Porady Kariera i rozwój Zawód: content manager – jak zacząć przygodę z tworzeniem treści i co warto o tym wiedzieć?
06.07.2022  | 8 min czytania

Zawód: content manager – jak zacząć przygodę z tworzeniem treści i co warto o tym wiedzieć?

06.07.2022  | 8 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Nowy Marketing

Praca jako content manager nie należy do łatwiejszych. Podstawą jest bycie kreatywnym i umiejętność pisania, jednak aby osiągnąć sukces, potrzeba znacznie więcej. Jakie kompetencje i wiedza są potrzebne na tym stanowisku, jakie obowiązki się z tym łączą, a także jakie są wady i zalety pracy jako content manager?

Czego dowiesz się z artykułu?

• Content manager – zakres obowiązków
• Jakie kompetencje są potrzebne do pracy z contentem?
• Content manager – inne przydatne umiejętności
• Największe zalety pracy content managera
• Ewentualne wady takiej pracy
• Content manager to – mimo wad – ciekawa praca, dająca satysfakcję

Content manager – zakres obowiązków

Zacznijmy od tego, jakie są obowiązki content managera. Praca ta może znacznie różnić się w zależności od firmy i danego projektu.

Charakter tej pracy kształtują m.in. takie czynniki jak: rodzaj i marka agencji, z którą się współpracuje, podejście i oczekiwania klientów oraz wypadkowa indywidualnych umiejętności i ambicji. Profesja ta tworzy rozległe continuum, a zakres obowiązków to zawsze pewien (dłuższy lub krótszy) odcinek na osi, gdzie jeden kraniec odpowiada pozycji copywritera, a drugi wieńczy odpowiedzialność kogoś, kto współtworzy (i „dowozi”) całą strategię komunikacyjną określonego brandu.
- tłumaczy Piotr Mikulski, senior content manager w MOSQI.TO.

Zazwyczaj jednak do obowiązków content managera należy przede wszystkim tworzenie treści, dzięki którym firmy mogą komunikować się ze swoją grupą docelową – w tym klientami i potencjalnymi klientami – oraz realizować określone cele biznesowe. Są to więc takie zadania jak m.in. wyszukiwanie tematów i pisanie treści w różnych kanałach – jak media społecznościowe, blogi, fora, strony wydawców. Następnie content manager analizuje efekty podjętych działań i porównuje je z założeniami ustalonej strategii komunikacji.

| Przyjrzyj się swoim social mediom, by zbudować profesjonalny wizerunek

Zdarzają się także obowiązki związane z tworzeniem treści graficznych czy też wideo. Wiktor Szczepaniak, social media creative w KAMIKAZE, tłumaczy:

– Poza standardowymi działaniami, jak np. planowanie komunikacji, pojawiają się pomniejsze zadania, w których osoba na tym stanowisku często bierze czynny udział – nagrywki na TikToka, sesje zdjęciowe na Instagrama czy choćby współpraca z influencerami. Jeśli ktoś jest ciekaw świata digitalowego, to na tym stanowisku dowie się o nim prawdopodobnie najwięcej.

Jakie kompetencje są potrzebne do pracy z contentem?

Praca jako content manager wymaga od kandydata pewnych kompetencji. Niewątpliwie powinien on umieć swobodnie tworzyć treści na praktycznie każdy temat. Zazwyczaj konieczną wiedzą jest znajomość zasad tworzenia treści zgodnych z SEO i przynajmniej podstawowych narzędzi do analizy danych z zakresu pozycjonowania. Warto też znać ogólne zasady reklamy w internecie, aktualne formaty i narzędzia reklamowe w mediach społecznościowych. Istotna jest także znajomość języka angielskiego, pozwala bowiem czerpać sporo wiedzy i inspiracji z zagranicznych źródeł.

| Poznaj bliżej branżę marketingu

W tej pracy ważne są też umiejętności z pogranicza twardych i miękkich. Tutaj jednymi z najważniejszych są tzw. lekkie pióro, kreatywność i samodzielność w wymyślaniu oraz tworzeniu treści. Niezwykle kluczowe są także dobre umiejętności redakcyjne i wysokie kompetencje językowe, znajomość zasad poprawności językowej.

