Porady Kariera i rozwój Elevator pitch, czyli jak przyciągnąć uwagę krótką przemową
02.12.2019  | 5 min czytania

Elevator pitch, czyli jak przyciągnąć uwagę krótką przemową

02.12.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Elevator pitch to krótka, trwająca około 30 sekund prezentacja, której celem jest wzbudzenie u rozmówcy zainteresowania sobą lub oferowanymi przez siebie produktami bądź usługami. Aby angażująco i ciekawie opowiedzieć o tych kwestiach, i to w tak krótkim czasie, należy wykazać się inwencją i polotem.

6 zasad autoprezentacji

Elevator pitch - krok po kroku

Jak opowiadać o sobie, czyli storytelling w praktyce

Skąd taka nazwa? „Elevator” oznacza windę, a „pitch” to po angielsku silny tekst perswazyjny o sprzedażowym charakterze. Podróż windą zazwyczaj nie trwa dłużej niż kilkadziesiąt sekund, czyli dokładnie tyle, ile – w zamierzeniu – powinna zajmować przemyślana i błyskotliwa autoprezentacja. Hipotetyczna sytuacja, w której spotykamy się w rzeczonej windzie z menedżerem, prezesem, potencjalnym pracodawcą bądź inwestorem, stanowi zatem symbol okazji do zdobycia zainteresowania osób ważnych dla naszej kariery.

8 porad, jak ocenić swoje osiągnięcia

Jak przyciągnąć uwagę?

Co powinno się znaleźć w elevator pitch? Tak naprawdę nie ma gotowego przepisu na stworzenie tego chwytliwego, a jednocześnie rzeczowego i wiarygodnego przekazu. Ważne, by pracując nad jego treścią, kierować się własnymi doświadczeniami, osobowością i szczerością. Wprawiony odbiorca od razu wyczuje fałsz, a nadmiernie sprzedażowy charakter wypowiedzi raczej go zniechęci, niż zainteresuje. Niezłym pomysłem jest dokonanie prezentacji produktu usługi lub własnej osoby w humorystycznej formie, pokazującej nasz dystans do siebie i otwartość. To zawsze skuteczna metoda na pozyskanie przychylności słuchacza. Nie można jednak zapomnieć także o merytorycznej stronie, bo w gruncie rzeczy chodzi przecież o to, by przedstawić siebie w roli fachowca, zdolnego rozwiązać problem rozmówcy lub zaproponować rozwiązanie, które przyniesie mu wymierne korzyści.

 Dobry elewator pitch powinien:

  • być raczej intrygującym zaproszeniem do rozmowy, niż zasypywaniem rozmówcy informacjami o swoim doświadczeniu, edukacji, kwalifikacjach itd.
  • zawierać w sobie jasny dla rozmówcy komunikat: znam Twoje problemy, one też były moim udziałem, ale znalazłem/łam dla nich rozwiązanie,
  • ukazywać Twoje mocne strony, poparte przykładami sukcesów osiągniętych w życiu zawodowym.

Ważne, by ze swojego słuchacza uczynić zaangażowanego rozmówcę. Umiejętność opowiadania o podejmowanych przez siebie działaniach jest nierzadko równie ważna, co sama aktywność. Zgrabnie sformułowany i umiejętnie zastosowany elevator pitch może zaowocować zdobyciem ciekawego zatrudnienia, nawiązaniem wartościowych kontaktów biznesowych lub pozyskaniem nowych możliwości rozwoju zawodowego.

Jakich słów unikać podczas autoprezentacji?

Lifehacki przy rozmowie kwalifikacyjnej

Nigdy nie wiadomo, w jakich okolicznościach i czasie możemy zyskać szansę, by wywrzeć na ważnych osobach odpowiednie wrażenie. Dobrze jest zatem przygotować sobie swój własny elewator pitch. Dzięki temu, gdy nadarzy się okazja, wypadniemy bardziej naturalnie i wiarygodnie. Tworząc przemowę, unikaj zwrotów, które mogą podważać Twoją wiarygodność i kompetencje:

  • „musi Pan/Pani” - to słowo uruchamia w rozmówcy mechanizmy obronne, dlatego prawdopodobnie będzie on chciał - na przekór Tobie - zrobić coś zupełnie odwrotnego od tego, co proponujesz;
  • „nie ma Pan/Pani racji” - wypowiadając takie słowa, stawiasz siebie w pozycji osoby nieomylnej, a z taką mało kto będzie chciał nawiązać współpracę. Lepiej użyć sformułowań w stylu „Mam inne zdanie”, „Z mojego punktu widzenia…”;
  •  „to niemożliwe, nie da się tego zrobić” - tym krótkim stwierdzeniem można stłumić entuzjazm u potencjalnego kontrahenta. Jeśli nie jesteś pewien, czy rzeczywiście prośba lub pomysł rozmówcy są niewykonalne, zasugeruj, że skonsultujesz się w tej sprawie z kimś bardziej doświadczonym w danej materii. 

Jeśli mówienie o sobie i swoich osiągnięciach wprawia nas w zakłopotanie, poprośmy o feedback swoich kolegów z pracy lub inne osoby, z którymi zetknęliśmy się zawodowo lub prywatnie. Pomoże to nam utwierdzić się w przekonaniu, że nasze talenty, zdolności i osiągnięcia są doceniane także przez innych. Dowiemy się też, nad czym jeszcze powinniśmy popracować. Dzięki temu będziemy bardziej pewni siebie i wiarygodni, gdy przyjdzie czas na dokonanie autoprezentacji, która może okazać się przełomowa.

10 powodów, dla których warto wybrać się na targi pracy

 

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł