Porady Kariera i rozwój Twórcze profesje - jak pracować, żeby się nie zniechęcić?
17.12.2019  | 6 min czytania

Twórcze profesje - jak pracować, żeby się nie zniechęcić?

17.12.2019  | 6 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Szybkie tempo, konieczność wykazywania się inicjatywą i przedstawiania ciekawych projektów, nacisk na nieustanny rozwój – wszystko to może prowadzić do wypalenia. Wydaje się, że zjawisko burnout częściej przytrafia się przedstawicielom twórczych zawodów, np. dziennikarzom, grafikom czy artystom. Warto jednak mieć się na baczności, niezależnie od profesji. Odpoczynek, troska o zdrowie i work-life balance są fundamentami dobrego samopoczucia.  

Burnout może dotknąć każdego, ale…

Jesteś zniechęcony, rozdrażniony i nie wypoczywasz, nawet jeśli zdarza Ci się korzystać z wolnych weekendów? Takie oznaki mogą sugerować, że należy zwolnić i ponownie przemyśleć priorytety. Czas na regenerację i… nudę ma szczególne znaczenie w przypadku profesji bazujących na kreatywności. Wydaje się, że architekci, fotografowie, pisarze, malarze, graficy, dziennikarze, copywriterzy itd. częściej doświadczają wypalenia. Monika Kotlarek, psycholog i autorka bloga „Psycholog pisze”, dostrzega co najmniej dwie przyczyny takiego stanu rzeczy.    

Po pierwsze osoby twórcze są bardzo otwarte na siebie i ludzi, mają głębszy wgląd w swoje emocje. Dzięki temu szybciej wychwytują problemy, a do tego nie boją się o nich mówić ze względu na, być może, mniejszą stygmatyzację w środowisku. Artyści są stereotypowo postrzegani jako osoby z emocjami „na wierzchu”. Sztuka przecież polega na wyrażaniu i wywoływaniu emocji. Po drugie praca twórcza nie ma często ram, jakie występują w innych zawodach. Pracownicy twórczych profesji mają też inny system pracy. Potrzebują weny, pomysłu, idei, czasu. 
- Monika Kotlarek,psycholog i autorka bloga „Psycholog pisze

Zdaniem psychologa szukanie natchnienia bywa wyczerpujące i frustrujące, co zwiększa poziom stresu i tym samym kładzie się cieniem na zdrowiu oraz relacjach w pracy i życiu prywatnym. Syndrom burnout dotyczy jednak nie tylko przedstawicieli zawodów wymagających kreatywności. Urzędnicy, lekarze, sprzedawcy, kierowcy itd. również mogą go doświadczać.  

Czy to na pewno wypalenie?

Nie każdy rodzaj zniechęcenia wskazuje na wypalenie zawodowe. Jak tłumaczy Monika Kotlarek, czasami przemęczenie świadczy o całkiem prozaicznych problemach zdrowotnych:

Zanim zdiagnozujemy u siebie wypalenie, zachęcam do zrobienia badań krwi. Poziom hormonów tarczycy czy witaminy D może nam pokazać, czy nie mamy jakichkolwiek niedoborów, które wpływają negatywnie na nasze funkcjonowanie. 

Psycholog zachęca także do dbania o dietę oraz do regularnego wysiłku fizycznego. Nie trzeba przygotowywać się do maratonu, by poczuć się lepiej. Wystarczy np. zamienić samochód na rower lub pokonywać pieszo choćby fragment drogi do pracy. Sport czy spacery nie rozwiązują wszystkich problemów.

Po wykluczeniu przyczyn fizycznych, jeśli nic się nie zmienia na lepsze, możemy pomyśleć o tym, czy mamy jakieś hobby, które odrywałoby nas od pracy, czy mamy przyjaciół, z którymi możemy pogadać. Na nasze życie wpływają odpoczynek fizyczny: korzystanie z urlopów i wolnych weekendów, unikanie nadgodzin, a także odpoczynek psychiczny: techniki relaksacyjne, kontakt z naturą.
- Monika Kotlarek, psycholog i autorka bloga „Psycholog pisze

10 symptomów wypalenia zawodowego

Dopadł Cię kryzys twórczy? Nie poddawaj się!

Zniechęcenie i spadek energii mogą przytrafić się nawet w szczytowym momencie kariery. W odzyskaniu równowagi i zawodowego polotu pomoże m.in.:

  • Odpoczynek

Regularny sen w odpowiednich ilościach, korzystanie z przerw w pracy, wolne święta i weekendy – wypoczywaj, kiedy tylko masz okazję. Systematyczna regeneracja to nie przywilej, ale konieczność.

Podstawą jest niezabieranie pracy do domu. Nie czytajmy maili po godzinach, nie odbierajmy telefonów wieczorami. Jeśli korzystamy z home office, najlepiej mieć osobny pokój lub przestrzeń na biuro i po skończonej pracy odejść od biurka i zająć się czymś zupełnie innym.
- Monika Kotlarek, psycholog i autorka bloga „Psycholog pisze

Psycholog zachęca także, by w miarę możliwości odrywać myśli od spraw zawodowych. Umiejętność skupienia uwagi na tym, co nieskomplikowane i przyjemne, sprzyja odpoczynkowi. 

7 porad, jak odpoczywać, żeby odpocząć

  • Zmiana 

Reaguj, jeśli czujesz się zniechęcony, przemęczony i nie doświadczasz satysfakcji. Aby wprowadzić ożywienie do życia zawodowego, zmieniaj się i modyfikuj swoje otoczenie. Możesz np. zacząć od zmiany wystroju biura czy wyrabiania zdrowych nawyków. Być może poranny jogging pomoże Ci zebrać myśli i napełni Cię energią na cały dzień. Warto pomyśleć także o zaangażowaniu się w nowy projekt lub o współpracy z nowym klientem czy firmą. 

  • Wsparcie bliskich

Wsparcie rodziny i przyjaciół zdecydowanie pomaga stanąć na nogi w kryzysowych sytuacjach. Nie bój się prosić o konkretną pomoc lub radę, kiedy czujesz się źle.   

  • Konsultacja ze specjalistą

W trudniejszych sytuacjach można skorzystać ze wsparcia fachowców.

Jak mówi Monika Kotlarek:

Jeśli zaobserwujemy u siebie objawy depresyjne, konieczna może się okazać konsultacja z psychiatrą i ewentualne wdrożenie leczenia farmakologicznego. Doskonale działa także kontakt z terapeutą, który pomoże uporządkować wszystko, co się z nami dzieje, podpowie, jak znaleźć w sobie odwagę do wprowadzenia zmian itp. 

7 sposobów na wypalenie zawodowe

Lepiej zapobiegać wypaleniu, niż zmagać się z jego skutkami. Umiejętność odrywania myśli od spraw zawodowych zdecydowanie pomaga odzyskać równowagę. 

Oceń artykuł