Pod względem ofert pracy i wymagań branża marketingowa stale się rozwija. Postanowiliśmy się przyjrzeć, na jakie stanowiska najczęściej poszukuje się obecnie pracowników, a także na jakie kompetencje w branży marketingowej warto w najbliższym czasie postawić.
Czego dowiesz się z artykułu?
• Praca w marketingu w 2022 r. i opinie o niej
• Jacy pracownicy są najczęściej poszukiwani w branży marketingowej?
• Jakie kompetencje miękkie i twarde są potrzebne w pracy marketingowca przyszłości?
• Czy doświadczenie dalej jest niezbędne?
• Gdzie szukać pracy w branży marketingowej?
Praca w marketingu w 2022 r. i opinie o niej
Marketing jest jedną z bardziej zróżnicowanych i dynamicznie rozwijających się branż. Dlatego też pracę w tym obszarze może znaleźć i zacząć każdy – niezależnie od tego, czy dysponuje zdolnościami analitycznymi, czy twórczymi i dużą dozą kreatywności. Podobnie kwestia ma się w przypadku zmiany stanowiska na zupełnie inne. Dzięki różnorodności dostępnych możliwości nie stanowi to większego problemu – wystarczy dysponować czasem, chęciami, a także aktywnie szukać interesujących nas ofert.
Co ważne, praca w tej branży okazuje się bardzo satysfakcjonująca. Według raportu „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego” dla sektora komunikacji marketingowej* aż 95% zatrudnionych w marketingu deklaruje, że są oni zadowoleni lub bardzo zadowoleni ze swojej aktualnej pracy i nie zamierzają jej w najbliższym roku zmieniać.
| Praca w marketingu – wyobrażenia kontra realia
Niestety mimo tak dobrej oceny i opinii o zatrudnieniu w tej branży nadal występuje w niej lekki deficyt pracowników. Dzieje się tak w związku z jej bardzo intensywnym rozwojem. Wspomniany raport* wskazuje, że 13% pracodawców uważa, iż z powodu pandemii koronawirusa panującej przez ostatnie dwa lata trudniej im jest zatrudnić specjalistę i wykwalifikowanego pracownika. Z kolei aż 25% badanych deklaruje, że pandemia przyczyniła się do braków kadrowych (ze względu np. na kwarantannę czy zwolnienia chorobowe). Dlatego też obecnie nowych pracowników poszukują – i będą coraz częściej poszukiwały – najróżniejsze rodzaje podmiotów branżowych.
Jacy pracownicy są najczęściej poszukiwani w branży marketingowej?
Szukając ogłoszeń pracy w branży marketingowej, można znaleźć oferty dotyczące szerokiego wachlarza stanowisk. Raport „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego”* podaje, że w ostatnim roku pracodawcy z tego obszaru najczęściej poszukiwali pracowników na takie stanowiska jak grafik, twórca treści, specjalista ds. sprzedaży i account manager. Duża liczba pojawiających się ogłoszeń dotyczyła także stanowisk: media planner, project manager, analityk czy art director.
| Poznaj bliżej branżę marketingu
Jednym z obszarów, w którym poszukuje się obecnie sporej liczby pracowników, jest digital. W segmencie tym rośnie zapotrzebowanie przede wszystkim na specjalistów ds. digitalu czy e-commerce’u, jak również IT i programistów. Wielu pracodawców planuje w najbliższej przyszłości zatrudnić więcej osób na stanowiska związane z social mediami – takie jak specjalista ds. social mediów – a także z obsługą klienta. Według bardziej odległych prognoz* w najbliższych latach na znaczeniu będą zyskiwać kompetencje twarde, specjalistyczne. W konsekwencji rosnąć będzie waga stanowisk związanych m.in. z IT oraz strategią i analizą danych (np. specjalista ds. IT, programista, strateg czy analityk danych).
Jakie kompetencje miękkie i twarde są potrzebne w pracy marketingowca przyszłości?
Przede wszystkim niezmiennie od lat w marketingu bardzo liczą się kompetencje miękkie. Należą do nich m.in. umiejętności komunikacyjne i interpersonalne, zdolność zarządzania relacjami i zespołem, efektywne prowadzenie prezentacji i przedstawiania wniosków. Liczą się też tworzenie ciekawych treści i historii, kreatywność, samodzielność, otwartość na ciągłą naukę i rozwój. Według części pracodawców w najbliższym czasie na znaczeniu zyskają jeszcze bardziej przede wszystkim takie kompetencje miękkie jak efektywna komunikacja, pomysłowość i otwartość na zmiany.
