Porady Kariera i rozwój Zazdrość w pracy – co robić, gdy awans i podwyżka psują relacje
26.04.2019 | 5 min czytania

Zazdrość w pracy – co robić, gdy awans i podwyżka psują relacje

26.04.2019 | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Z artykułu dowiesz się:

    1. Skąd bierze się zazdrość i pod jakimi maskami się ukrywa
    2. Jak radzić sobie z trudnymi emocjami
    3. Co pomaga budować atmosferę współpracy

Nieprzyjemne docinki, złośliwe plotki, unikanie kontaktu – to przykładowe objawy zazdrości. Jest to zupełnie ludzka emocja, która może wynikać na przykład z niezaspokojonych potrzeb. Aby ją okiełznać, warto stale rozwijać swoją osobowość i wyznaczać sobie atrakcyjne cele zawodowe. Zachowaj asertywną postawę, jeśli spotkasz się z zazdrością współpracowników.

Różne oblicza zazdrości

Często wstydzimy się nieprzyjemnych emocji, co sprawia, że z trudem się do nich przyznajemy… nawet przed sobą. Magda Adamczyk, coach i założycielka kanału Selfmastery.pl, w jednym z filmów opublikowanych w serwisie YouTube zauważa, że:

Zazdrość dobrze ukrywa się np. pod niechęcią do danej osoby, której zazdrościsz, albo pod jakąś ostrą krytyką tej osoby, albo pod Twoim smutkiem, który pojawia się znikąd, kiedy widzisz, że ktoś ma super samochód, a Ty wsiadasz do swojego trzydziestoletniego golfa. (…) Czasem nie wiesz, że komuś zazdrościsz, za to wiesz, z jakiegoś powodu nie lubisz tego kogoś.

Warto analizować to, co dzieje się w Twojej głowie. Zastanów się nad tym, dlaczego odczuwasz negatywne emocje wobec konkretnej osoby/osób. Zazdrość zwykle wynika z porównywania się z innymi. Magda Adamczyk w swoim filmie zwraca uwagę na to, że budowanie poczucia własnej wartości na bezustannym konkurowaniu z otoczeniem to ryzykowna strategia:

Kłopot z porównywaniem się i próba dorastania do swoich wyobrażeń polega na tym, że wypadasz różnie – zależy do kogo się porównasz – raz lepiej, raz gorzej. Kiedy wypadasz lepiej, jesteś zadowolony, kiedy wypadasz gorzej, Twoje ego czuje się zagrożone, a Ty natychmiast czujesz potrzebę, żeby je ochronić.

Dobrze jest koncentrować się przede wszystkim na własnym rozwoju i realizować cele na miarę swoich możliwości. Poznaj swój potencjał i zacznij sobie ufać. Ważne, żebyś uwierzył, że potrafisz działać skutecznie. Aby do tego doszło, odkrywaj i rozwijaj talenty, ciesz się każdym osiągnięciem i wykraczaj poza strefę komfortu.

5 powodów, żeby opuścić strefę komfortu

Ratunku, jestem zazdrośnikiem!

Choć gniew, smutek, lęk, zazdrość przeżywa się znacznie trudniej niż dumę, radość czy ekscytację, każda emocja jest ważna i potrzebna. To, co czujesz, wpływa na Twoje działania i postawę - może motywować, ostrzegać, uwrażliwiać, poprawiać samopoczucie itd. Ważne, żebyś nie oceniał się za swoje odczucia i nie wypierał tego, co dzieje się w Twojej głowie, np. w reakcji na awans współpracownika. Magda Adamczyk w filmie „Jak radzić sobie z uczuciem zawiści / zazdrości” mówi:

Najgorszym co możesz zrobić w sytuacji, kiedy czujesz zazdrość, jest powiedzenie sobie, że nie powinieneś się tak czuć i że najlepiej będzie zwalczać to uczucie. Właśnie to zwalczanie spowoduje, że to uczucie będzie dalej wpływać na Twoje życie, bez Twojej świadomości.

Zazdrość, ale… konstruktywnie

Od Ciebie zależy, co zrobisz z emocjami, które odczuwasz. Możesz „karmić” zazdrość i w efekcie zamienić się w zgorzkniałego zawistnika, który źle życzy innym i jest tak zacietrzewiony, że nie ma już siły, by się rozwijać. W ten sposób stracisz nie tylko wiele szans zawodowych, ale również znajomych i przyjaciół. Inne, zdecydowanie bardziej budujące rozwiązanie, to wyrażenie zazdrości w zdrowy sposób. Joanna Piekarska, w jednym z wpisów na blogu Notatki terapeutyczne, tłumaczy:

Wystarczy powiedzieć o niej (o zazdrości) w odpowiedni sposób. Np.: „Zazdroszczę ci, też bardzo bym chciała zdać ten egzamin. Opowiesz mi, jak się do niego przygotowałaś?”. (…) Kiedy wyrażamy zazdrość, to mówimy drugiej osobie, że ma coś cennego, wartościowego. Zauważamy jakieś dobro, które jest jej udziałem, na które być może ciężko zapracowała, doceniamy jej wysiłek, albo po prostu mówimy jej: „Jakie to jest fajne, co ty masz!”.

Warto przełamać wewnętrzny opór i docenić wysiłek, który doprowadził współpracownika do awansu lub zagwarantował mu podwyżkę. Ważne jednak, by pójść o krok dalej i potraktować uczucie zazdrości jako impuls do pracy nad sobą. Wyznaczaj cele na miarę własnych możliwości, rozwijaj swój potencjał i ciesz się tym, co robisz.

Współpraca zamiast rywalizacji

Jesteś odpowiedzialny za to, co robisz ze swoimi emocjami. Odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Co konkretnie budzi w Tobie zazdrość?

Współpracownik otrzymał awans, chociaż bardzo liczyłeś, że to Ty będziesz na jego miejscu? Określ, skąd biorą się Twoje emocje. Może odczuwasz je np. dlatego, że brakuje Ci wyzwań zawodowych i ciekawych zadań?

  • Czy awans jest Ci potrzebny do szczęścia?

Zastanów się, czy chcesz zajmować kierownicze stanowisko. Być może zależy Ci na tym, by wykonywać atrakcyjniejsze zadania lub obowiązki, które wiążą się z większą odpowiedzialnością.

  • Co możesz zrobić, żeby awansować / dostać podwyżkę?

Skoncentruj się na sobie - na zasobach, które posiadasz. Zastanów się, jakie wymagania powinieneś spełnić, aby np. otrzymać podwyżkę lub propozycję objęcia wyższego stanowiska.

  • Jakie cele zawodowe chciałbyś osiągnąć?

Stwórz plan, który będziesz realizować np. w ciągu najbliższych kilku miesięcy czy roku. Wyznaczaj sobie cele krótko- i długoterminowe na miarę własnych możliwości.  

Jeśli w firmie panuje atmosfera rywalizacji, warto otwarcie porozmawiać ze zwierzchnikiem. Manager powinien przyglądać się nastrojom w zespole i rozważnie dobierać instrumenty motywacyjne. Współpraca może przynieść znacznie lepsze rezultaty niż wyścig, dlatego dbaj o relacje ze współpracownikami, podwładnymi i przełożonym - niezależnie od tego, jaką pełnisz rolę.

Zazdrośni współpracownicy – jak sobie z nimi radzić?

A jeśli to nie Ty zazdrościsz, tylko Tobie zazdroszczą? W takiej sytuacji warto wykazać się asertywnością. Nie wytykaj rozmówcy błędów, nie zarzucaj mu lenistwa czy nieudolności, ale opowiedz o tym, co czujesz w związku z nieprzyjemnymi docinkami, złośliwymi plotkami itd. Istnieje spora szansa, że szczera rozmowa przyniesie oczekiwany skutek. Może być zdecydowanie trudniej, gdy masz do czynienia z toksyczną osobą, która nie potrafi w zdrowy sposób zaspokoić swoich potrzeb emocjonalnych, dlatego „żywi się” cudzym cierpieniem czy zdenerwowaniem. Aby nie konfrontować się z kimś, kto z zawiści wyrządza krzywdę, działa przeciwko Tobie itd., warto zgłosić problem przełożonemu, a w skrajnych przypadkach przenieść się do innego działu lub firmy.

Wampiry energetyczne. Jak pracować z trudnymi osobami?

Zaakceptować i opanować – uczucie zazdrości może motywować Cię do rozwoju, o ile dobrze znasz samego siebie i potrafisz dojrzale je przeżywać.

 

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł