Porady Kariera i rozwój Szefowie – jakich lubimy, a na jakich narzekamy?
12.12.2019  | 6 min czytania

Szefowie – jakich lubimy, a na jakich narzekamy?

12.12.2019  | 6 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Od szefa oczekujemy przede wszystkim, żeby był właściwą osobą na właściwym miejscu. Profesjonalizm to jedna z najważniejszych cech idealnego pracodawcy. Jeśli jest naprawdę dobry w tym, co robi, może być autorytetem dla swoich podwładnych. Pod skrzydłami takiego przełożonego pracownik ma szansę się rozwinąć. Na drugim biegunie są zwierzchnicy, którzy mają nadmierne upodobanie do krytykowania, obrażania i krzyku. 

10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami

Szef bliski ideału

W opinii wielu pracowników przełożony powinien przede wszystkim:

  • być wyrozumiały, czyli pamiętać o tym, że jego pracownik to też człowiek i czasami ma prawo mieć gorszy dzień. Życzliwość szefa przejawia się też w tym, że jest skłonny iść na pewne ustępstwa, kiedy jego podwładny z różnych względów nie może przyjść do pracy lub potrzebuje więcej czasu na wykonanie jakiegoś zadania;
  • być sprawiedliwy i obiektywny, czyli traktować wszystkich na równi i nie dopuszczać do tego, by jego osobiste sympatie i antypatie decydowały o premiach, wyróżnieniach itp.
  • być wymagający. Wielu pracowników ceni sobie przełożonych, którzy stawiają im jasne wymagania i potrafią egzekwować ich realizację. Kiedy trzeba, wspierają swoich pracowników, dzieląc się poradami i doświadczeniem;
  • umieć się komunikować, czyli jasno formułować swoje oczekiwania i nie zmieniać co chwilę zdania. W przeciwnym razie przełożony może przyczyniać się do powstawania chaosu i nieporozumień w zespole.

5 mitów na temat relacji z szefem

Wymarzony szef w świetle badań

Wyniki badań Pracuj.pl przedstawione w raporcie „Specjaliści 2018” wskazują na to, że pracownicy, podejmując decyzję o pozostaniu w swojej dotychczasowej pracy, kierują się:

  • sympatią do swojej firmy i przełożonych (60% badanych specjalistów),
  • dobrą atmosferą w pracy (53% ankietowanych osób),

Szef też człowiek, czyli jak budować relacje z przełożonym

Nie bez znaczenia jest także szansa na rozwój i jasno wytyczona ścieżka kariery. Im większe pole do doskonalenia swoich kompetencji pozostawia się pracownikowi, tym większe prawdopodobieństwo, że zechce on związać się z daną firmą na dłużej i pracować na jej sukces. Z raportu wynika, że według 75% specjalistów dobry szef to taki, który wspiera rozwój pracownika i oferuje mu możliwość uczestniczenia w rożnych szkoleniach. Dla 62% ankietowanych ważne jest także, by przełożony gwarantował możliwość awansu zawodowego całemu zespołowi.

Jakie cechy szefa nie są mile widziane?

Współczesny rynek pracy w Polsce przejął wiele wzorców zachodnich i dotyczą one w szczególnym stopniu relacji pracowników z przełożonymi. Szefowie coraz częściej stawiają na partnerską komunikację niż oficjalne kontakty. Powody do narzekania na swojego zwierzchnika mogą mieć ci pracownicy, którzy:

  • są zmuszani do pracy po godzinach,
  • czują presję, by przyjmować na siebie kolejne obowiązki, bez otrzymywania odpowiedniego wsparcia czy też gratyfikacji,
  • nie są doceniani za swoje osiągnięcia,
  • mimo wytężonej pracy i sukcesów na koncie są pomijani przy przyznawaniu podwyżek i awansów,
  • nie czują się dobrze w zespole i nie mogą liczyć na wsparcie swojego przełożonego.

Czy istnieje szef idealny?

Brak empatii i uważności, objawiający się niezrozumieniem lub nieokazywaniem szacunku dla uczuć i potrzeb swoich pracowników, to jeden z grzechów głównych, które zdarza się popełniać szefom. Rozwinięta inteligencja emocjonalna u przełożonego pozwala budować lepsze relacje w zespole.

Nie ma ideałów, zarówno wśród pracodawców, jak i pracowników. Ważne jednak, by ich relacja była na tyle otwarta, by chcieli i potrafili się słuchać i uczyć od siebie nawzajem. 

Tematy tabu czy pełna szczerość z szefem?

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł