Porady Kariera i rozwój Zawód strateg – co warto wiedzieć o pracy strategicznej?
14.09.2022  | 7 min czytania

Zawód strateg – co warto wiedzieć o pracy strategicznej?

14.09.2022  | 7 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Nowy Marketing

Kim jest strateg? Jakie umiejętności powinien mieć i co należy do jego obowiązków? Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej jednemu z popularniejszych, a także najważniejszych stanowisk w branży marketingowej. Zobacz, czy to praca dla Ciebie!

Czego dowiesz się z artykułu?

• Czym zajmuje się strateg?
• Kompetencje i umiejętności potrzebne w pracy stratega
• Co jeszcze jest ważne w pracy stratega?
• Zalety pracy jako strateg
• Ewentualne mankamenty tego stanowiska
• Strateg – ciekawa i satysfakcjonująca praca dla ludzi otwartych

Czym zajmuje się strateg?

Analizując stanowisko stratega, trzeba mieć na uwadze przede wszystkim fakt, że w różnych firmach i agencjach może się ono różnić w zakresie przypisanych obowiązków i wymagań. Zazwyczaj jednak zajmuje się on wytyczaniem kierunku rozwoju marki, opracowywaniem strategii jej komunikacji, projektowaniem pozycjonowania, analizowaniem badań marketingowych i konsumenckich oraz samodzielnym ich prowadzeniem. Ponadto w zakresie jego obowiązków leżą: analizowanie rynku i konkurencji, rozwiązywanie problemów komunikacyjnych i marketingowych oraz wyznaczanie kierunku dla innych działów.

| Praca i kompetencje marketingowca w 2022 r.

Strateg musi bardzo dobrze poznać klienta, jego potrzeby i cele. Powinien też stale współpracować z działem kreacji i obsługi klienta, aby nadzorować realizowane działania pod kątem wytyczonej strategii i ich efektywności. Ze względu na mnogość zadań praca ta nie należy do najłatwiejszych i wymaga zwykle sporego doświadczenia.

Kompetencje i umiejętności potrzebne w pracy stratega

Przede wszystkim strateg powinien mieć rozległą wiedzę z różnych obszarów – zarówno tych związanych z budowaniem marki, badaniami, działaniami marketingowymi, mediami, komunikacją, jak i tych biznesowych czy społecznych oraz kulturowych.

– Kluczowa jest wiedza o rynku i ludziach. O ich zachowaniach, potrzebach, troskach, sukcesach i porażkach. Niemniej wcale nieobojętne jest także zrozumienie perspektywy producenta, sprzedawcy, marketera
- mówi Marcin Kalkhoff, strateg w BrandDoctor.pl.

| Praca w marketingu – wyobrażenia kontra realia

Niezwykle istotna w tej pracy jest umiejętność przyswajania i analizowania różnych informacji oraz danych, a następnie wyciągania z nich właściwych wniosków. To one bowiem przekładają się na dalsze wdrażane działania. Dlatego strateg koniecznie musi mieć bardzo wysokie umiejętności analityczne.

Co jeszcze jest ważne w pracy stratega?

Katarzyna Zemlik, senior strategic planner w K2 Create (Grupa K2), dodaje jeszcze coś ważnego:

– Niezbędny jest pewien rodzaj wrażliwości na świat – umiejętność obserwacji, słuchania, wyciągania interesujących wniosków i łączenia kropek tam, gdzie większość ludzi widzi chaos i przypadek.

I to właśnie zrozumienie konsumenta oraz odbiorcy i umiejętność postawienia się na jego miejscu są niezwykle ważne w pracy strategicznej.

– Bardzo często strateg musi wejść w buty konsumenta, żeby zrozumieć jego motywacje czy wybory. To coraz trudniejsze w świecie, w którym wszyscy funkcjonujemy w swoistych bańkach informacyjnych. Dlatego ważna jest otwartość na przyswajanie wiedzy, ale też zdobywanie nowych doświadczeń
- wyjaśnia Jakub Polakowski.

| Aktywne słuchanie – jak może Ci pomóc w komunikacji w firmie i nie tylko

Z jednej więc strony strateg musi mieć wiedzę o wielu elementach składających się na cały obraz marki, a z drugiej – potrafić efektywnie je połączyć w ramach jednego projektu.

– Łatwo jest zaproponować pewną ideę czy lejek, nie jest również trudnością zaproponowanie innowacyjnych rozwiązań w perspektywie kampanii, jeśli tylko dysponujemy budżetem w odpowiedniej wysokości. Jednak na samym końcu ta strategia musi ożyć, zrealizować stawiane przed nią cele, osiągnąć wyznaczone KPI’s, czy zostać doceniona na poziomie opinii odbiorców, dla których została zaprojektowana
- mówi Aleksander Czerniewicz.

Dodatkowo oprócz wspomnianych kompetencji pracę stratega ułatwią takie umiejętności jak zdolność adaptacji do zmieniającej się sytuacji, umiejętności komunikacyjne, interpersonalne i prezentacyjne, czy też zdolność tłumaczenia zawiłych koncepcji w prosty sposób – przystępny dla każdego.

Zalety pracy jako strateg

Stratedzy w swoim zawodzie na pewno nie mogą narzekać na nudę. Duża zaletą tej pracy jest różnorodność tematów, obszarów i projektów, którymi się zajmujesz. Dzięki temu poszerzasz swoją wiedzę i tworzysz nowe, efektywne rozwiązania, które nierzadko przydają się także w działaniach dla klientów z zupełnie innego segmentu. Jak mówi Marcin Kalkhoff:

– Lekcja odebrana od gracza FMCG przydaje się w segmencie auto-moto. To swoiste „skakanie” po branżach poszerza horyzonty, pozwala spojrzeć na rynek od wielu stron i zbudować w miarę realny obraz rzeczywistości.

| Rozwój kompetencji – 10 pomysłów na to, jak w tani sposób podnosić swoje kwalifikacje

Z całą pewnością praca stratega pozwoli Ci wykorzystać doświadczenie zdobyte w marketingu, a także zderzyć swoją wiedzę, idee i pomysły z innymi ekspertami. Znacząco na plus jest także możliwość poznawania nowych osób, często działających w kompletnie innych obszarach.

Ewentualne mankamenty tego stanowiska

Decydując się na pracę stratega, trzeba jednak mieć też świadomość tego, że oprócz zalet ma ona pewne mankamenty, które mogą – choć nie muszą! – zniechęcić potencjalnego kandydata. Przede wszystkim nie należy ona do najspokojniejszych i najłatwiejszych. Może się okazać mocno stresująca – chociażby ze względu na presję czasu czy też konieczność ciągłej komunikacji i pracy z wieloma różnorodnymi działami, których role i specjalizacje musisz w pełni rozumieć. Z kolei dla osób, które silnie przywiązują się do własnych wizji realizacji danego projektu, frustrujące mogą być częste zmiany wpisane w charakter pracy stratega.

– Marketing jako dziedzina jest systemem naczyń połączonych i naturalne są zmiany w trakcie np. kształtowania kierunku komunikacji. Jednak im wcześniej się z tym pogodzimy w pracy stratega, tym zdrowiej i spokojniej 🙂
- mówi Kuba Kwaczyński.

Kolejna cecha charakteryzująca to stanowisko dla jednych jest wadą, dla innych zaś – zaletą… Mianowicie praca stratega wymaga ciągłego rozwoju, przyswajania i analizowania mnóstwa nowych informacji i danych. Wojtek Walczak podkreśla:

– Pracując jako strateg, jesteś w pracy, nawet jeśli nie jesteś w pracy. Musisz bowiem non stop być na bieżąco z trendami, rynkiem, badaniami, mediami, dyskursami społecznymi czy ciągle zmieniającym się otoczeniem naszego konsumenta, a jednocześnie pamiętać o podstawach marketingu, biznesie klienta itd.

| Jak nowe technologie zmieniają poszukiwanie pracy i rozwój zawodowy?

Z kolei Katarzyna Zemlik dodaje:

– Jeśli ktoś sądzi, że opanuje parę schematów, na których dojedzie do strategicznej emerytury, może dość szybko się rozczarować. Zwłaszcza teraz, kiedy dzieje się więcej i szybciej niż kiedykolwiek. Digital rozwija się jak na sterydach, stale pojawiają się nowe narzędzia komunikacji, powstają i upowszechniają się nowe technologie, mamy znacznie więcej danych i możliwości. Wszystko to sprawia, że jest zarówno łatwiej, jak i trudniej jednocześnie.

Dlatego jeśli liczysz na pracę, która zajmie Ci tylko 8 godzin dziennie i nie będzie wymagać dalszego czasochłonnego poszerzania wiedzy po godzinach – to zawód stratega raczej nie jest dla Ciebie.

Strateg – ciekawa i satysfakcjonująca praca dla ludzi otwartych

Mimo że praca stratega jest bardzo wymagająca, to z całą pewnością należy do tych ciekawszych i dających dużą satysfakcję z realizowanych projektów oraz działań z przeróżnymi klientami.

– Marketing, praca z marką jest dla mnie naprawdę czymś ciekawym, czymś, czym żyję na co dzień i co ciągle daje mi satysfakcję. A czasami czuję nawet coś, co można nazwać dumą… także – a może w szczególności – gdy patrzę na pracę całego swojego zespołu
- mówi Wojtek Walczak.

Kuba Kwaczyński dorzuca:

– Najciekawsze momenty to te, kiedy pracujemy z klientem nad komunikacją w nowej dla nas kategorii i dowiadujemy się o jej specyficznych uwarunkowaniach, zwyczajach konsumentów lub barierach blokujących ich przed zakupem. Proces szukania na to stosownej odpowiedzi jest równie interesujący.

| Jak mądrze kierować ścieżką kariery?

Wspomniana wyżej możliwość rozwoju i zwiększania swojego doświadczenia, a także różnorodność projektów i wyzwań są kolejnymi aspektami, które sprawiają, że praca ta, mimo że wymagająca, to jest niezwykle ciekawa. W dodatku ze względu na swój charakter stymuluje ona intelektualnie i dostarcza dużo satysfakcji.

– Najciekawsze jest to, że z każdym nowym projektem staję się również „ekspertem” w wielu innych dziedzinach – od branży farmaceutycznej, przez automotive, aż po parki rozrywki i luksusowe alkohole. Z samego założenia praca stratega wymaga szerokiej perspektywy i ciągłego poszerzania horyzontów. I tym mnie zachwyca
- mówi Valentyna Sobchuk, strategy plannerka w agencji Ancymony.
– Mnie osobiście największej satysfakcji dostarcza poczucie, że odbiorcy końcowi, grupa docelowa projektu, dla którego tworzona była strategia, zaangażowali się i pozytywnie ocenili daną realizację
- przyznaje Aleksander Czerniewicz.

| Marketingu nie nauczysz się na studiach. Jak zacząć pracę w tej branży?

Jeśli zachęciły Cię te opinie na temat pracy jako strateg, koniecznie zapoznaj się z ofertami z tego obszaru dostępnymi na Pracuj.pl. Bez wątpienia znajdziesz tam ciekawą ofertę i jako osoba na początku swojej drogi zawodowej w tym obszarze, i jako doświadczony specjalista.

Natomiast jeśli chcesz się dowiedzieć, jak zacząć swoją przygodę z tworzeniem treści i co warto wiedzieć o stanowisku content managera, koniecznie zapoznaj się z naszym poprzednim artykułem z cyklu.

Możesz też zapoznać się z pełnym Trendbookiem 2022 „Nowego Marketingu”!

Oceń artykuł