Porady Kariera i rozwój Metoda SCAMPER – na czym polega?
10.07.2019  | 4 min czytania

Metoda SCAMPER – na czym polega?

10.07.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Czasami okazuje się, że nie trzeba wywoływać kolejnej burzy mózgów, aby stworzyć coś nowego. Wystarczy ulepszyć wymyślone już rozwiązania. Właśnie takie założenie prezentuje metoda SCAMPER – alternatywa dla klasycznych sposobów rozwiązywania problemów.

Technika Scamper zakłada, że każda nowość jest modyfikacją tego, co już istnieje, poprzez dopasowanie określonych potrzeb i oczekiwań. Zmiany wprowadza się według listy pytań pochodzących od akronimu SCAMPER, czyli:

S (ang. Substitute) Zastąp

Co i jak możemy zastąpić? Czy możemy wymienić poszczególne elementy projektu? Czy możemy zastąpić osoby uczestniczące w projekcie?

C (ang. Combine) Połącz

Co i z czym możemy połączyć? Co należałoby połączyć, aby osiągnąć zamierzony efekt? Jakie talenty i kompetencje można by ze sobą połączyć?

A (ang. Adapt) Dostosuj

Czy już pracowaliśmy nad podobnym projektem i moglibyśmy się na nim wzorować? Jakie rozwiązania z innych projektów można zastosować w projekcie, nad którym obecnie pracujemy?

M (ang. Magnify) Powiększ

Co i jak zwiększyć, zduplikować, aby osiągnąć zamierzony efekt? W którym obszarze potrzeba więcej pracowników?

P (ang. Put to Another Use) Wykorzystaj do innych celów

Jak inaczej można coś wykorzystać? Kto może korzystać z założeń? Czy mogą sięgać po nie osoby spoza grupy docelowej?

E (ang. Eliminate) Wyeliminuj

Jak można coś uprościć? Co wyeliminować, aby ujednolicić projekt? Co by się stało, gdybyśmy pominęli dany etap?

R (ang. Reverse) Odwróć

Czy można zastosować inny układ i odwrócić kolejność? Jaki efekt by to przyniosło? Czy można zrobić coś w odwrotny sposób?

Jak korzystać z metody SCAMPER?

Bardzo ważne jest, aby na samym początku dokładnie zdefiniować problem, który chcemy rozwiązać. Dobrze jest przeanalizować rozwiązania, których próbowaliśmy użyć, a następnie zastanowić się nad tym, czego nam w nich brakowało, jakie są nasze oczekiwania itp.

Mamy dowolność w zadawaniu pytań. Możemy np. przechodzić do kolejnych obszarów, maksymalnie skupiając się na każdym z nich, dochodząc do momentu, kiedy nie jesteśmy w stanie już nic więcej wymyślić.

Możemy także ustawiać sobie czas na wymyślenie odpowiedzi na dane pytanie, a następnie przechodzić do kolejnego.

Mamy też możliwość podawania tylko jednej odpowiedzi do każdego pytania. Później przechodzimy do kolejnego. Po zakończeniu jednej rundy rozpoczynamy następną - i tak do wyczerpania pomysłów.

Możliwości zastosowania metody SCAMPER

Metoda ta znajdzie zastosowanie praktycznie w każdym obszarze naszego życia – możemy jej używać w celu polepszenia wyników w nauce, zrzucenia zbędnych kilogramów czy poprawy efektywności w pracy.

Jeśli chodzi o życie zawodowe, technika SCAMPER będzie przydatna także m.in. w:

  • budowaniu strategii zarządzania zespołem

Scamper pomoże w zwiększeniu efektywności poszczególnych członków zespołu, co przełoży się na sukces całej grupy. Analizując dotychczasowe sukcesy i porażki, a także kompetencje i usposobienie pracowników, mamy możliwość wprowadzenia zmian w codziennym funkcjonowaniu zespołu.

10 porad, jak być lepszym menedżerem

  • rozwiązywaniu problemów personalnych

Zadawanie pytań pomoże wyjaśnić nieporozumienia i być może zapobiec im w przyszłości. Wystarczy, że zagłębimy się w sytuacje, które miały miejsce między pracownikami, i zastanowimy się nad tym, co można zrobić, aby nie doszło do kolejnego konfliktu.

  • tworzeniu systemu motywacji, np. nagroda czy premia dla pracownika

Dzięki Scamper możemy w prosty sposób przeanalizować zadowolenie podwładnych z pracy i nagród, które dotąd otrzymali. Możemy też zastanowić się nad alternatywnymi formami doceniania pracowników.

  • radzeniu sobie z trudnymi klientami

Świetnym pomysłem będzie skorzystanie z metody Scamper. Dobrze, jeśli pomyślimy nad rozwiązaniami, których już kiedyś użyliśmy w negocjacjach, a następnie zestawimy je z oczekiwaniami klientów. To pomoże wyciągnąć wnioski i odkryć nowe możliwości.

  

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Jaki powinien być idealny pracownik obsługi klienta?

Oceń artykuł