Porady Kariera i rozwój Słowniczek pojęć: kompetencje pracownicze
17.07.2019  | 4 min czytania

Słowniczek pojęć: kompetencje pracownicze

17.07.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Kreatywność, asertywność, umiejętność negocjacji – te pojęcia pojawiają się w ofertach pracy i opisach wymagań pracodawców. Warto poznać ich definicje. Przedstawiamy słowniczek pojęć określających kompetencje pracownicze.

Kompetencje – definicja

Kompetencje pracownicze możemy podzielić na dwie grupy: twarde oraz miękkie. Do pierwszej z nich zaliczamy m.in. znajomość obsługi specjalistycznego oprogramowania, umiejętność porozumiewania się w języku niemieckim czy wiedzę z zakresu prawa karnego. Druga grupa to przede wszystkim cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne, takie jak np. komunikatywność. Kompetencje twarde zazwyczaj są związane z konkretnym zawodem lub branżą, natomiast miękkie uznajemy za uniwersalne – są potrzebne na wielu stanowiskach, w firmach zajmujących się różnorodną działalnością.

Kompetencje a kwalifikacje – różnice

Lista kompetencji miękkich 

  • Kreatywność

Kreatywność jest procesem myślowym, na skutek którego dochodzi do powstania nowych rozwiązań czy koncepcji. Osoba określana jako kreatywna tworzy powiązania pomiędzy różnymi elementami, co prowadzi do innowacyjnych pomysłów umożliwiających zaspokojenie konkretnej potrzeby.

  • Asertywność

Asertywność to umiejętność wyrażania swojego zdania i mówienia o własnych potrzebach. Osoba asertywna potrafi odmawiać innym w sposób, który nie sprawia im przykrości. Nie ulega naciskom ze strony otoczenia i ze spokojem przyjmuje krytykę. Doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jakie są jej mocne strony, ale jest też świadoma swoich wad.

  • Komunikatywność

Komunikatywność to zdolność wypowiadania się w sposób zrozumiały dla rozmówcy. To także umiejętność uważnego słuchania i zadawania pytań w celu upewnienia się, że we właściwy sposób interpretujemy słowa drugiej osoby. Pod pojęciem komunikatywności kryje się również dostosowywanie wypowiedzi do możliwości rozmówcy.

  • Elastyczność

Elastyczność to umiejętność dopasowania się do zmian. Osoba określana jako elastyczna umie dostosować się do zmieniających się warunków pracy, obowiązków, zespołu, miejsc itd. Jest również otwarta na wszelkiego rodzaju uwagi oraz sugestie. 

  • Umiejętność negocjacji

Umiejętność negocjacji można określić jako zdolność do komunikowania się w taki sposób, by osiągnąć porozumienie. Osoba, która uznawana jest za dobrego negocjatora, koncentruje się na swoich celach oraz stara się zrozumieć potrzeby rozmówcy. Potrafi słuchać, zadawać pytania i panować nad emocjami. 

  • Umiejętność pracy w zespole

Umiejętność pracy w zespole to przede wszystkim zdolność współdziałania z innymi ludźmi. Wiąże się z nią uważne słuchanie członków grupy, pomaganie współpracownikom, a także dążenie do osiągnięcia kompromisu. Osoba, która potrafi pracować w zespole, nie uznaje swoich potrzeb za ważniejsze od celów całej grupy.

Książki, dzięki którym rozwiniesz swoje kompetencje miękkie

Oceń artykuł