Praca jako content manager nie należy do łatwiejszych. Podstawą jest bycie kreatywnym i umiejętność pisania, jednak aby osiągnąć sukces, potrzeba znacznie więcej. Jakie kompetencje i wiedza są potrzebne na tym stanowisku, jakie obowiązki się z tym łączą, a także jakie są wady i zalety pracy jako content manager?
Czego dowiesz się z artykułu?
• Content manager – zakres obowiązków
• Jakie kompetencje są potrzebne do pracy z contentem?
• Content manager – inne przydatne umiejętności
• Największe zalety pracy content managera
• Ewentualne wady takiej pracy
• Content manager to – mimo wad – ciekawa praca, dająca satysfakcję
Content manager – zakres obowiązków
Zacznijmy od tego, jakie są obowiązki content managera. Praca ta może znacznie różnić się w zależności od firmy i danego projektu.
– Charakter tej pracy kształtują m.in. takie czynniki jak: rodzaj i marka agencji, z którą się współpracuje, podejście i oczekiwania klientów oraz wypadkowa indywidualnych umiejętności i ambicji. Profesja ta tworzy rozległe continuum, a zakres obowiązków to zawsze pewien (dłuższy lub krótszy) odcinek na osi, gdzie jeden kraniec odpowiada pozycji copywritera, a drugi wieńczy odpowiedzialność kogoś, kto współtworzy (i „dowozi”) całą strategię komunikacyjną określonego brandu.
Zazwyczaj jednak do obowiązków content managera należy przede wszystkim tworzenie treści, dzięki którym firmy mogą komunikować się ze swoją grupą docelową – w tym klientami i potencjalnymi klientami – oraz realizować określone cele biznesowe. Są to więc takie zadania jak m.in. wyszukiwanie tematów i pisanie treści w różnych kanałach – jak media społecznościowe, blogi, fora, strony wydawców. Następnie content manager analizuje efekty podjętych działań i porównuje je z założeniami ustalonej strategii komunikacji.
| Przyjrzyj się swoim social mediom, by zbudować profesjonalny wizerunek
Zdarzają się także obowiązki związane z tworzeniem treści graficznych czy też wideo. Wiktor Szczepaniak, social media creative w KAMIKAZE, tłumaczy:
– Poza standardowymi działaniami, jak np. planowanie komunikacji, pojawiają się pomniejsze zadania, w których osoba na tym stanowisku często bierze czynny udział – nagrywki na TikToka, sesje zdjęciowe na Instagrama czy choćby współpraca z influencerami. Jeśli ktoś jest ciekaw świata digitalowego, to na tym stanowisku dowie się o nim prawdopodobnie najwięcej.
Jakie kompetencje są potrzebne do pracy z contentem?
Praca jako content manager wymaga od kandydata pewnych kompetencji. Niewątpliwie powinien on umieć swobodnie tworzyć treści na praktycznie każdy temat. Zazwyczaj konieczną wiedzą jest znajomość zasad tworzenia treści zgodnych z SEO i przynajmniej podstawowych narzędzi do analizy danych z zakresu pozycjonowania. Warto też znać ogólne zasady reklamy w internecie, aktualne formaty i narzędzia reklamowe w mediach społecznościowych. Istotna jest także znajomość języka angielskiego, pozwala bowiem czerpać sporo wiedzy i inspiracji z zagranicznych źródeł.
| Poznaj bliżej branżę marketingu
W tej pracy ważne są też umiejętności z pogranicza twardych i miękkich. Tutaj jednymi z najważniejszych są tzw. lekkie pióro, kreatywność i samodzielność w wymyślaniu oraz tworzeniu treści. Niezwykle kluczowe są także dobre umiejętności redakcyjne i wysokie kompetencje językowe, znajomość zasad poprawności językowej.
– Większość contentu, który tworzymy, opiera się na treściach pisanych. Dla mnie kluczowa jest więc wiedza, jak powinien wyglądać dobry tekst – zarówno merytorycznie, stylowo, językowo, jak i pod względem SEO. Na pewno dużym plusem jest doświadczenie redakcyjne, czyli posiadanie w swoim portfolio długiej listy samodzielnie napisanych tekstów. Ich tworzenie jest najlepszą „szkołą”
Content manager – inne przydatne umiejętności
W niektórych sytuacjach content manager, oprócz tworzenia treści pisanych, może odpowiadać także za tworzenie oraz edycję materiałów graficznych i wideo, dlatego też umiejętności z tego obszaru mogą się okazać wyjątkowo przydatne.
– Wszelka wiedza z zakresu designu, montażu i reklamy jest na wagę złota. Są sytuacje, kiedy zdjęcia i wideo tworzy się samodzielnie – wtedy niezbędna będzie dbałość o jak najwyższą jakość i sprawienie, żeby content spełniał swój cel: np. angażował lub generował ruch na stronie. Każdemu, kto pracuje z wykorzystaniem mediów społecznościowych, polecam ciągłe rozwijanie tej umiejętności, zwłaszcza freelancerom!
| Jak rozmawiać z grafikiem? Słowniczek przydatnych pojęć
W pracy content managera przydaje się też umiejętność zarządzania kalendarzem publikacji, jak i profilem marki. Jednak oprócz tworzenia treści istotną częścią codziennych działań jest też kontakt z innymi osobami. Dlatego też duże znaczenie ma umiejętność dobrej komunikacji interpersonalnej.
– Warto być osobą otwartą na pomysły innych, ciekawą świata, niebojącą się kontaktu. W mojej opinii trudno bowiem o dobrą opiekę nad klientem bez porozumienia na płaszczyźnie relacyjnej
Pracując przy dużych projektach czy też jednocześnie z kilkoma klientami, niezwykle ważna staje się również umiejętność odpowiedniego zarządzania czasem, opracowywania listy zadań i ustalania priorytetów, co pomaga zachować efektywność i nie dać się przytłoczyć nadmiarem obowiązków.
– Każdy projekt znajduje się zwykle na innym etapie, każdy klient ma swoje indywidualne wymagania i potrzeby, a czas pracy nie jest z gumy. Odpowiednie zarządzanie swoim czasem pracy – a także energią – okazuje się niezwykle pomocne i może skutecznie chronić nas przed wypaleniem
Największe zalety pracy content managera
Praca jako content manager, podobnie jak w przypadku większości różnego rodzaju stanowisk, ma swoje zalety oraz wady. Do tych pierwszych na pewno możemy zaliczyć możliwość dalszego rozwoju w ramach wykonywanej pracy. I nie chodzi tu wyłącznie o doskonalenie swojego warsztatu, ale o możliwość zyskania nowej wiedzy z różnych obszarów.
– Każdy tydzień jest inny, każdy projekt to coś nowego. Coś, co działało kiedyś, teraz może nie zadziałać albo niespodziewanie zadziałać jak nigdy. Praca w social mediach z takimi działami jak kreacja, strategia czy design to nic innego jak ciągłe i wzajemne chłonięcie nowej wiedzy i doświadczeń
Wiktor Szczepaniak z KAMIKAZE dodaje:
– Praca content managera to idealna propozycja dla osób, które nie lubią stagnacji. Każdy miesiąc to nowe trendy, wydarzenia, nowe twarze i produkcje w świecie digitalowym, za którymi trzeba nadążyć. Coś, co jednego dnia jest zabawne, innego może stać się podręcznikową definicją boomerstwa.
Zaletą takiej pracy z całą pewnością jest także możliwość kreatywnego spełnienia się jako twórca. Katarzyna Miłkowska z K2 Precise mówi:
– Tworzenie jakościowego, precyzyjnego contentu, który za każdym razem jest odpowiednio dopasowywany do poszczególnego klienta, może być świetnym polem do zabawy – zabawy tekstem, formą, stylem.
| Praca i kompetencje marketingowca w 2022 r.
Niezwykle ważne, w szczególności dla freelancerów, może być też to, że na rynku występuje bardzo duże zapotrzebowanie na osoby zajmujące się tworzeniem treści. W sieci dostępnych jest mnóstwo przeróżnych ofert, czy to na realizację jednorazowego projektu, czy też na dłuższą i stałą współpracę. Można je znaleźć na popularnych portalach z ofertami, jak Pracuj.pl, czy na grupach branżowych z ogłoszeniami w mediach społecznościowych.
– Reklamy w internecie nie brakuje. Aktualnie praktycznie każda marka w większym lub mniejszym zakresie prowadzi komunikację online. Zawsze istnieją też możliwości prowadzenia własnych profili. Dlatego naturalnie ludzie od contentu mają co robić
Dodatkowo w przypadku tworzenia treści możliwa jest często praca zdalna z dowolnego miejsca. Wystarczy mieć przy sobie komputer, telefon i własną kreatywności. Może to być istotne szczególnie dla młodszych pokoleń, które znacznie ceną sobie wolność i możliwość swobodnego podróżowania, np. w ramach tzw. workation.
Ewentualne wady takiej pracy
Jeśli chodzi o wady i wyzwania związane z pracą content managera, to przede wszystkim może być to fakt, że Twoja twórczość nigdy nie będzie perfekcyjna dla wszystkich i niestety prawie zawsze znajdą się osoby, którym się ona nie spodoba. Z jednej strony może to być sam klient, którego wymaganiom – często zmiennym – ciężko jest sprostać. Jednak tego typu krytyka może mieć wbrew pozorom pozytywny efekt.
– Skoro coś nie jest trafione, to znaczy, że istnieje tu pole do kombinowania, działania, kreatywnego szukania wspólnej ścieżki. Co więcej, ewentualne punkty sporne są też naturalną częścią relacji – zarówno tych w zespole wewnętrznym, jak i z klientami oraz klientkami. Grunt to wyciągać z nich odpowiednie wnioski, bo – paradoksalnie – czasami dłuższy proces „docierania się” skutkuje nawiązaniem znakomitych i pełnych zrozumienia kontaktów. A co najważniejsze, są to relacje przynoszące bardzo skuteczne działania
| Apel do pokolenia Z: Włączcie wewnętrzny filtr
Z drugiej strony twórczość często jest negatywnie, czy wręcz w sposób hejterski komentowana przez internautów w sieci, np. w mediach społecznościowych. Jednak i w tym przypadku twórca nie powinien się tym przejmować, choć – jak wiemy – czasem jest to trudne.
– Reagujmy na hejt, nie przejmując się nim, za to przyjmujmy konstruktywną krytykę, wyciągajmy wnioski i idźmy dalej. Zawsze znajdzie się głos, który „coś by zmienił” albo stwierdzi, że jest to po prostu słabe. Patrzmy na content z perspektywy odbiorców z naszej grupy docelowej – te głosy faktycznie będą superistotne. Nie próbujmy jednak dogodzić wszystkim na świecie
Content managerzy – mimo że czują się potrzebni – są też nierzadko niedoceniani za swoją pracę i ogólny wkład w realizację danego projektu. Niektóre osoby może to w dłuższej perspektywie mocno zniechęcić.
– Specyficzną trudnością pracy jako content manager jest konieczność mierzenia się z przeświadczeniem, że to, co robisz, mógłby robić prawie każdy. Jestem prawdopodobnie jedną z ostatnich osób w branży, która mogłaby się skarżyć, bo otaczają mnie fantastyczni zespół i klienci, czasem miewam jednak wrażenie, że ze wszystkich stanowisk kreatywno-marketingowych content managerowie cieszą się najmniejszym szacunkiem. Graficy mają swój unikalny talent i Adobe, programiści hermetyczny język i tak dalej… A Ty co masz? Jakieś tam studia bez znaczenia, własną głowę i otwarty edytor tekstu/szablon prezentacji/arkusz kalkulacyjny. Planowanie, wymyślanie, pisanie, redagowanie zdają się dostępne, intuicyjne, takie… na wyciągnięcie ręki. Siadasz, robisz i już!
Content manager to – mimo wad – ciekawa praca, dająca satysfakcję
Praca jako content manager z całą pewnością jest pracą ciekawą w różnorodnych tematycznie obszarach i dającą sporą satysfakcję. Tworząc treści, bardzo dobrze widzisz efekty własnej pracy – masz możliwość obserwowania tego, jak twoja twórczość dociera do rzeszy internautów i jakie są ich reakcje.
– Dla mnie osobiście najciekawszą perspektywą w pracy na tym stanowisku jest tworzenie contentu, który trafi później do setek tysięcy osób. Jeśli im się spodoba, satysfakcja jest jeszcze większa
Z kolei Piotr Mikulski z MOSQI.TO dodaje:
– Po okresie pandemii koronawirusa większość globalnych marek znacząco zwiększyła swoje wydatki na content marketing. To właśnie treść stała się tym nośnikiem, który „sprzedaje” najlepiej. Wyciąga ona z izolacji, buduje więzi, tworzy nastrój i robi jeszcze wiele innych fajnych rzeczy. Pracując jako content manager, możesz mieć poczucie, że jesteś potrzebny. To bezcenna rzecz.
Także różnorodność tematyczna, a przede wszystkim możliwość rozwoju i dalszej nauki, a także kontakty z innymi ekspertami z różnych dziedzin sprawiają, że stanowisko to nadaje się zdecydowanie dla osób kreatywnych, które nie lubią się nudzić.
– Co najważniejsze, praca w contencie to praca z ludźmi. Choć dużą część dnia spędzamy na dość samotnej – lub ujmując to nieco łagodniej: indywidualnej – pracy z treścią, bez kontaktu z innymi osobami one w ogóle by nie powstawały. Są to kontakty zarówno z członkami i członkiniami zespołu wewnętrznego, jak i klientami oraz klientkami. A tam, gdzie jest człowiek – wiadomo – nie można się nudzić!
Jeśli więc jesteś zainteresowany pracą jako content manager, koniecznie zapoznaj się z ofertami z tego obszaru dostępnymi na Pracuj.pl – bez wątpienia znajdziesz tam ciekawą ofertę zarówno jako długoletni specjalista, jak i osoba początkująca, stawiająca pierwsze kroki na drodze zawodowej związanej z tworzeniem treści.
A jeśli chcesz pogłębić wiedzę na temat aktualnej pracy w marketingu,
sięgnij po pełen Trendbook 2022 „Nowego Marketingu”!