Porady Kariera i rozwój Matryca Eisenhowera, czyli zorganizuj sobie czas
19.07.2019 | 4 min czytania

Matryca Eisenhowera, czyli zorganizuj sobie czas

19.07.2019 | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Sukces zawodowy i czas na życie osobiste mogą iść w parze. Dzięki Matrycy Eisenhowera i dzieleniu zadań według ich ważności i pilności będziesz bardziej zorganizowany i zmotywowany.

Każdy od czasu do czasu miewa problem z priorytetyzacją zadań. Bywa, że w biurze spadają na nas dodatkowe obowiązki, a po godzinach też nie znajdujemy chwili na odpoczynek. Kluczem do sukcesu jest odnalezienie metod dopasowanych do naszych potrzeb. Jesteśmy różni i to, co zadziałało u koleżanki, niekoniecznie sprawdzi się u nas.

Dlaczego organizacja czasu jest ważna?

Świetna organizacja czasu pracy z pewnością przełoży się na efektywność naszych działań i zadowolenie szefa. Warto starać się hierarchizować zadania i nie odkładać niczego na ostatnią chwilę. Dzięki temu nie tylko zyskamy spokój w codziennej pracy, ale i wydłuży się nasz czas wolny.

Jak dobrze opracować listę zadań i poprawić efektywność w pracy?

Zorganizuj sobie czas z macierzą Eisenhowera

  1. prezydent Stanów Zjednoczonych - Dwight Eisenhower słynął ze świetnej organizacji, podejmował wiele zadań i wszystkie doprowadzał do końca. Jak udało mu się tego dokonać? Zawdzięczał to oddzielaniu spraw ważnych od pilnych. Pomagała mu w tym macierz, zwana także siatką lub kwadratem Eisenhowera, czy po prostu matrycą priorytetów.

Jak działa matryca Eisenhowera?

Matryca podzielona jest na cztery ćwiartki, ułożone względem ważności i pilności zadań:

I ćwiartka: Zadania ważne i pilne

W tej części umieścimy zadania, których termin realizacji jest blisko, ale również takie, które są istotne z punktu widzenia dalszego rozwijania projektu. Warto wpisać tutaj także te zadania, które utrudniają nam codzienną pracę i sprawiają, że czujemy się psychicznie przeciążeni. Wiadomo, że im szybciej się z nimi uporamy, tym lepiej dla naszego samopoczucia.

II ćwiartka: Zadania mało pilne i ważne

W tej ćwiartce zapiszemy zadania, które nie mają konkretnego terminu wykonania albo jest on bardzo odległy. Warto zanotować zadania nie tylko zawodowe, ale i te związane z życiem prywatnym, z budowaniem relacji z innymi, z zainteresowaniami etc.

III ćwiartka: zadania mało ważne i pilne

W trzeciej ćwiartce zamieścimy zadania pojawiające się nagle, na które nie mamy wpływu i które nie wnoszą nic do naszej codziennej pracy czy rozwoju osobistego, ale musimy je wykonać szybko.

IV ćwiartka: zadania mało ważne i mało pilne

W tej ćwiartce znajdą się plany, które nie mają żadnego wpływu na nasze życie zawodowe i rozwój. Najczęściej są to takie rzeczy jak np. oglądanie telewizji. Można by więc się ich pozbyć, jednak czasami nie warto tego robić, bo mają wpływ na nasze zdrowie psychiczne i odpoczynek.

 

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł