Porady Kariera i rozwój Praca biurowa - sprawdź, czy się do niej nadajesz
26.06.2018  | 4 min czytania

Praca biurowa - sprawdź, czy się do niej nadajesz

26.06.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Wielogodzinne wykonywanie zadań z wykorzystaniem komputera i zajmowanie się dokumentacją firmową – tak w skrócie można opisać pracę biurową. Szczególnie ważna jest tutaj skrupulatność i dokładność. Efektywna organizacja czasu oraz odporność na stres będą nieocenione na stanowisku pracownika biurowego. Liczy się też otwartość na wiedzę i samodzielność.

Osobowość pracownika biurowego

Cechy osobowości, które przydadzą się w pracy i zostaną docenione przez pracodawców, to:

  • skrupulatność – dopilnowanie odpowiednich procedur  (np. przygotowywanie dokumentacji i raportów dla szefa) wymaga skrupulatności i działania zgodnie z zasadami firmy;
  • dokładność – osobie zatrudnionej na stanowisku biurowym nie umknie brak podpisu na dokumencie lub błąd w bazie danych;
  • samodzielność – pracownik wykonuje określone obowiązki samodzielnie. We własnym zakresie obsługuje kontrahentów i przygotowuje dokumenty. Odbiera oraz wysyła korespondencję i posługuje się bazą danych podczas pracy;
  • odpowiedzialność – praca z dokumentami wymaga koncentracji i skupienia, aby nie doszło do pomyłek. Gdy jednak do tego dojdzie – pracownik potrafi wziąć odpowiedzialność za swoje czyny i stara się naprawić popełnione błędy;
  • otwartość na wiedzę – nowe informacje od partnerów biznesowych, zmiany związane z systemem bazy danych lub inne niż dotychczas wzory wniosków dla klientów wymagają chęci do nauki. Wiedzę należy systematycznie odświeżać i być na bieżąco ze zmianami zachodzącymi w regulaminie firmowym lub przepisach prawa;
  • komunikatywność – praca w biurze związana jest z obsługą klientów oraz partnerów biznesowych. Kontakt mailowy, telefoniczny oraz bezpośredni wymaga komunikatywności  oraz umiejętności pracy z ludźmi;
  • asertywość – może się przydać w kontakcie z roszczeniowymi kontrahentami. Umiejętności negocjacyjne będą na wagę złota m.in. podczas ustalania warunków i terminów spotkań oraz konferencji firmowych;
  • cierpliwość – codzienne wykonywanie tych samych obowiązków oraz procedur może być nużące. Jednak pracownik biurowy nie widzi w tym problemu i potrafi pracować w ten sam sposób przez długi czas.

7 umiejętności niezbędnych w pracy biurowej

Umiejętności pracownika biurowego

Aby praca w biurze była efektywna i wydajna, pomogą Ci różne umiejętności:

  • organizacja pracy własnej – aby dotrzymać terminów oraz zdążyć z wykonaniem wszystkich obowiązków, pracownik powinien planować swoje działania i ustalać hierarchię zadań;
  • zdolność do pracy pod presją czasu – gdy konieczne jest przygotowanie raportów „na wczoraj", to pracownik nie wpada w panikę, lecz od razu zabiera się do działania. Takie sytuacje wymagają również odporności na stres;
  • obsługa komputera oraz oprogramowania MS Office – szybkie pisanie na klawiaturze i znajomość programów komputerowych oraz systemów używanych do pracy w biurze będą dużą zaletą pracownika biurowego;
  • znajomość języków obcych – pracodawcy wymagają znajomości minimum jednego języka obcego. Język angielski lub niemiecki przyda się podczas przyjmowania i obsługiwania zagranicznych klientów.

Co zwiększa wydajność w pracy biurowej?

Oceń artykuł