– Większość contentu, który tworzymy, opiera się na treściach pisanych. Dla mnie kluczowa jest więc wiedza, jak powinien wyglądać dobry tekst – zarówno merytorycznie, stylowo, językowo, jak i pod względem SEO. Na pewno dużym plusem jest doświadczenie redakcyjne, czyli posiadanie w swoim portfolio długiej listy samodzielnie napisanych tekstów. Ich tworzenie jest najlepszą „szkołą”
- mówi Katarzyna Miłkowska, senior content specialist w K2 Precise (Grupa K2).

Content manager – inne przydatne umiejętności

W niektórych sytuacjach content manager, oprócz tworzenia treści pisanych, może odpowiadać także za tworzenie oraz edycję materiałów graficznych i wideo, dlatego też umiejętności z tego obszaru mogą się okazać wyjątkowo przydatne.

– Wszelka wiedza z zakresu designu, montażu i reklamy jest na wagę złota. Są sytuacje, kiedy zdjęcia i wideo tworzy się samodzielnie – wtedy niezbędna będzie dbałość o jak najwyższą jakość i sprawienie, żeby content spełniał swój cel: np. angażował lub generował ruch na stronie. Każdemu, kto pracuje z wykorzystaniem mediów społecznościowych, polecam ciągłe rozwijanie tej umiejętności, zwłaszcza freelancerom!
- tłumaczy Michał Kaliściak, head of content & moderation w 180heartbeats + JUNG v MATT.

| Jak rozmawiać z grafikiem? Słowniczek przydatnych pojęć

W pracy content managera przydaje się też umiejętność zarządzania kalendarzem publikacji, jak i profilem marki. Jednak oprócz tworzenia treści istotną częścią codziennych działań jest też kontakt z innymi osobami. Dlatego też duże znaczenie ma umiejętność dobrej komunikacji interpersonalnej.

– Warto być osobą otwartą na pomysły innych, ciekawą świata, niebojącą się kontaktu. W mojej opinii trudno bowiem o dobrą opiekę nad klientem bez porozumienia na płaszczyźnie relacyjnej
- mówi Katarzyna Miłkowska z K2 Precise.

Pracując przy dużych projektach czy też jednocześnie z kilkoma klientami, niezwykle ważna staje się również umiejętność odpowiedniego zarządzania czasem, opracowywania listy zadań i ustalania priorytetów, co pomaga zachować efektywność i nie dać się przytłoczyć nadmiarem obowiązków.

– Każdy projekt znajduje się zwykle na innym etapie, każdy klient ma swoje indywidualne wymagania i potrzeby, a czas pracy nie jest z gumy. Odpowiednie zarządzanie swoim czasem pracy – a także energią – okazuje się niezwykle pomocne i może skutecznie chronić nas przed wypaleniem
- przekonuje Katarzyna Miłkowska z K2 Precise.

Największe zalety pracy content managera

Praca jako content manager, podobnie jak w przypadku większości różnego rodzaju stanowisk, ma swoje zalety oraz wady. Do tych pierwszych na pewno możemy zaliczyć możliwość dalszego rozwoju w ramach wykonywanej pracy. I nie chodzi tu wyłącznie o doskonalenie swojego warsztatu, ale o możliwość zyskania nowej wiedzy z różnych obszarów.

– Każdy tydzień jest inny, każdy projekt to coś nowego. Coś, co działało kiedyś, teraz może nie zadziałać albo niespodziewanie zadziałać jak nigdy. Praca w social mediach z takimi działami jak kreacja, strategia czy design to nic innego jak ciągłe i wzajemne chłonięcie nowej wiedzy i doświadczeń
- mówi Michał Kaliściak z 180heartbeats + JUNG v MATT.

Wiktor Szczepaniak z KAMIKAZE dodaje:

– Praca content managera to idealna propozycja dla osób, które nie lubią stagnacji. Każdy miesiąc to nowe trendy, wydarzenia, nowe twarze i produkcje w świecie digitalowym, za którymi trzeba nadążyć. Coś, co jednego dnia jest zabawne, innego może stać się podręcznikową definicją boomerstwa.

Zaletą takiej pracy z całą pewnością jest także możliwość kreatywnego spełnienia się jako twórca. Katarzyna Miłkowska z K2 Precise mówi:

– Tworzenie jakościowego, precyzyjnego contentu, który za każdym razem jest odpowiednio dopasowywany do poszczególnego klienta, może być świetnym polem do zabawy – zabawy tekstem, formą, stylem.

| Praca i kompetencje marketingowca w 2022 r.

Niezwykle ważne, w szczególności dla freelancerów, może być też to, że na rynku występuje bardzo duże zapotrzebowanie na osoby zajmujące się tworzeniem treści. W sieci dostępnych jest mnóstwo przeróżnych ofert, czy to na realizację jednorazowego projektu, czy też na dłuższą i stałą współpracę. Można je znaleźć na popularnych portalach z ofertami, jak Pracuj.pl, czy na grupach branżowych z ogłoszeniami w mediach społecznościowych.

– Reklamy w internecie nie brakuje. Aktualnie praktycznie każda marka w większym lub mniejszym zakresie prowadzi komunikację online. Zawsze istnieją też możliwości prowadzenia własnych profili. Dlatego naturalnie ludzie od contentu mają co robić
- ocenia Michał Kaliściak z 180heartbeats + JUNG v MATT.

Dodatkowo w przypadku tworzenia treści możliwa jest często praca zdalna z dowolnego miejsca. Wystarczy mieć przy sobie komputer, telefon i własną kreatywności. Może to być istotne szczególnie dla młodszych pokoleń, które znacznie ceną sobie wolność i możliwość swobodnego podróżowania, np. w ramach tzw. workation.

Ewentualne wady takiej pracy

Jeśli chodzi o wady i wyzwania związane z pracą content managera, to przede wszystkim może być to fakt, że Twoja twórczość nigdy nie będzie perfekcyjna dla wszystkich i niestety prawie zawsze znajdą się osoby, którym się ona nie spodoba. Z jednej strony może to być sam klient, którego wymaganiom – często zmiennym – ciężko jest sprostać. Jednak tego typu krytyka może mieć wbrew pozorom pozytywny efekt.

– Skoro coś nie jest trafione, to znaczy, że istnieje tu pole do kombinowania, działania, kreatywnego szukania wspólnej ścieżki. Co więcej, ewentualne punkty sporne są też naturalną częścią relacji – zarówno tych w zespole wewnętrznym, jak i z klientami oraz klientkami. Grunt to wyciągać z nich odpowiednie wnioski, bo – paradoksalnie – czasami dłuższy proces „docierania się” skutkuje nawiązaniem znakomitych i pełnych zrozumienia kontaktów. A co najważniejsze, są to relacje przynoszące bardzo skuteczne działania
- stwierdza Katarzyna Miłkowska z K2 Precise.

| Apel do pokolenia Z: Włączcie wewnętrzny filtr

Z drugiej strony twórczość często jest negatywnie, czy wręcz w sposób hejterski komentowana przez internautów w sieci, np. w mediach społecznościowych. Jednak i w tym przypadku twórca nie powinien się tym przejmować, choć – jak wiemy – czasem jest to trudne.

– Reagujmy na hejt, nie przejmując się nim, za to przyjmujmy konstruktywną krytykę, wyciągajmy wnioski i idźmy dalej. Zawsze znajdzie się głos, który „coś by zmienił” albo stwierdzi, że jest to po prostu słabe. Patrzmy na content z perspektywy odbiorców z naszej grupy docelowej – te głosy faktycznie będą superistotne. Nie próbujmy jednak dogodzić wszystkim na świecie
- mówi Michał Kaliściak z 180heartbeats + JUNG v MATT.

