Co jest kluczem do sukcesu podczas rekrutacji? Liczy się doświadczenie zawodowe i kwalifikacje, ale duże znaczenia mają także cechy osobowości i kompetencje miękkie kandydatów. Przedstawiamy umiejętności, które są szczególnie cenione przez pracodawców.
W przeciwieństwie do kompetencji twardych, miękkie są bardziej związane z osobowością człowieka. Kompetencje twarde odnoszą się do specjalistycznej wiedzy i umiejętności, które są potrzebne do pracy w konkretnej dziedzinie. Ich potwierdzeniem są dyplomy i certyfikaty, a także dotychczasowe dokonania zawodowe. Przykładowo, architekt może zaprezentować ambitny, zwieńczony sukcesem projekt, a specjalista ds. IT wykazać się znajomością konkretnych języków programowania.
Kompetencje miękkie są znacznie trudniej mierzalne. Dotyczą one np.: umiejętności zarządzania sobą w czasie, planowania zadań i samodzielnego motywowania się. Dodatkowo, są związane z komunikacją, kształtowaniem relacji z innymi ludźmi, pracą w grupie czy autoprezentacją. Mocne cechy charakteru (zarówno pozytywne, jak i negatywne) mają znaczący wpływ na funkcjonowanie w pracy oraz kształtowanie relacji ze współpracownikami.
Oto kilka kompetencji miękkich, na które rekruterzy zwracają uwagę:
Twórcze rozwiązywanie problemów i wymyślanie nowych rozwiązań pozwala uzyskać znaczną przewagę nad konkurencją. Na rynku szczególnie zauważalne są firmy, które działają i tworzą w innowacyjny sposób.
Przejawia się w sposobie wykonywania obowiązków. Osoby zaangażowane wpływają korzystnie na morale współpracowników i są dla nich wzorem do naśladowania. Pracownicy zorientowani na cel to dla firmy cenny skarb, ponieważ posiadają wysoki poziom motywacji wewnętrznej.
Pracownik wykazujący się inicjatywą może przynieść firmie wiele korzyści. Potrafi w twórczy sposób rozwiązywać problemy, szuka nowych możliwości i stale dba o swój rozwój zawodowy. Pracodawca nagradza takie osoby awansem i nowymi, rozwijającymi zadaniami.
Dotyczy to zarówno presji czasu, jak i różnorodności obowiązków. Pracownicy, którzy potrafią sobie z nią poradzić, są chętnie wybierani do ambitnych zadań oraz mogą liczyć na wysokie zaufanie szefa. Ta kompetencja wiąże się również z zarządzaniem sobą w czasie, samoorganizacją i umiejętnym planowaniem.
Kompetencje w zakresie komunikacji są przydatne na wielu polach. Wykorzystuje się je podczas obsługi klienta, pracy w zespole czy rozmów z podwładnymi. Uważne słuchanie, jasne wyrażanie swoich myśli i otwartość na rozmowę są ważne na każdym stanowisku.
To tylko niektóre z kompetencji miękkich cenionych przez pracodawców. Warto je stale rozwijać i doskonalić np. poprzez udział w treningach i szkoleniach. Wiele korzyści daje również obserwacja swojego codziennego zachowania w różnych sytuacjach i monitorowanie nawyków. Wykształcenie w sobie nowych, bardziej efektywnych sposobów działania może być wyzwaniem. Warto je jednak podjąć, by zwiększyć satysfakcję.