Nie masz czasu na siłownię? Ćwicz przy biurku!

Kategoria
Życie zawodowe

Autor wpisu
Maja Gojtowska Ocena treści 5/5 (2)
Kategoria: Życie zawodowe
Ocena treści 5/5 (2)

Styczeń to taki czas, kiedy ciężko znaleźć dla siebie miejsce w siłowni. Wszyscy na fali noworocznych postanowień walczą o miejsce przy bieżniach, rowerka czy w salach do fitnessu. A przecież ćwiczyć można wszędzie. Również przy biurku. I właśnie do tego zachęcają fizjoterapeuci. Jak przekonują, długotrwała pozycja siedząca negatywnie odbija się na stanie naszych mięśni, stawów kręgosłupa i stawów skokowych. A zatem – do ćwiczeń marsz.

Dbanie o stan swoich pleców w pracy jest bardzo ważne, tym bardziej, że jak pokazują wyniki badania Ergotest, tylko 2% stanowisk pracy spełnia standardy ergonomii. A to przekłada się na stan zdrowia osób przy nich pracujących.

Dziesiątki godzin tygodniowo spędzonych przy biurku powodują osłabienie tych mięśni i biorąc pod uwagę ich funkcję stabilizacyjną dla kręgosłupa, należy zwrócić na ten czynnik szczególną uwagę. Dodatkowo podczas długotrwałego siedzenia dochodzi do usztywnienia mięśni zginających w biodrze. W odcinku szyjnym spotykamy się ze stereotypowym wzmożonym napięciem mięśniowym. Najczęstszym schematem jest wysunięcie głowy i szyi do przodu oraz uniesienie barków – przekonuje Damian Baran, fizjoterapeuta który na co dzień dba o stan pleców pracowników z Warszawy.

Drobne nawyki dają duży efekt

Jak zwraca uwagę ekspert, swoim plecom można pomóc wykonując proste czynności. Najlepiej jeśli wejdą nam one w krew, bo jak mówi stare porzekadło – lepiej zapobiegać niż leczyć.

Prawidłowe nawyki ruchowe dają szereg wymiernych korzyści. Podczas długotrwałych statycznych pozycji może dochodzić w mięśniach do tymczasowego niedokrwienia a w samej powięzi do zmniejszenia uwodnienia/zwiększenia sztywności, ponadto błona maziowa torebki stawów „nie lubi” bezruchu. Stawy mogą sztywnieć zakres ich ruchu ulega zmniejszeniu. Odpowiednio zastosowany ruch przeciwdziała tym procesom. Na co dzień tłumaczę pacjentom, że nie chodzi tu o reżim pod tytułem „muszę ćwiczyć” a raczej o zdrowy nawyk wynikający ze świadomości swojego ciała i szeroko pojmowanej kultury fizycznej – mówi Damian Baran.

Dieta biurowa – zobacz, jak jeść zdrowo w pracy

Jak ćwiczyć w biurze?

Najlepiej stworzyć sobie jak najwięcej okazji do wstawania od biurka. Dlatego dobrze, jeśli drukarka zamiast na wyciągnięcie ręki, będzie stała kawałek dalej. Spotkania warto organizować nie w swoim gabinecie, ale w sali konferencyjnej, do której trzeba dojść. Na lunch również najlepiej się przejść, a nie jeść go przy biurku.

Najprostszym ćwiczeniem jest po prostu wstanie od biurka i krótki spacer. Warto używać gimnastycznych gumowych piłek zamiast krzeseł, foteli. Z tym, że początkowo nie dłużej niż jednorazowo 15  -20 min. dziennie. Podczas stania polecam świadome napinanie brzucha oraz pośladków, jest to proste i skuteczne ćwiczeni – radzi fizjoterapeuta.

Bolą Cię plecy? Oto 6 szybkich ćwiczeń do wykonania w pracy

Kiedy warto odwiedzić fizjoterapeutę?

Jak pokazuje badanie Landhouse przeprowadzone w 2016 roku na zlecenie firmy Fellows, jedna osoba na trzy odczuwa codziennie problemy związane z nieprawidłowo zaprojektowanym stanowiskiem pracy z komputerem. Do najczęściej wymienianych należą:

  • ból pleców (72%),
  • ból głowy (47%),
  • ból karku (51%),
  • napięcie w ramionach (37%).

Wyniki te nie dziwią Damiana Barana:

Biorąc pod uwagę fakt, że 80% populacji po 30 roku życia ma problemy bólowe w obrębie kręgosłupa, warto zawczasu dobrać nacelowane ćwiczenia profilaktyczne.

Niestety bardzo często taką wizytę odwlekamy, nawet kiedy odczuwamy bardzo wyraźny ból. Szczególnie niepokojący jest ból pleców promieniujący do kończyn. Może on świadczyć o zaawansowanym problemie.

Nie bagatelizujmy bólu oraz zawrotów głowy. Z powyższymi objawami należy udać się do ortopedy lub i fizjoterapeuty – dodaje ekspert.

Pracodawcy stawiają na zdrowie

Na promocję zdrowia wśród pracowników decyduje się coraz więcej pracodawców. W ostatnich latach szczególnie dynamicznie rośnie popularność programów z obszaru wellness. Z jakich udogodnień korzystają w swoich biurach Polacy? Pracownicy AVON Polska klasyczne fotele mogą zamieniać na piłki gimnastyczne, zespół EY Polska korzysta ze wsparcia wykwalifikowanych masażystów, którzy odwiedzają ich w biurze, a w Grupie Pracuj pracuj ćwiczymy razem, w ramach zajęć jogi.

Oceń artykuł


Narzędzia