Open space ułatwia komunikację między współpracownikami. Jednocześnie stwarza ryzyko braku koncentracji na wykonywanych zadaniach. Wyobraź sobie, że nagle jedna z osób zaczyna spożywać aromatyczny obiad, druga poprawiać makijaż, a trzecia prowadzi bardzo głośną rozmowę telefoniczną. Bez względu na to, czy pracujemy w open space, czy w kameralnych pokojach – przestrzeganie pewnych zasad jest koniecznością.
Aktualne oferty pracy znajdziesz TUTAJ
Praca w open space – elementarz dobrych manier
Co do zasady open space ma poprawiać przepływ informacji między pracownikami i wzmagać ich kreatywne myślenie. Przebywanie w jednym pomieszczeniu z wieloma osobami może być jednak uciążliwe. Aby praca na otwartej przestrzeni nie była męcząca, warto stosować się do kilku zasad.
- Cisza i prywatność to podstawa
Jeżeli praca w open space nie jest Ci obca, to na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, jak irytujące mogą być cudze rozmowy. Zbyt głośne mówienie do jednego z pracowników rozprasza pozostałych członków zespołu. Na otwartej przestrzeni lepiej też unikać rozmów telefonicznych. Jeśli musisz do kogoś zadzwonić – mów ściszonym głosem lub wyjdź na korytarz. Nie przysłuchuj się również rozmowom Twoich kolegów – szanuj ich prywatność. Nie zaglądaj do ich notatek ani nie zerkaj przez ramię na ekran komputera.
Open space – miejsce tortur czy kreatywna przestrzeń?
- Sałatka z cebulą? Lepiej zostaw ją w domu
Szybka i cicha przekąska nie powinna nikomu przeszkadzać. Natomiast głośne chrupanie oraz mlaskanie – to niedopuszczalne zachowania w open space. Nie przynoś ze sobą produktów o intensywnym zapachu. Unikaj przede wszystkim cebuli, czosnku, ryb oraz jajek. Na czas posiłku najlepiej udaj się do kuchni lub innego wyznaczonego pomieszczenia.
- Pokładanie się na biurku + ostentacyjne ziewanie = brak szacunku wobec innych
W pracy koniecznie zadbaj o właściwą postawę. Jeżeli nie możesz pozbyć się odruchu częstego ziewania, a stres towarzyszy Ci każdego dnia, postaraj się częściej relaksować. W ten zaskakujący sposób może objawiać się nadmierne zdenerwowanie. Warto też pamiętać o wietrzeniu pomieszczeń i dotlenianiu organizmu.
- Biuro to nie salon piękności
Pryskanie perfumami, kremowanie dłoni intensywnie pachnącym produktem i poprawianie makijażu to czynności, których nie należy wykonywać w żadnym pomieszczeniu do pracy. Zapach kosmetyków może przeszkadzać innym pracownikom. Jeżeli chcesz się odświeżyć – udaj się w tym celu do łazienki.
- Wspólna przestrzeń nie oznacza, że wszystko jest wspólne
Siedzenie z całym zespołem w jednym pomieszczeniu nie jest jednoznaczne z tym, że możesz używać cudzych rzeczy. Korzystanie z komputera kolegi albo zabieranie jego artykułów biurowych jest niegrzeczne. Na Twoim biurku zawsze powinien znajdować się długopis i zapas kartek. Jeżeli jak na złość nie możesz znaleźć potrzebnych rzeczy – zwróć się do osoby siedzącej w pobliżu i poproś ją, by pożyczyła Ci daną rzecz.