Koniec ery 9-17?

Kategoria
┼╗ycie zawodowe

Autor wpisu
admin Ocena tre┼Ťci 5/5 (1)
Kategoria: ┼╗ycie zawodowe
Ocena tre┼Ťci 5/5 (1)

Waist-up portrait of young girl sitting at the table in officeCzy wiesz, ┼╝e 8-godzinny czas pracy obowi─ůzuje w Polsce od 1919 roku? Jeszcze na pocz─ůtku XX wieku pracownicy fizyczni sp─Ödzali w fabrykach kilkana┼Ťcie godzin na dob─Ö. Dla nich zmiana, jak─ů by┼éo ograniczenie czasu pracy by┼éa prawdziw─ů rewolucj─ů! A dzisiaj, prawie sto lat p├│┼║niej nadchodzi kolejna.

 

W XXI wieku coraz mniej jest fabryk, a coraz wi─Öcej biur. Biznesem rz─ůdz─ů nowe technologie. Maile sprawdzamy za pomoc─ů laptopa, tableta czy smartfona, praktycznie w ka┼╝dym miejscu na ziemi. Spotkania z kontrahentami z drugiego ko┼äca globu prowadzimy online ÔÇô z pomoc─ů przychodz─ů nam komunikatory internetowe. Tryb pracy 9-17 na naszych oczach odchodzi do lamusa.

 

W pracy, cho─ç poza ni─ů

Jak przewiduje Dan Schawbel, tw├│rca WorkTrends.com, wsp├│┼éautor ameryka┼äskiego badania ÔÇ×2015 Workplace Flexibility StudyÔÇŁ najbli┼╝sze miesi─ůce to czas, kt├│ry pracodawcy powinni wykorzysta─ç na stworzenie rozwi─ůza┼ä umo┼╝liwiaj─ůcych prac─Ö zdaln─ů. Tym bardziej, ┼╝e wyniki raportu s─ů mia┼╝d┼╝─ůce. Pokazuj─ů one, ┼╝e a┼╝ 20% pracownik├│w ponad 20 godzin tygodniowo sp─Ödza poza biurem zajmuj─ůc si─ÖÔÇŽ w┼éasnymi sprawami.

 

M┼éodzi stawiaj─ů na elastyczno┼Ť─ç

Dan Schawbel podkre┼Ťla r├│wnie┼╝, ┼╝e nowe technologie wymagaj─ů od pracownik├│w zaanga┼╝owania w trybie 24h/7. M┼éode pokolenia ÔÇô generacje Y oraz Z, kt├│re z impetem wkraczaj─ů na rynek pracy do┼Ť─ç sprawnie przystosowuje si─Ö do tego trendu, ale na swoich warunkach.

Uwa┼╝am, ┼╝e pracodawc─Ö powinno interesowa─ç to jak wykonam swoj─ů prac─Ö, a nie ÔÇô gdzie to zrobi─Ö. ┼╗yjemy przecie┼╝ w ┼Ťwiecie mobile ÔÇô m├│wi Krzysztof, copywriter z Krakowa.

Elastyczno┼Ť─ç, jest szczeg├│lnie wa┼╝na w zawodach, w kt├│rych od pracownik├│w wymaga si─Ö du┼╝ej kreatywno┼Ťci i pomys┼éowo┼Ťci. My┼Ťl─Ö, ┼╝e ┼éatwiej o ni─ů w kawiarni, parku czy przy domowym ogr├│dku, ni┼╝ boksie z biurkiem w wielkim szklanym biurowcu ÔÇô dodaje Ania, m┼éoda specjalistka ds. komunikacji w mi─Ödzynarodowym wydawnictwie.

Z szacunk├│w przygotowanych przez The Business and Professional WomenÔÇÖs Foundation wynika, ┼╝e do 2025 roku dzisiejsi m┼éodzi pracownicy (urodzeni po 1982 roku) b─Öd─ů stanowi─ç, a┼╝ 75% wszystkich pracownik├│w. Co oznacza to dla pracodawc├│w? Prawdopodobnie spore zmiany.

