Kim jest strateg? Jakie umiejętności powinien mieć i co należy do jego obowiązków? Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej jednemu z popularniejszych, a także najważniejszych stanowisk w branży marketingowej. Zobacz, czy to praca dla Ciebie!
Czego dowiesz się z artykułu?
• Czym zajmuje się strateg?
• Kompetencje i umiejętności potrzebne w pracy stratega
• Co jeszcze jest ważne w pracy stratega?
• Zalety pracy jako strateg
• Ewentualne mankamenty tego stanowiska
• Strateg – ciekawa i satysfakcjonująca praca dla ludzi otwartych
Czym zajmuje się strateg?
Analizując stanowisko stratega, trzeba mieć na uwadze przede wszystkim fakt, że w różnych firmach i agencjach może się ono różnić w zakresie przypisanych obowiązków i wymagań. Zazwyczaj jednak zajmuje się on wytyczaniem kierunku rozwoju marki, opracowywaniem strategii jej komunikacji, projektowaniem pozycjonowania, analizowaniem badań marketingowych i konsumenckich oraz samodzielnym ich prowadzeniem. Ponadto w zakresie jego obowiązków leżą: analizowanie rynku i konkurencji, rozwiązywanie problemów komunikacyjnych i marketingowych oraz wyznaczanie kierunku dla innych działów.
| Praca i kompetencje marketingowca w 2022 r.
Strateg musi bardzo dobrze poznać klienta, jego potrzeby i cele. Powinien też stale współpracować z działem kreacji i obsługi klienta, aby nadzorować realizowane działania pod kątem wytyczonej strategii i ich efektywności. Ze względu na mnogość zadań praca ta nie należy do najłatwiejszych i wymaga zwykle sporego doświadczenia.
Kompetencje i umiejętności potrzebne w pracy stratega
Przede wszystkim strateg powinien mieć rozległą wiedzę z różnych obszarów – zarówno tych związanych z budowaniem marki, badaniami, działaniami marketingowymi, mediami, komunikacją, jak i tych biznesowych czy społecznych oraz kulturowych.
– Kluczowa jest wiedza o rynku i ludziach. O ich zachowaniach, potrzebach, troskach, sukcesach i porażkach. Niemniej wcale nieobojętne jest także zrozumienie perspektywy producenta, sprzedawcy, marketera
| Praca w marketingu – wyobrażenia kontra realia
Niezwykle istotna w tej pracy jest umiejętność przyswajania i analizowania różnych informacji oraz danych, a następnie wyciągania z nich właściwych wniosków. To one bowiem przekładają się na dalsze wdrażane działania. Dlatego strateg koniecznie musi mieć bardzo wysokie umiejętności analityczne.
Co jeszcze jest ważne w pracy stratega?
Katarzyna Zemlik, senior strategic planner w K2 Create (Grupa K2), dodaje jeszcze coś ważnego:
– Niezbędny jest pewien rodzaj wrażliwości na świat – umiejętność obserwacji, słuchania, wyciągania interesujących wniosków i łączenia kropek tam, gdzie większość ludzi widzi chaos i przypadek.
I to właśnie zrozumienie konsumenta oraz odbiorcy i umiejętność postawienia się na jego miejscu są niezwykle ważne w pracy strategicznej.
– Bardzo często strateg musi wejść w buty konsumenta, żeby zrozumieć jego motywacje czy wybory. To coraz trudniejsze w świecie, w którym wszyscy funkcjonujemy w swoistych bańkach informacyjnych. Dlatego ważna jest otwartość na przyswajanie wiedzy, ale też zdobywanie nowych doświadczeń
| Aktywne słuchanie – jak może Ci pomóc w komunikacji w firmie i nie tylko
Z jednej więc strony strateg musi mieć wiedzę o wielu elementach składających się na cały obraz marki, a z drugiej – potrafić efektywnie je połączyć w ramach jednego projektu.
– Łatwo jest zaproponować pewną ideę czy lejek, nie jest również trudnością zaproponowanie innowacyjnych rozwiązań w perspektywie kampanii, jeśli tylko dysponujemy budżetem w odpowiedniej wysokości. Jednak na samym końcu ta strategia musi ożyć, zrealizować stawiane przed nią cele, osiągnąć wyznaczone KPI’s, czy zostać doceniona na poziomie opinii odbiorców, dla których została zaprojektowana
Dodatkowo oprócz wspomnianych kompetencji pracę stratega ułatwią takie umiejętności jak zdolność adaptacji do zmieniającej się sytuacji, umiejętności komunikacyjne, interpersonalne i prezentacyjne, czy też zdolność tłumaczenia zawiłych koncepcji w prosty sposób – przystępny dla każdego.
Zalety pracy jako strateg
Stratedzy w swoim zawodzie na pewno nie mogą narzekać na nudę. Duża zaletą tej pracy jest różnorodność tematów, obszarów i projektów, którymi się zajmujesz. Dzięki temu poszerzasz swoją wiedzę i tworzysz nowe, efektywne rozwiązania, które nierzadko przydają się także w działaniach dla klientów z zupełnie innego segmentu. Jak mówi Marcin Kalkhoff:
– Lekcja odebrana od gracza FMCG przydaje się w segmencie auto-moto. To swoiste „skakanie” po branżach poszerza horyzonty, pozwala spojrzeć na rynek od wielu stron i zbudować w miarę realny obraz rzeczywistości.
| Rozwój kompetencji – 10 pomysłów na to, jak w tani sposób podnosić swoje kwalifikacje
Z całą pewnością praca stratega pozwoli Ci wykorzystać doświadczenie zdobyte w marketingu, a także zderzyć swoją wiedzę, idee i pomysły z innymi ekspertami. Znacząco na plus jest także możliwość poznawania nowych osób, często działających w kompletnie innych obszarach.
Ewentualne mankamenty tego stanowiska
Decydując się na pracę stratega, trzeba jednak mieć też świadomość tego, że oprócz zalet ma ona pewne mankamenty, które mogą – choć nie muszą! – zniechęcić potencjalnego kandydata. Przede wszystkim nie należy ona do najspokojniejszych i najłatwiejszych. Może się okazać mocno stresująca – chociażby ze względu na presję czasu czy też konieczność ciągłej komunikacji i pracy z wieloma różnorodnymi działami, których role i specjalizacje musisz w pełni rozumieć. Z kolei dla osób, które silnie przywiązują się do własnych wizji realizacji danego projektu, frustrujące mogą być częste zmiany wpisane w charakter pracy stratega.
– Marketing jako dziedzina jest systemem naczyń połączonych i naturalne są zmiany w trakcie np. kształtowania kierunku komunikacji. Jednak im wcześniej się z tym pogodzimy w pracy stratega, tym zdrowiej i spokojniej 🙂
Kolejna cecha charakteryzująca to stanowisko dla jednych jest wadą, dla innych zaś – zaletą… Mianowicie praca stratega wymaga ciągłego rozwoju, przyswajania i analizowania mnóstwa nowych informacji i danych. Wojtek Walczak podkreśla:
– Pracując jako strateg, jesteś w pracy, nawet jeśli nie jesteś w pracy. Musisz bowiem non stop być na bieżąco z trendami, rynkiem, badaniami, mediami, dyskursami społecznymi czy ciągle zmieniającym się otoczeniem naszego konsumenta, a jednocześnie pamiętać o podstawach marketingu, biznesie klienta itd.
| Jak nowe technologie zmieniają poszukiwanie pracy i rozwój zawodowy?
Z kolei Katarzyna Zemlik dodaje:
– Jeśli ktoś sądzi, że opanuje parę schematów, na których dojedzie do strategicznej emerytury, może dość szybko się rozczarować. Zwłaszcza teraz, kiedy dzieje się więcej i szybciej niż kiedykolwiek. Digital rozwija się jak na sterydach, stale pojawiają się nowe narzędzia komunikacji, powstają i upowszechniają się nowe technologie, mamy znacznie więcej danych i możliwości. Wszystko to sprawia, że jest zarówno łatwiej, jak i trudniej jednocześnie.
Dlatego jeśli liczysz na pracę, która zajmie Ci tylko 8 godzin dziennie i nie będzie wymagać dalszego czasochłonnego poszerzania wiedzy po godzinach – to zawód stratega raczej nie jest dla Ciebie.
Strateg – ciekawa i satysfakcjonująca praca dla ludzi otwartych
Mimo że praca stratega jest bardzo wymagająca, to z całą pewnością należy do tych ciekawszych i dających dużą satysfakcję z realizowanych projektów oraz działań z przeróżnymi klientami.
– Marketing, praca z marką jest dla mnie naprawdę czymś ciekawym, czymś, czym żyję na co dzień i co ciągle daje mi satysfakcję. A czasami czuję nawet coś, co można nazwać dumą… także – a może w szczególności – gdy patrzę na pracę całego swojego zespołu
Kuba Kwaczyński dorzuca:
– Najciekawsze momenty to te, kiedy pracujemy z klientem nad komunikacją w nowej dla nas kategorii i dowiadujemy się o jej specyficznych uwarunkowaniach, zwyczajach konsumentów lub barierach blokujących ich przed zakupem. Proces szukania na to stosownej odpowiedzi jest równie interesujący.
| Jak mądrze kierować ścieżką kariery?
Wspomniana wyżej możliwość rozwoju i zwiększania swojego doświadczenia, a także różnorodność projektów i wyzwań są kolejnymi aspektami, które sprawiają, że praca ta, mimo że wymagająca, to jest niezwykle ciekawa. W dodatku ze względu na swój charakter stymuluje ona intelektualnie i dostarcza dużo satysfakcji.
– Najciekawsze jest to, że z każdym nowym projektem staję się również „ekspertem” w wielu innych dziedzinach – od branży farmaceutycznej, przez automotive, aż po parki rozrywki i luksusowe alkohole. Z samego założenia praca stratega wymaga szerokiej perspektywy i ciągłego poszerzania horyzontów. I tym mnie zachwyca
– Mnie osobiście największej satysfakcji dostarcza poczucie, że odbiorcy końcowi, grupa docelowa projektu, dla którego tworzona była strategia, zaangażowali się i pozytywnie ocenili daną realizację
| Marketingu nie nauczysz się na studiach. Jak zacząć pracę w tej branży?
Jeśli zachęciły Cię te opinie na temat pracy jako strateg, koniecznie zapoznaj się z ofertami z tego obszaru dostępnymi na Pracuj.pl. Bez wątpienia znajdziesz tam ciekawą ofertę i jako osoba na początku swojej drogi zawodowej w tym obszarze, i jako doświadczony specjalista.
Natomiast jeśli chcesz się dowiedzieć, jak zacząć swoją przygodę z tworzeniem treści i co warto wiedzieć o stanowisku content managera, koniecznie zapoznaj się z naszym poprzednim artykułem z cyklu.
Możesz też zapoznać się z pełnym Trendbookiem 2022 „Nowego Marketingu”!