Porady Kariera i rozwój Sekretarka medyczna – co robi i jak nią zostać?
04.02.2022  | 4 min czytania

Sekretarka medyczna – co robi i jak nią zostać?

04.02.2022  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Sekretarka medyczna zapisuje pacjentów na wizyty, porządkuje karty chorób, niekiedy wpisuje do dokumentacji potrzebne informacje, a także ma bezpośredni kontakt z osobami, które odwiedzają państwowe lub prywatne placówki medyczne. To z nią można potwierdzić i odwołać termin badania lub konsultacji lekarskiej. Jeśli chcesz znaleźć pracę na tym stanowisku, koniecznie sprawdź, jak zostać sekretarką medyczną i jakie predyspozycje warto mieć, aby poradzić sobie z codziennymi obowiązkami.

Czego dowiesz się z artykułu?

• Sekretarka medyczna – zakres obowiązków
• Sekretarka medyczna – praca dla osób z określonymi cechami charakteru
• Sekretarka medyczna – wykształcenie i kursy pomagające zdobyć pracę

| Sekretarka, asystent – sprawdź 5 mitów na temat pracy w tych zawodach

Sekretarka medyczna – zakres obowiązków

Nie od dzisiaj wiadomo, że praca w służbie zdrowia jest bardzo wymagająca. W przypadku sekretarki medycznej – nazywanej też recepcjonistką czy rejestratorką medyczną – do głównych zadań wcale nie należy tylko zapisywanie pacjentów na wizyty, ich kompleksowa obsługa, udzielanie informacji i potwierdzanie terminów bądź odwoływanie badań lub specjalistycznych konsultacji. Zakres obowiązków sekretarki medycznej jest znacznie szerszy niż to się wydaje na pierwszy rzut oka, kiedy spotykamy ją za ladą w przychodni, szpitalu, prywatnej klinice albo gabinecie lekarskim.

Czym zajmuje się sekretarka medyczna i jak wygląda jej praca w sekretariacie lub na recepcji w placówce medycznej? Okazuje się, że bardzo często medycy proszą sekretarki medyczne o to, aby pomogły im wypełnić niezbędną dokumentację i wpisy w kartach chorych. Do tego dochodzi również wprowadzanie danych do bazy NFZ, prowadzenie ksiąg oddziałowych i ewidencji wykonywanych usług medycznych, przygotowywanie planów operacji i zabiegów, wydawanie ważnych zaświadczeń dla pacjentów, porządkowanie wyników badań, archiwizowanie czy wypisywanie na polecenie lekarza specjalisty np. zleceń na transport medyczny oraz planowane zabiegi. Zdarza się, że sekretarka medyczna podczas rejestracji informuje pacjentów, jak mają się przygotować do konkretnego badania.

| 7 zawodów dla osób z wykształceniem medycznym

Oprócz tego osoba na tym stanowisku drukuje ważne dokumenty, zgody na operacje i formularze potrzebne lekarzom i pielęgniarkom. Dzięki tym czynnościom sekretarki medyczne są ogromnym wsparciem dla personelu medycznego, który nie zawsze podczas dyżuru ma czas na prozaiczne formalności. Warto też wspomnieć o tym, że sekretarka medyczna jest pierwszą osobą, z którą pacjent spotyka się zaraz po wejściu do placówki, dlatego można śmiało stwierdzić, że pełni funkcję reprezentacyjną szpitala, przychodni lub gabinetu.

Nie można też zapomnieć o standardowych czynnościach, jakie wykonuje się w sekretariacie czy na recepcji – np. przyjmowanie korespondencji, obsługa urządzeń biurowych czy centrali telefonicznej oraz wystawianie faktur i rozliczanie świadczeń medycznych. Najczęściej są to zadania związane z szeroko rozumianą obsługą i administracją, do których potrzebne są określone umiejętności, znajomość języka obcego, praw pacjenta czy RODO. Warto pamiętać, że obowiązki sekretarki medycznej w szpitalu czy prywatnej klinice mogą nieznacznie różnić się od wymagań na stanowisku w rejestracji, która działa przy gabinecie prywatnym.

Infografika: sekretarka medyczna – co robi na recepcji w szpitalu?

Sekretarka medyczna – praca dla osób z określonymi cechami charakteru

Jeśli chcesz pracować jako sekretarka medyczna, warto porównać swoje kompetencje miękkie z wymaganiami, jakie pracodawcy stawiają przed kandydatkami na to stanowisko. Najczęściej w ogłoszeniach pojawiają się dokładność, skrupulatność i sumienność, które są kluczowymi cechami dla osób pracujących z dokumentacją medyczną i wynikami badań. Bardzo ważne są też umiejętność szybkiego podejmowania decyzji oraz logicznego myślenia, komunikatywność i otwartość  – potrzebne do nawiązywania dobrych relacji z pacjentami i radzenia sobie w trudnych sytuacjach, kiedy na horyzoncie pojawi się tzw. trudny klient. Na wagę złota są też: asertywność, cierpliwość, podzielność uwagi, umiejętność organizacji czasu, empatia i wysoka kultura osobista.

| Dokumenty pod kontrolą, czyli o obowiązkach pracownika biurowego

Sekretarka medyczna – wykształcenie i kursy pomagające zdobyć pracę

Chcesz zdobyć wiedzę potrzebną do tego, aby móc dobrze wykonywać obowiązki związane z administracją, bieżącymi sprawami sekretariatu i obsługą klienta? Możesz skorzystać np. z rocznego studium dla sekretarek medycznych w renomowanej szkole policealnej. Inną opcją jest kurs na sekretarkę medyczną i uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje po zdaniu certyfikowanego egzaminu.

Zgodnie z przepisami systemu ochrony pracy sekretarką medyczną można zostać po skończeniu szkoły średniej. Pracodawcy najczęściej patrzą na określone cechy charakteru i ewentualne doświadczenie na podobnym stanowisku. Pamiętaj jednak, że informacja w CV o chęci poszerzania kompetencji w tym zakresie na pewno będzie Twoim dodatkowym atutem.

| Żeńskie nazwy stanowisk. Kwestia gustu czy nowa normalność?

Podoba Ci się praca jako sekretarka medyczna? Masz odpowiednie wykształcenie, predyspozycje osobowościowe i doświadczenie? Sprawdź ogłoszenia na Pracuj.pl i znajdź pracę na tym stanowisku!

Oceń artykuł