 

Flexi jest opłacalne

O ile korzy┼Ťci, jakie z elastycznego czasu pracy wynosi pracownik wydaj─ů si─Ö jasne ÔÇô oszcz─Ödno┼Ťci w dojazdach do pracy, wi─Öksza elastyczno┼Ť─ç, mo┼╝liwo┼Ť─ç ┼é─ůczenia ze sob─ů w swobodny spos├│b pracy i ┼╝ycia prywatnego ÔÇŽ to warto pami─Öta─ç, ┼╝e korzysta z niej r├│wnie┼╝ pracodawca. Jak?

1. Oszcz─Ödno┼Ť─ç ÔÇô zamiast wynajmowa─ç ogromne biuro, w kt├│rym pracownicy b─Öd─ů sp─Ödza─ç 8 godzin dziennie, mo┼╝na wynaj─ů─ç du┼╝o mniejsze, w kt├│rym zesp├│┼é b─Ödzie przebywa─ç zamiennie i na przyk┼éad raz w tygodniu spotyka─ç si─Ö na spotkaniach statusowych

2. Budowanie relacji z klientami i partnerami biznesowymi ÔÇô czas, kt├│ry pracownicy po┼Ťwi─Öcaj─ů na dojazd do biura, mog─ů przeznaczy─ç na przyk┼éad na poranne ┼Ťniadanie z wa┼╝nym kontrahentem. Takie spotkania promuj─ů mi─Ödzy innymi mened┼╝erowie z Doliny Krzemowej, kt├│rzy wa┼╝ne rozmowy i negocjacje chc─ů prowadzi─ç maj─ůc ÔÇŽ ┼Ťwie┼╝─ů g┼éow─Ö.

3. Zwi─Ökszenie realnego czasu pracy i poduktywno┼Ťci – wed┼éug bada┼ä przeprowadzonych przez ameryka┼äsk─ů organizacj─Ö BenefitsPro, a┼╝ 55% z mobilnie zatrudnionych po┼Ťwi─Öca na s┼éu┼╝bowe obowi─ůzki nawet 10 godzin tygodniowo wi─Öcej, ni┼╝ Ci zatrudnieni w tradycyjny spos├│b, a a┼╝ 12% pracownik├│w ÔÇô nawet 20 dodatkowych godzin. Co ciekawe, a┼╝ 37% z nich pracuje w trakcie lunchu lub ÔÇŽ w nocy. Dlatego wprowadzenie elastycznego czasu pracy przek┼éada si─Ö na zwi─Ökszenie produktywno┼Ťci pracownik├│w ÔÇô po prostu wybieraj─ů oni czas pracy, kt├│ry najbardziej odpowiada ich przyzwyczajeniom i mo┼╝liwo┼Ťciom organizmu.

4. Mniejsza rotacja pracownik├│w ÔÇô coraz cz─Ö┼Ťciej pracownicy nie mog─ůc pogodzi─ç ┼╝ycia zawodowego i prywatnego po prostuÔÇŽ rezygnuj─ů z tego pierwszego. Wprowadzenie elastycznego czasu pracy pozwala wyeliminowa─ç ten problem, zapewniaj─ůc wy┼╝szy wska┼║nik retencji i umo┼╝liwiaj─ůc pracownikom realizowa─ç si─Ö zar├│wno w pracy jak i w domu.

5. Wi─Öksze zaanga┼╝owanie i satysfakcja z pracy. Jak pokazuj─ů liczne badania, elastyczny czas pracy jest jednym z po┼╝─ůdanych pracowniczych benefit├│w. Wdro┼╝enie takiego rozwi─ůzania zwi─Öksza zadowolenie pracuj─ůcych i sprawia, ┼╝e s─ů oni bardziej zaanga┼╝owani w wykonywane obowi─ůzki.

 

Je┼Ťli wi─Öc, zabieracie si─Ö do rozmowy o elastycznym czasie pracy z Waszym szefem, spr├│bujcie ugry┼║─ç temat od drugiej strony i poka┼╝cie co on zyska na tej zmianie. A zyska ca┼ékiem sporo, nie uwa┼╝acie?

 

Oceń artykuł


Narz─Ödzia