Porady Rozmowa kwalifikacyjna 10 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon
25.01.2018

10 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon

25.01.2018
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Wybór niewłaściwego miejsca oraz problemy techniczne - to przykładowe czynniki, które mogą sprawić, że rozmowa kwalifikacyjna przez telefon nie przebiegnie tak, jakbyśmy oczekiwali. Chcąc wywrzeć pozytywne wrażenie, warto pracować nad swoim zachowaniem.

W kontakcie telefonicznym nie jesteśmy obserwowani przez rozmówcę, co ogranicza ilość bodźców i sprawia, że łatwiej wychwycić mankamenty, takie jak:

  • Brak przygotowania

Mimo że w trakcie rozmowy przez telefon możemy zerkać do notatek, nie powinniśmy zaniedbywać kwestii przygotowania do spotkania. Nasze przedłużające się wahanie może sprawić, że np. zapanuje cisza, która będzie kłopotliwa w obliczu braku bodźców innych niż słuchowe.  

  • Nieodpowiednie miejsce

Warto umówić się z rekruterem na rozmowę telefoniczną o konkretnej porze. Dzięki temu będziemy mogli zadbać na przykład o to, by „spotkanie” odbyło się w miejscu, w którym nie przeszkadza hałas. Trudno skoncentrować się na rozmowie, gdy np. znajdujemy się w tramwaju lub karmimy dziecko.

  • Problemy techniczne

Rozładowana bateria w telefonie czy brak zasięgu – to przykładowe trudności, z jakimi możemy zetknąć się w trakcie rozmowy telefonicznej. Aby wszystko przebiegło sprawnie, warto zadbać o kwestie techniczne i zabezpieczyć się na wypadek awarii.

  • Niegrzeczne lub nonszalanckie zachowanie

Kultura osobista w relacjach służbowych obowiązuje w każdej sytuacjiniezależnie od formy kontaktu. Rozmawiając z rekruterem, nie przerywajmy mu, nie ziewajmy, nie żujmy gumy itd. Takie zachowania dyskwalifikują nas jako potencjalnych pracowników.

  • Słaba dykcja

Jeśli chcemy, aby rozmowa przebiegła po naszej myśli, dbajmy o staranną artykulację. W przeciwnym razie może dochodzić do nieporozumień. Istnieje także duże prawdopodobieństwo, że kontakt z nami będzie męczący dla rozmówcy. To może mieć wpływ na decyzję odnośnie przyjęcia lub odrzucenia naszej kandydatury.

  • Brak płynności

Robienie zbyt długich przerw między wyrazami i zdaniami lub stosowanie przerywników typu: „yyyy”, „eeee” też nie wywołuje korzystnego wrażenia.

  • Nerwowość

Opanowanie stresu to jeden z istotnych elementów przygotowań do rozmowy. Jeśli nie mamy nad nim kontroli, możemy np. zacząć się nerwowo śmiać lub odpowiadać na pytania w nieprzemyślany sposób.

  • Gadatliwość

Nie można zagadywać rozmówcy, nie dopuszczając go do głosu. Takie zachowanie świadczy o tym, że nasze umiejętności komunikacyjne są słabo rozwinięte. Przestrzeganie tej zasady jest szczególnie istotne w odniesieniu do kontaktów służbowych. Rekruter chce uzyskać konkretne informacje. Zasypywanie go zbędnymi komentarzami nie pomoże nam w budowaniu wizerunku profesjonalisty.  

  • Małomówność

Umiejętność formułowania zwięzłych komunikatów liczy się niemal w każdej profesji. Warto jednak uważać na to, by nasze wypowiedzi nie stały się zbyt lakoniczne.

  • Brak entuzjazmu

Nawet jeśli nasza twarz pozostaje niewidoczna dla rozmówcy, nasz głos odzwierciedla usposobienie, jakie prezentujemy. Słychać w nim np. to, czy się uśmiechamy oraz czy jesteśmy szczerze zainteresowani daną ofertą.  

Oceń artykuł