Pom贸偶 swoim plecom w pracy

Kategoria
呕ycie zawodowe

Autor wpisu
admin
Kategoria: 呕ycie zawodowe

Do pracy? Samochodem albo autobusem, czyli g艂贸wnie siedz膮c. W pracy? Osiem godzin przy biurku. Po pracy? Siedzimy w kinie, kawiarni lub po prostu przed laptopem lub telewizorem w domu. Czy wiesz, 偶e w pozycji siedz膮cej sp臋dzamy a偶鈥 10 lat naszego 偶ycia. Nic dziwnego, 偶e ma ona bezpo艣rednie prze艂o偶enie na nasze zdrowie. Eksperci ostrzegaj膮 przed prawdziw膮 epidemi膮, jak膮 staj膮 si臋 dzi艣 zwyrodnienia kr臋gos艂upa. Szczeg贸lnie nara偶eni s膮 na nie pracownicy biurowi.

Po powrocie z pracy, a czasem ju偶 nawet w drodze do domu bol膮 mnie plecy, ramiona i kark 鈥 m贸wi Zofia, grafik z ma艂opolskiej agencji reklamowej. 鈥 Konsultowa艂am si臋 z lekarzem i ten przyzna艂, 偶e to efekt siedz膮cej pracy. Zleci艂 masa偶e i rekomendowa艂 zmian臋 trybu 偶ycia. Ale jaki mam inny wyb贸r? W mojej bran偶y kilka, a nawet kilkana艣cie godzin za biurkiem to codzienno艣膰. Szczeg贸lnie je艣li projekt trzeba wykona膰 na ju偶 鈥 przyznaje.

Przygotuj stanowisko pracy

Wbrew pozorom s膮 jednak rzeczy, na kt贸re mamy wp艂yw i w imi臋 zdrowego kr臋gos艂upa powinni艣my o nie dba膰.

  • Pilnuj si臋 i sied藕 prosto! W艂a艣ciw膮 pozycj臋 kr臋gos艂upa zapewni Ci przede wszystkim odpowiednie, obrotowe krzes艂o z regulowan膮 wysoko艣ci膮, amortyzowanym siedzeniem, oparciem dopasowanym do naturalnej krzywizny kr臋gos艂upa oraz podp贸rkami na 艂okcie. Mo偶na te偶 spr贸bowa膰 specjalnych ortopedycznych siedzisk albo pi艂ki, kt贸r膮 rekomenduj膮 niekt贸rzy lekarze.
  • Pami臋taj, aby Twoja miednica by艂a g艂臋boko wsuni臋ta w krzes艂o, a 艂ydki ustawione pod k膮tem prostym w stosunku do ud i st贸p. Je艣li czujesz, 偶e osuwasz si臋 w fotelu鈥 wyprostuj si臋 i daj w ten spos贸b swoim mi臋艣niom odpocz膮膰.
  • Klawiatur臋 komputera ustaw w odleg艂o艣ci 10-15 cm od kraw臋dzi biurka, tak by zmie艣ci艂y si臋 na nim r贸wnie偶 nadgarstki.
  • 聽Zadbaj o to, by monitor Twojego komputera ustawiony by艂 na wprost oczu. Idealna odleg艂o艣膰 to 40鈥75 cm.

Pami臋taj o przerwach

Nawet najlepiej dobrane krzes艂o nie uchroni Ci臋 przed b贸lem plec贸w, je艣li b臋dziesz siedzie膰 non stop przez kilka, a nawet kilkana艣cie godzin. Dlatego pami臋taj o przerwach. Co 1-1,5 godziny wsta艅 i zr贸b sobie przerw臋 do komputera. Mo偶esz w tym czasie p贸j艣膰 zrobi膰 ksero, przej艣膰 si臋 na kaw臋 czy wykona膰 wa偶ny telefon. Najwa偶niejsze, to aby da膰 swojemu kr臋gos艂upowi odpocz膮膰.

Nie sied藕. Wsta艅

Badania prowadzone przez naukowc贸w z Uniwersytet贸w w Kalifornii czy Mediolanie nie pozostawiaj膮 w膮tpliwo艣ci: aktywno艣膰 fizyczna pozytywnie wp艂ywa nie tylko na nasze plecy, ale i na prac臋 m贸zgu, wspomaga proces zapami臋tywania, a co za tym idzie mo偶e mie膰 du偶y wp艂yw na efektywno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w i wspomaga膰 pomys艂owo艣膰. Dlatego fizjoterapeuci zach臋caj膮 鈥 je艣li pozwalaj膮 na to okoliczno艣ci 鈥 nie b贸j si臋 wsta膰 od biurka.

  • 聽Rozmawiaj przez telefon na stoj膮co.
  • 聽Zamiast spotkania w sali konferencyjnej, zaproponuj swojemu partnerowi lub klientowi spacer po parku.
  • 聽Status Twojego zespo艂u zorganizuj w formie wyj艣cia do odleg艂ej o par臋 przecznic knajpki, chodzonego spotkania, a wiosn膮 czy latem – pikniku na 艣wie偶ym powietrzu.
  • Wysi膮d藕 z autobusu przystanek wcze艣niej i do biura dotrzyj piechot膮.

Zorganizuj wsp贸lne 膰wiczenia w biurze

Rozwi膮zaniem jest r贸wnie偶 膰wiczenie ze wsp贸艂pracownikami w biurze. W wielu zachodnich firmach wsp贸lny fitness czy zaj臋cia jogi dla pracownik贸w s膮 standardow膮 ofert膮, z kt贸rej korzysta膰 mog臋 wszyscy cz艂onkowie zespo艂u. By膰 mo偶e warto i艣膰 za przyk艂adem takich firm jak Huffington Post, Google czy Apple i zaproponowa膰 wprowadzenie podobnego rozwi膮zania w Twojej firmie?

Je艣li to na razie w strefie marze艅, jedno popo艂udnie w tygodniu po艣wi臋膰 na nieobci膮偶aj膮cy kr臋gos艂upa sport – joga albo basen przynios膮 ulg臋 zm臋czonym siedzeniem plecom.

A jak Wy radzicie sobie z b贸lem plec贸w spowodowanym siedz膮cym trybem 偶ycia?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia