Porady Kariera i rozwój Onboarding – na czym polega?
21.10.2020  | 5 min czytania

Onboarding – na czym polega?

21.10.2020  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Rozpoczęcie nowej pracy to zazwyczaj dość stresujące doświadczenie. Stajemy w obliczu nowych zadań, które na dodatek wykonujemy w nieznanym środowisku. Aby aklimatyzacja przebiegła sprawnie, firmy realizują tzw. onboarding – czyli program ułatwiający nam wdrożenie się w nowe obowiązki. W ramach tego procesu osoba będąca naszym przewodnikiem wprowadza nas do zespołu i objaśnia zasady panujące w organizacji.

Czego dowiesz się z tekstu?

• Onboarding, czyli pierwsze dni w nowej pracy
• Jak przebiega onboarding pracownika?
• Pytania, które można zadać podczas onboardingu

Onboarding, czyli pierwsze dni w nowej pracy

Rozpoczęcie pracy w nowym miejscu jest sprawdzianem, podczas którego możemy się przekonać, czy panujemy nad stresem. Wejściu w nieznane środowisko towarzyszy zwykle niepewność – możemy nie być przekonani, czy poradzimy sobie z nowymi obowiązkami, a ponadto nie wiemy, jakie stosunki panują w zespole i jakie są firmowe zwyczaje. Aby dostosować się do reguł i kultury organizacyjnej obowiązujących w nowym miejscu pracy, warto słuchać wskazówek przełożonego i bardziej doświadczonych kolegów. Przyda nam się też zmysł obserwacji – pozwala on wyłuskać niuanse, które mają często spore znaczenie dla relacji panujących w danym zespole.

| Etykieta w biznesie – skąd czerpać wiedzę?

Aby ułatwić pracownikowi wejście do nowego zespołu, firmy organizują właśnie onboarding. Polega on na wprowadzeniu nowej osoby do firmy, zapoznaniu jej ze współpracownikami, przedstawieniu szczegółowego zakresu obowiązków i sposobów ich wykonywania. Gdy uczestniczymy w programie onboardingowym, powinniśmy jednak nie tylko słuchać. Nasza postawa ma bowiem bardzo duże znaczenie – a pierwsze wrażenie wywarte na członkach zespołu może przesądzić o naszych przyszłych relacjach z nimi. Warto więc zachowywać się uprzejmie i życzliwie, zachować otwartość i optymizm. Nie zapominajmy też o poczuciu humoru – choć należy pamiętać, aby nie przesadzić w tym względzie, ponieważ nadmierne „śmieszkowanie” nie jest zwykle traktowane poważnie. Jeśli zadbamy o dobry początek współpracy, poczujemy się pewniej i łatwiej zbudujemy pozytywne relacje.

Jak przebiega onboarding pracownika?

Najczęściej osobą, która wprowadza nowego pracownika w obowiązki i pomaga mu się zaaklimatyzować, jest bezpośredni przełożony. Onboarding polega nie tylko na powitaniu i przedstawieniu członków zespołu, do którego dołączamy. Kierownik oprowadza nas bowiem po budynku, udziela wskazówek i objaśnia krok po kroku, jak wygląda organizacja pracy w firmie. Przy okazji prezentowania kolejnych pomieszczeń opowiada też zwykle o zasadach panujących w danym miejscu i tzw. dobrych praktykach. Przełożony objaśnia nam również, jaka jest struktura hierarchiczna w organizacji, czym zajmują się poszczególne działy i jaki będzie zakres Waszej współpracy.

| Pierwszy dzień w nowej pracy – jak zrobić dobre wrażenie?

Onboarding sprawia, że przestajemy odczuwać dyskomfort i niepewność wynikające z nieznajomości panujących w firmie zwyczajów. Możemy dzięki niemu poczuć się dobrze w nowym miejscu i – co za tym idzie – szybko skoncentrować się na sprawnym wykonywaniu swoich obowiązków. Wprowadzenie pracownika w środowisko pracy sprzyja także budowaniu przyjaznej atmosfery w zespole i pokazuje, że w danej firmie liczą się przede wszystkim ludzie. Pozytywne relacje między współpracownikami i ich dobre samopoczucie przekładają się też bowiem na efektywność pracy oraz pozwalają osiągać znacznie lepsze wyniki.

Pytania, które można zadać podczas onboardingu

Warto dobrze wykorzystać czas onboardingu i wykazać się postawą proaktywną. Co prawda osoba, która pomaga nam wejść w nowe środowisko, najczęściej udziela obszernych informacji. Jeśli jednak coś jest dla nas niejasne lub budzi nasze wątpliwości – nie wahajmy się poprosić o doprecyzowanie poszczególnych kwestii. Nie pomijajmy nawet tych tematów, które wydają się prozaiczne. To one bowiem mogą przesądzić o tym, że w nowym miejscu poczujemy się „jak w domu”. Przykładowo, możemy zadać następujące pytania:

  • „Jak nazywają się osoby, z którymi będę najczęściej współpracować?”,
  • „Czy w firmie panuje zwyczaj zwracania się do siebie po imieniu, czy obowiązują formalne zwroty?”,
  • „Jak obsłużyć ekspres do kawy?”.

| 10 sposobów, jak przetrwać okres próbny

Warto pamiętać, że pierwszy dzień w nowym środowisku to świetny moment na zadawanie pytań, które wydają nam się ważne. Zanim jednak wypowiemy głośno swoje wątpliwości, zastanówmy się, czy nie popełnimy gafy. Jeśli zaczniemy z wysokiego C i wypalimy np. z pytaniem: „O ile minut mogę się spóźniać?”, nie zostanie to raczej dobrze odebrane. Pamiętajmy również o tym, by uważnie słuchać słów przełożonego i nie pytać o kwestie, które już zostały wyjaśnione. Jeśli jesteśmy raczej wzrokowcami i miewamy problemy z zapamiętywaniem ustaleń dokonanych w rozmowie ustnej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zanotować sobie najważniejsze informacje. Dzięki temu – w razie jakichkolwiek wątpliwości – będziemy mogli sięgnąć do swoich zapisków. Gdy zaś nie jesteśmy pewni, czy dobrze zrozumieliśmy wypowiedź przełożonego, warto spytać: „Czy dobrze zrozumiałem, że…” – i ująć tę treść własnymi słowami. Pozwoli nam to uniknąć kłopotliwych nieporozumień i sprawnie wdrożyć się w nowe obowiązki.

Oceń artykuł