Content managerzy – mimo że czują się potrzebni – są też nierzadko niedoceniani za swoją pracę i ogólny wkład w realizację danego projektu. Niektóre osoby może to w dłuższej perspektywie mocno zniechęcić.

– Specyficzną trudnością pracy jako content manager jest konieczność mierzenia się z przeświadczeniem, że to, co robisz, mógłby robić prawie każdy. Jestem prawdopodobnie jedną z ostatnich osób w branży, która mogłaby się skarżyć, bo otaczają mnie fantastyczni zespół i klienci, czasem miewam jednak wrażenie, że ze wszystkich stanowisk kreatywno-marketingowych content managerowie cieszą się najmniejszym szacunkiem. Graficy mają swój unikalny talent i Adobe, programiści hermetyczny język i tak dalej… A Ty co masz? Jakieś tam studia bez znaczenia, własną głowę i otwarty edytor tekstu/szablon prezentacji/arkusz kalkulacyjny. Planowanie, wymyślanie, pisanie, redagowanie zdają się dostępne, intuicyjne, takie… na wyciągnięcie ręki. Siadasz, robisz i już!
- mówi Piotr Mikulski z MOSQI.TO.

Content manager to – mimo wad – ciekawa praca, dająca satysfakcję

Praca jako content manager z całą pewnością jest pracą ciekawą w różnorodnych tematycznie obszarach i dającą sporą satysfakcję. Tworząc treści, bardzo dobrze widzisz efekty własnej pracy – masz możliwość obserwowania tego, jak twoja twórczość dociera do rzeszy internautów i jakie są ich reakcje.

– Dla mnie osobiście najciekawszą perspektywą w pracy na tym stanowisku jest tworzenie contentu, który trafi później do setek tysięcy osób. Jeśli im się spodoba, satysfakcja jest jeszcze większa
- mówi Wiktor Szczepaniak z KAMIKAZE.

Z kolei Piotr Mikulski z MOSQI.TO dodaje:

– Po okresie pandemii koronawirusa większość globalnych marek znacząco zwiększyła swoje wydatki na content marketing. To właśnie treść stała się tym nośnikiem, który „sprzedaje” najlepiej. Wyciąga ona z izolacji, buduje więzi, tworzy nastrój i robi jeszcze wiele innych fajnych rzeczy. Pracując jako content manager, możesz mieć poczucie, że jesteś potrzebny. To bezcenna rzecz.

| Jak zostać copywriterem?

Także różnorodność tematyczna, a przede wszystkim możliwość rozwoju i dalszej nauki, a także kontakty z innymi ekspertami z różnych dziedzin sprawiają, że stanowisko to nadaje się zdecydowanie dla osób kreatywnych, które nie lubią się nudzić.

– Co najważniejsze, praca w contencie to praca z ludźmi. Choć dużą część dnia spędzamy na dość samotnej – lub ujmując to nieco łagodniej: indywidualnej – pracy z treścią, bez kontaktu z innymi osobami one w ogóle by nie powstawały. Są to kontakty zarówno z członkami i członkiniami zespołu wewnętrznego, jak i klientami oraz klientkami. A tam, gdzie jest człowiek – wiadomo – nie można się nudzić!
- mówi Katarzyna Miłkowska z K2 Precise.

Jeśli więc jesteś zainteresowany pracą jako content manager, koniecznie zapoznaj się z ofertami z tego obszaru dostępnymi na Pracuj.pl – bez wątpienia znajdziesz tam ciekawą ofertę zarówno jako długoletni specjalista, jak i osoba początkująca, stawiająca pierwsze kroki na drodze zawodowej związanej z tworzeniem treści.

A jeśli chcesz pogłębić wiedzę na temat aktualnej pracy w marketingu,
sięgnij po pełen Trendbook 2022 „Nowego Marketingu”!

Oceń artykuł