– Branża marketingowa jest jedną z tych, która zmieniają się szybciej i gwałtowniej niż inne. Marketingowcy w zasadzie codziennie muszą uczyć się czegoś nowego, doskonalić swój warsztat. Otwartość na nowe doświadczenia, elastyczność i umiejętności szybkiego adaptowania się w zmieniającym się otoczeniu – to z pewnością jedne z kluczowych dla nas kompetencji
| Narzędzia marketingowe w służbie kandydata?
Co ciekawe, badania wskazują, że na rynku brakuje kandydatów z kompetencjami miękkimi, które wydawać by się mogły najbardziej powszechne.
Na podstawie właśnie wydanego Branżowego Bilansu Kapitał Ludzki dla sektora komunikacji marketingowej* można stwierdzić, że brakuje przede wszystkim kompetencji miękkich i społecznych, powiązanych z nimi kompetencji menedżerskich (z obszaru zarządzania) oraz wybranych umiejętności specjalistycznych
Oczywiście to, że kompetencje miękkie są niezwykle ważne, nie znaczy, że te twarde są w branży mniej potrzebne. Wręcz przeciwnie. Jak już wspomnieliśmy, obserwuje się aktualnie intensywny rozwój technologiczny – coraz powszechniejsze zapotrzebowanie na analizę danych, a także wykorzystywanie coraz większej liczby narzędzi specjalistycznych martechowych i adtechowych. Można też dostrzec ogromny wzrost rynku e-commerce i digitalu – co zostało niejako wymuszone przez pandemię. W związku z tym kompetencje twarde z obszarów IT, strategii i analizy danych stają się coraz bardziej pożądane.
Czy doświadczenie dalej jest niezbędne?
A jak wygląda obecnie kwestia doświadczenia? Czy jeśli już mamy wymagane kompetencje, to brak dotychczasowej praktyki na konkretnym stanowisku będzie stanowić istotną przeszkodę do zmiany pracy w branży lub do zaistnienia w niej po raz pierwszy? I tak, i nie. Tak, ponieważ niektóre stanowiska – jak np. brand manager – wymagają kilkuletniego doświadczenia i najczęściej pracodawcy poszukują na nie wykwalifikowanych specjalistów w danej dziedzinie. A nie – bo istnieje bardzo wiele ofert zatrudnienia, na które aplikować mogą osoby z minimalnym doświadczeniem. To zaś obecnie łatwo zdobyć dzięki różnym stażom i szkoleniom. Często są to stanowiska juniorskie, w ramach których pracownik dokładnie poznaje dany obszar i podejmowane w nim działania oraz się w nie wdraża.
| Marketingu nie nauczysz się na studiach. Jak zacząć pracę w tej branży?
Co ważne, kwestię braku branżowej wiedzy i podstawowego doświadczenia można łatwo rozwiązać także dzięki takim licznym źródłom jak książki, portale branżowe, blogi, wideo na YouTubie. Dostępne są też różnego rodzaju kursy, warsztaty, certyfikaty, a także studia wyższe i podyplomowe. Sporo wiedzy z zakresu marketingu można pozyskać z internetu, i to zupełnie bezpłatnie. Dzięki temu próg wejścia do pracy w branży albo zmiany obecnego stanowiska na inne nie jest tak wysoki.
Każda aktywność, która pokazuje, że kandydat ma za sobą pierwsze szlify, pokazuje też pracodawcy, że podejmuje on wyzwanie i jest gotów inwestować w swój rozwój jeszcze przed podjęciem pracy. A to bardzo ważny atut
Gdzie szukać pracy w branży marketingowej?
Ofert pracy warto szukać przede wszystkim na rozbudowanych serwisach z ofertami, takich jak Pracuj.pl. Znajdziesz tu mnóstwo świeżych ofert dotyczących stanowisk juniorskich, skierowanych do osób z minimalnym doświadczeniem lub bez niego, jak i seniorskich oraz zarządzających. Dzięki temu szybko i sprawnie wyszukasz wymarzone ogłoszenie.
Dobrym miejscem na znalezienie zatrudnienia są także strony samych agencji i firm. Często mają one specjalną zakładkę dotyczącą kariery. Warto również przeglądać media społecznościowe, na których pojawia się sporo ofert, oraz korzystać z targów pracy – takich jak JOBICON.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat pracy marketingowca w 2022 roku?
Zapoznaj się z pełnym Trendbookiem 2022 „Nowego Marketingu”!
* Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II. Sektor komunikacji marketingowej. Raport z I edycji badań, 2022 r., online pod adresem: https://radasektorowa-komunikacja.pl/wp-content/uploads/2022/03/BBKL-II-RAPORT-KONCOWY_9-03_220309.pdf (dostęp: 4.05.2022 r.).