Porady Kariera i rozwój Zakres obowiązków specjalisty ds. kadr i płac
28.02.2019  | 4 min czytania

Zakres obowiązków specjalisty ds. kadr i płac

28.02.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Rozliczanie urlopów, ustalanie wysokości wynagrodzenia, archiwizacja dokumentów – to przykładowe zadania wykonywane przez specjalistę ds. kadr i płac. W tej pracy niezbędna jest wiedza na temat prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Liczy się także dokładność i komunikatywność.

Kadry - czym się zajmują?

Praca w kadrach to odpowiedzialne zajęcie, które wymaga rzetelnego przygotowania i określonych predyspozycji. Do obowiązków specjalisty ds. kadr i płac należy:

  • Przygotowywanie dokumentów

Sporządzanie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych, przygotowywanie kart ewidencji czasu pracy, tworzenie list wynagrodzeń – to zadania, z jakimi na co dzień mierzy się kadrowa.

7 obowiązków pracodawcy przy zatrudnianiu pracownika

  • Archiwizowanie dokumentów

Na pracodawcy spoczywa obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej przez określony czas. Pracownicy działu kadr dbają o to, by była ona gromadzona zgodnie z przepisami, m.in. ustawy o ochronie danych osobowych.  

  • Dokonywanie rozliczeń

Kadrowa zajmuje się również obliczaniem wynagrodzenia za pracę, a także za czas choroby lub urlopu. Osoba zatrudniona na tym stanowisku przygotowuje paski wynagrodzeń itp.

Paski wynagrodzeń – wszystko, co należy wiedzieć

  • Współpraca z urzędem skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz innymi instytucjami

Do obowiązków pracownika działu kadr i płac należy także wysyłanie informacji do różnych instytucji. Chodzi nie tylko o US czy ZUS, ale również o Główny Urząd Statystyczny czy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

  • Prowadzenie rekrutacji

Dział kadr (HR) odpowiada również za nabór nowych pracowników, redagowanie i zamieszczanie ogłoszeń, analizę dokumentów rekrutacyjnych, kontakt z kandydatami, a także organizację i przebieg procesu rekrutacji.

  • Organizowanie szkoleń i realizowanie różnych działań rozwojowych

HR-owcy dbają też o rozwój zawodowy pracowników zatrudnionych w firmie. Przygotowują ofertę szkoleń, współpracują z trenerami i firmami szkoleniowymi, ale też sami prowadzą warsztaty i szkolenia dla personelu, np. z zakresu kompetencji miękkich.

Praca w dziale kadr i płac – wymagania

Aby rozpocząć karierę w kadrach, trzeba spełniać określone wymagania. Najważniejsze kryteria to:

1. Wykształcenie

Wykonywanie obowiązków specjalisty ds. kadr i płac wymaga przygotowania teoretycznego. Prawo, administracja, finanse i rachunkowość – to kierunki studiów, które sprzyjają zdobywaniu stosownej wiedzy. Pomagają w tym również kursy czy studia podyplomowe.

2. Wiedza i umiejętności (twarde i miękkie)  

Osoba, która zamierza pracować w dziale kadr i płac, powinna wykazywać się znajomością prawa pracy, wiedzą z zakresu ubezpieczeń społecznych i umiejętnością obsługi komputera (m.in. Microsoft Excel). W pracy kadrowej niezbędne są także: dokładność, pracowitość, komunikatywność, gotowość do ciągłej nauki.

7 umiejętności niezbędnych w pracy biurowej

3. Doświadczenie

Dobrze, jeśli praca na samodzielnym stanowisku jest poprzedzona np. stażem i wykonywaniem obowiązków asystenta ds. kadr i płac. Doświadczenie to jeden z podstawowych warunków stawianych przez pracodawców. Warto zacząć zdobywać je jak najwcześniej, najlepiej w trakcie studiów.  

Kalkulator: oblicz, ile zarobisz „na rękę” i porównaj zarobki w zależności od rodzaju umowy
Sprawdź
 

Oceń artykuł