Zakres obowi膮zk贸w specjalisty ds. kadr i p艂ac

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Kariera i rozw贸j

Rozliczanie urlop贸w, ustalanie wysoko艣ci wynagrodzenia, archiwizacja dokument贸w 鈥 to przyk艂adowe zadania wykonywane przez specjalist臋 ds. kadr i p艂ac. W tej pracy niezb臋dna jest wiedza na temat prawa pracy i ubezpiecze艅 spo艂ecznych. Liczy si臋 tak偶e dok艂adno艣膰 i komunikatywno艣膰.

Kadry – czym si臋 zajmuj膮?

Praca w kadrach to odpowiedzialne zaj臋cie, kt贸re wymaga rzetelnego przygotowania i okre艣lonych predyspozycji. Do obowi膮zk贸w specjalisty ds. kadr i p艂ac nale偶y:

  • Przygotowywanie dokument贸w

Sporz膮dzanie um贸w o prac臋 lub um贸w cywilnoprawnych, przygotowywanie kart ewidencji czasu pracy, tworzenie list wynagrodze艅 鈥 to zadania, z jakimi na co dzie艅 mierzy si臋 kadrowa.

7 obowi膮zk贸w pracodawcy przy zatrudnianiu pracownika

  • Archiwizowanie dokument贸w

Na pracodawcy spoczywa obowi膮zek przechowywania dokumentacji pracowniczej przez okre艣lony czas. Pracownicy dzia艂u kadr dbaj膮 o to, by by艂a ona gromadzona zgodnie z przepisami, m.in. ustawy o ochronie danych osobowych. 聽

  • Dokonywanie rozlicze艅

Kadrowa zajmuje si臋 r贸wnie偶 obliczaniem wynagrodzenia za prac臋, a tak偶e za czas choroby lub urlopu. Osoba zatrudniona na tym stanowisku przygotowuje paski wynagrodze艅 itp.

Paski wynagrodze艅 鈥 wszystko, co nale偶y wiedzie膰

  • Wsp贸艂praca z urz臋dem skarbowym, Zak艂adem Ubezpiecze艅 Spo艂ecznych oraz innymi instytucjami

Do obowi膮zk贸w pracownika dzia艂u kadr i p艂ac nale偶y tak偶e wysy艂anie informacji do r贸偶nych instytucji. Chodzi nie tylko o US czy ZUS, ale r贸wnie偶 o G艂贸wny Urz膮d Statystyczny czy Pa艅stwowy Fundusz Rehabilitacji Os贸b Niepe艂nosprawnych.

  • Prowadzenie rekrutacji

Dzia艂 kadr (HR) odpowiada r贸wnie偶 za nab贸r nowych pracownik贸w, redagowanie i zamieszczanie og艂osze艅, analiz臋 dokument贸w rekrutacyjnych, kontakt z kandydatami, a tak偶e organizacj臋 i przebieg procesu rekrutacji.

  • Organizowanie szkole艅 i realizowanie r贸偶nych dzia艂a艅 rozwojowych

HR-owcy dbaj膮 te偶 o rozw贸j zawodowy pracownik贸w zatrudnionych w firmie. Przygotowuj膮 ofert臋 szkole艅, wsp贸艂pracuj膮 z trenerami i firmami szkoleniowymi, ale te偶 sami prowadz膮 warsztaty i szkolenia dla personelu, np. z zakresu kompetencji mi臋kkich.

Praca w dziale kadr i p艂ac 鈥 wymagania

Aby rozpocz膮膰 karier臋 w kadrach, trzeba spe艂nia膰 okre艣lone wymagania. Najwa偶niejsze kryteria to:

1. Wykszta艂cenie

Wykonywanie obowi膮zk贸w specjalisty ds. kadr i p艂ac wymaga przygotowania teoretycznego. Prawo, administracja, finanse i rachunkowo艣膰 鈥 to kierunki studi贸w, kt贸re sprzyjaj膮 zdobywaniu stosownej wiedzy. Pomagaj膮 w tym r贸wnie偶 kursy czy studia podyplomowe.

2. Wiedza i umiej臋tno艣ci (twarde i mi臋kkie) 聽

Osoba, kt贸ra zamierza pracowa膰 w dziale kadr i p艂ac, powinna wykazywa膰 si臋 znajomo艣ci膮 prawa pracy, wiedz膮 z zakresu ubezpiecze艅 spo艂ecznych i umiej臋tno艣ci膮 obs艂ugi komputera (m.in. Microsoft Excel). W pracy kadrowej niezb臋dne s膮 tak偶e: dok艂adno艣膰, pracowito艣膰, komunikatywno艣膰, gotowo艣膰 do ci膮g艂ej nauki.

7 umiej臋tno艣ci niezb臋dnych w pracy biurowej

3. Do艣wiadczenie

Dobrze, je艣li praca na samodzielnym stanowisku jest poprzedzona np. sta偶em i wykonywaniem obowi膮zk贸w asystenta ds. kadr i p艂ac. Do艣wiadczenie to jeden z podstawowych warunk贸w stawianych przez pracodawc贸w. Warto zacz膮膰 zdobywa膰 je jak najwcze艣niej, najlepiej w trakcie studi贸w. 聽

Kalkulator: oblicz, ile zarobisz 鈥瀗a r臋k臋鈥 i por贸wnaj zarobki w zale偶no艣ci od rodzaju umowy
Sprawd藕

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia