Porady Kariera i rozwój Te umiejętności rozwijaj… niezależnie od branży
15.05.2019  | 4 min czytania

Te umiejętności rozwijaj… niezależnie od branży

15.05.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Umiejętność odczytywania rysunku technicznego potrzebna jest przede wszystkim w środowisku inżynieryjnym. Znajomość anatomii człowieka to niezbędna wiedza lekarzy, fizjoterapeutów czy farmaceutów. Istnieje jednak wiele kompetencji, które warto rozwijać w każdym zawodzie. Należą do nich m.in. umiejętności negocjacyjne i komunikatywność.

Kompetencje przydatne niezależnie od zawodu

Do najbardziej uniwersalnych umiejętności należą:

  • Umiejętność obsługi komputera

W dzisiejszych czasach praca bez umiejętności obsługi komputera mogłaby być znacząco utrudniona. Na co dzień przed monitorem spędzają czas m.in. pracownicy biurowi, programiści, konstruktorzy czy fakturzyści. Znajomość podstawowych funkcji komputera oraz oprogramowania umożliwia m.in. szybszą naukę specjalistycznych programów stosowanych w danej firmie.

  • Umiejętność korzystania z pakietu MS Office

W skład pakietu MS Office wchodzą m.in. Word, Excel oraz PowerPoint. Pierwszy z nich służy do tworzenia dokumentów tekstowych, co może być przydatne w każdej branży, np. w marketingu oraz dziennikarstwie. Z Excela korzystają nie tylko specjaliści ds. finansowych, ale również osoby zajmujące stanowiska kierownicze w różnego rodzaju firmach. PowerPoint pozwala na przygotowywanie prezentacji, co ułatwia pracę np. przedstawicielom handlowym, pracownikom branży marketingowej, szkoleniowcom oraz wykładowcom.

  • Kompetencje językowe

Im więcej języków obcych znamy, tym większe są nasze możliwości, jeśli chodzi o porozumiewanie się z klientami czy korzystanie z obcojęzycznej literatury. Podstawę stanowi umiejętność komunikowania się w języku angielskim. Pozwala ona m.in. na czytanie dokumentacji technicznej czy zaznajomienie się z nowościami w danej branży.

  • Umiejętność radzenia sobie ze stresem

Stres może towarzyszyć każdemu – strażakowi, pracownikowi socjalnemu, doradcy klienta oraz sprzedawcy. Niezwykle istotne jest, by odczuwanie napięcia nerwowego nie wpływało na jakość i wydajność naszej pracy. Warto rozładowywać negatywne emocje i nie pozwalać, żeby nas paraliżowały w trakcie realizowanych zadań.

10 zawodów, w których stres to codzienność

  • Kreatywność

Kreatywność jest niezbędna w każdej branży. Pomaga nie tylko w tworzeniu ciekawych grafik, reklam czy projektowaniu budynków. Umożliwia pozyskiwanie klientów oraz zarządzanie zespołem.

  • Komunikatywność

W wielu branżach pracownicy wykonują swoje obowiązki w zespołach. Ważne, by potrafili ze sobą współpracować i komunikować się – w jasny sposób formułować swoje myśli, a także wzajemnie się słuchać. Komunikatywność przydaje się również w kontaktach z klientami, np. recepcjonistom czy konsultantom ds. sprzedaży.

Co to znaczy: być komunikatywnym?

  • Umiejętności negocjacyjne

Umiejętności negocjacyjne pozwalają osiągnąć porozumienie w zespole i doprowadzić do zakończenia konfliktu. Są niezbędne na stanowiskach związanych ze sprzedażą. Przydają się pracownikom odpowiedzialnym za ustalanie warunków umów dla klientów, np. brokerom ubezpieczeniowym.

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł