Obsługa komputera – 5 porad, jak opisać ją w CV

Kategoria
CV i list motywacyjny

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena treści 5/5 (1)
Ocena treści 5/5 (1)

„Znajomość obsługi komputera” – to nieprecyzyjne sformułowanie. Zamieszczenie go w CV, w sekcji dotyczącej umiejętności, niewiele wnosi. Opisując kompetencje, podajemy prawdziwe i konkretne informacje. Określmy więc poziom obsługi komputera i wskażmy, jakie programy opanowaliśmy.

Dlaczego obsługa komputera jest ważna w życiu zawodowym?

Recepcjoniści, lekarze, nauczyciele, bibliotekarze, dziennikarze, kasjerzy, urzędnicy, pracownicy banku, policjanci – przedstawiciele znacznej części zawodów wykorzystują w swojej pracy komputery oraz inne urządzenia elektroniczne. Trudno wyobrazić sobie, by nie potrafili ich obsługiwać przynajmniej w podstawowym stopniu. Od architektów, grafików, programistów itd. wymaga się umiejętności na poziomie zaawansowanym lub eksperckim. Jak wyczerpująco opisać swoje kompetencje z zakresu obsługi komputera? Oto kilka wskazówek:

  • Odpowiednie umiejscowienie w dokumencie

Umiejętność obsługi komputera to kompetencja twarda, którą opisujemy w sekcji CV dotyczącej umiejętności. Możemy wspomnieć o niej również w kontekście szkoleń, jakie odbyliśmy. Warto napisać także o przystąpieniu do egzaminu i uzyskaniu certyfikatu lub zaświadczenia potwierdzającego kwalifikacje. Zabierzmy taki dokument na rozmowę rekrutacyjną. Dzięki temu będziemy mogli potwierdzić prawdziwość naszych deklaracji.   

  • Określenie poziomu obsługi komputera

Osoba zajmująca stanowisko portiera może posiadać podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera. Wystarczy, że będzie potrafiła np. włączyć i wyłączyć urządzenie, sprawdzić skrzynkę pocztową czy wydrukować lub skopiować dokument.  Przy dobrej i zaawansowanej znajomości konieczne jest wskazanie programów komputerowych używanych w pracy. MS Office, Photoshop, Microsoft Access – wymieńmy konkretne nazwy. Napiszmy również, co potrafimy robić, wykorzystując je. Podstawowa obróbka graficzna zdjęć, znajomość zaawansowanych funkcji edytora tekstu – to przykładowe umiejętności z zakresu obsługi komputera, jakie można wykorzystywać w pracy.  

  • Dostosowanie informacji w CV do wymogów pracodawcy

Warto eksponować w życiorysie treści dotyczące obsługi komputera, które stanowią odpowiedź na oczekiwania pracodawcy. Umiejętności, o których wspominamy, powinny być adekwatne do wymagań na stanowisku, o jakie się staramy.

  • Podanie nazw programów opanowanych na własny użytek

Warto wspominać nie tylko o tych programach, które wykorzystujemy w pracy. Hobbystyczne używanie oprogramowania innego rodzaju również ma znaczenie. Możemy wspomnieć np. o tym, że posiadamy umiejętność montowania filmów w programie Final Cut Pro, chociaż zadania przypisane do określonego stanowiska tego nie wymagają. Taka informacja wskazuje na to, że chętnie się uczymy i dbamy o swój rozwój na różnych płaszczyznach.   

  • Podawanie wyłącznie prawdziwych informacji

Nie zawyżajmy swoich kompetencji w CV, deklarując znajomość programów, które są nam obce. Takie umiejętności można zweryfikować na etapie rekrutacji, np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Możemy otrzymać zadanie polegające na stworzeniu tabeli przestawnej w programie Microsoft Excel. Kłamstwo w CV sprawia, że pozbawiamy się szansy na zyskanie zaufania potencjalnego pracodawcy.       

Oceń artykuł


Narzędzia