przykłady scenek sprzedażowych na rozmowie kwalifikacyjnej

19.07.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Scenki sprzedażowe podczas spotkania rekrutacyjnego mają na celu sprawdzenie umiejętności kandydata do pracy. Dobry sprzedawca powinien cechować się komunikatywnością oraz bezkonfliktowym nastawieniem do ludzi. Jeśli potrafisz analizować potrzeby klientów i dopasowywać produkty lub usługi do oczekiwań użytkowników, to odnajdziesz się na stanowisku sprzedawcy.

Po co odgrywać scenki sprzedażowe podczas rozmowy?

Rekruter może poprosić Cię o przeprowadzenie przykładowej rozmowy z klientem. Odgrywanie scenek sprzedażowych pozwoli sprawdzić Twoją komunikatywność i umiejętność radzenia sobie w stresujących sytuacjach. W pracy możesz mieć styczność z trudnymi klientami – przyda Ci się asertywność oraz zdolności negocjacyjne. Rekruter zweryfikuje Twoje kwalifikacje w praktyce i będzie mógł ocenić, czy jesteś odpowiednią osobą na dane stanowisko.

7 porad, jak napisać skuteczne CV na stanowisko sprzedawcy

Scenki sprzedażowe – przykłady:

  • „Proszę sprzedać mi ten ołówek.”

Standardową scenką podczas rozmowy jest sprzedaż długopisu bądź ołówka. Postaraj się wskazać właściwą potrzebę klienta i zareklamuj przedmiot jako idealne rozwiązanie. Przykładowo, poproś rekrutera o pożyczenie ołówka, a następnie o zanotowanie ważnej informacji na swój temat. Gdy Twój rozmówca nie będzie mógł zapisać danych bez odpowiedniego przyrządu – zaproponuj sprzedaż ołówka. Bądź sprytny i kreatywny, by wywołać pozytywne wrażenie.

  • „Chciałbym założyć konto w banku. Co mi Pan/Pani poleci?”

Aby doradzić klientowi idealne dla niego rozwiązanie – musisz najpierw poznać jego potrzeby. Zapytaj o jego oczekiwania. Dowiedz się, co jest dla niego najważniejsze, np. konto bez opłat lub darmowe wypłaty z bankomatów. W ten sposób będziesz mógł polecić klientowi odpowiednią usługę. Takie podejście zostanie pozytywnie ocenione przez rekrutera.

7 pytań na rozmowie o pracę – stanowisko sprzedawcy

  • „Poszukuję nowego garnituru, ale nie wiem, na co się zdecydować”.

Klient w potrzebie wymaga szczególnego i indywidualnego podejścia. Zadawaj pytania otwarte, m.in. o okazję, na jaką potrzebny jest garnitur, preferowaną kolorystykę oraz rozmiar spodni czy marynarki. Dopiero wtedy możesz zasugerować klientowi konkretne produkty. Zaproponuj również dodatkowy asortyment, np. białą koszulę lub krawat do kompletu. Sprzedaż komplementarna, czyli zwiększenie przychodu firmy poprzez proponowanie dodatkowych produktów, jest wysoko cenioną umiejętnością w branży handlowej.

W podobny sposób możesz sprzedać biżuterię czy kosmetyki. Ważne jest przede wszystkim określenie potrzeb klienta. Na koniec rozmowy zaproś do ponownego skorzystania z oferty sklepu.

  • „Proszę przekonać mnie do zakupu dowolnej usługi oferowanej przez naszą firmę.”

W przypadku ubiegania się o stanowisko sprzedawcy, np. w firmie call-center, możesz zostać poproszony o zareklamowanie klientowi jednej z usług firmy. Szybko przeanalizuj ofertę i wybierz opcję najkorzystniejszą dla danego modelu klienta. W naturalny i nienachalny sposób zaproponuj usługę. Podkreśl konkretne cechy, które przyniosą użytkownikowi realną korzyść. Możesz zaproponować również dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb klienta.

Chcesz przebierać w ofertach? Pracuj w sprzedaży!

Oceń artykuł