Matryca Eisenhowera, czyli zorganizuj sobie czas

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Kariera i rozw贸j

Sukces zawodowy i czas na 偶ycie osobiste mog膮 i艣膰 w parze. Dzi臋ki Matrycy Eisenhowera i dzieleniu zada艅 wed艂ug ich wa偶no艣ci i pilno艣ci b臋dziesz bardziej zorganizowany i zmotywowany.

Ka偶dy od czasu do czasu miewa problem z priorytetyzacj膮 zada艅. Bywa, 偶e w biurze spadaj膮 na nas dodatkowe obowi膮zki, a po godzinach te偶 nie znajdujemy chwili na odpoczynek. Kluczem do sukcesu jest odnalezienie metod dopasowanych do naszych potrzeb. Jeste艣my r贸偶ni i to, co zadzia艂a艂o u kole偶anki, niekoniecznie sprawdzi si臋 u nas.

Dlaczego organizacja czasu jest wa偶na?

艢wietna organizacja czasu pracy z pewno艣ci膮 prze艂o偶y si臋 na efektywno艣膰 naszych dzia艂a艅 i zadowolenie szefa. Warto stara膰 si臋 hierarchizowa膰 zadania i nie odk艂ada膰 niczego na ostatni膮 chwil臋. Dzi臋ki temu nie tylko zyskamy spok贸j w codziennej pracy, ale i wyd艂u偶y si臋 nasz czas wolny.

Jak dobrze opracowa膰 list臋 zada艅 i poprawi膰 efektywno艣膰 w pracy?

Zorganizuj sobie czas z macierz膮 Eisenhowera

  1. prezydent Stan贸w Zjednoczonych – Dwight Eisenhower s艂yn膮艂 ze 艣wietnej organizacji, podejmowa艂 wiele zada艅 i wszystkie doprowadza艂 do ko艅ca. Jak uda艂o mu si臋 tego dokona膰? Zawdzi臋cza艂 to oddzielaniu spraw wa偶nych od pilnych. Pomaga艂a mu w tym macierz, zwana tak偶e siatk膮 lub kwadratem Eisenhowera, czy po prostu matryc膮 priorytet贸w.

Jak dzia艂a matryca Eisenhowera?

Matryca podzielona jest na cztery 膰wiartki, u艂o偶one wzgl臋dem wa偶no艣ci i pilno艣ci zada艅:

I 膰wiartka: Zadania wa偶ne i pilne

W tej cz臋艣ci umie艣cimy zadania, kt贸rych termin realizacji jest blisko, ale r贸wnie偶 takie, kt贸re s膮 istotne z punktu widzenia dalszego rozwijania projektu. Warto wpisa膰 tutaj tak偶e te zadania, kt贸re utrudniaj膮 nam codzienn膮 prac臋 i sprawiaj膮, 偶e czujemy si臋 psychicznie przeci膮偶eni. Wiadomo, 偶e im szybciej si臋 z nimi uporamy, tym lepiej dla naszego samopoczucia.

II 膰wiartka: Zadania ma艂o pilne i wa偶ne

W tej 膰wiartce zapiszemy zadania, kt贸re nie maj膮 konkretnego terminu wykonania albo jest on bardzo odleg艂y. Warto zanotowa膰 zadania nie tylko zawodowe, ale i te zwi膮zane z 偶yciem prywatnym, z budowaniem relacji z innymi, z zainteresowaniami etc.

III 膰wiartka: zadania ma艂o wa偶ne i pilne

W trzeciej 膰wiartce zamie艣cimy zadania pojawiaj膮ce si臋 nagle, na kt贸re nie mamy wp艂ywu i kt贸re nie wnosz膮 nic do naszej codziennej pracy czy rozwoju osobistego, ale musimy je wykona膰 szybko.

IV 膰wiartka: zadania ma艂o wa偶ne i ma艂o pilne

W tej 膰wiartce znajd膮 si臋 plany, kt贸re nie maj膮 偶adnego wp艂ywu na nasze 偶ycie zawodowe i rozw贸j. Najcz臋艣ciej s膮 to takie rzeczy jak np. ogl膮danie telewizji. Mo偶na by wi臋c si臋 ich pozby膰, jednak czasami nie warto tego robi膰, bo maj膮 wp艂yw na nasze zdrowie psychiczne i odpoczynek.

Kreator CV: stw贸rz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stw贸rz CV

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia